Rolls-Royce „разказва“ древна легенда чрез интериорния дизайн
Стотици LED елементи по тавана
Напоследък интересът на китайците към европейските коли значително намаля, но не към всички. Доказателство е поредният силно индивидуализиран автомобил на Rolls-Royce, създаден с педантично внимание към детайла и според конкретните изисквания на неговия собственик.
Една от характерните страни на британската марка е именно производството на продукти, които с интегрират визии от специфични култури. Като всеки автомобил по поръчка и този уникален Phantom с дълга база е свидетелство за уменията и креативността на дизайнери, инженери и занаятчии в Rolls-Royce. Салонът на лимузината представлява нещо като галерия за азиатско изкуство, в която типичният за местните култури образ на дракон изглежда образуван като от облаци дим. Този дизайн е постигнат чрез сложното изкуство на маркетри (прилагане на парчета фурнир за оформяне на декоративни шарки). Това е една от най-взискателните техники, използвани някога в интериора на автомобил.
Специалният Phantom Dragon подчертава колко важно е присъствието на Rolls-Royce в Китай чрез офиса на марката в Шанхай и директната връзка с един от най-значимите пазари на луксозни стоки и автомобили в света. Смесването на местната китайска култура с международната естетика води до създаването на уникални и съвременни продукти с истинска дълбочина и съдържание като този необикновен Phantom.
Той е замислен по случай отбелязването на годината на дървения дракон, каквато беше 2024-а според китайския календар. Поръчката е на взискателен и заможен купувач от Китай, който с автомобила си „разказва“ древна китайска легенда за два дракона и перла. Този мотив е със сложна символика и голямо културно значение, прославен в изкуството, архитектурата и литературата в цяла Източна Азия. Темата е въплъщение на успеха и личната философия на собственика на автомобила.
Легендата за драконите датира отпреди повече от 3000 години. Тя разказва за два дракона, защитници на човешкото царство, които са получили божествена перла от боговете за своите добри дела. Вместо алчно да поискат съкровището за себе си и двата дракона се подчиняват един на друг - сцена, която символизира добротата и щедростта на духа. Трогнати от лоялността на драконите, боговете им подаряват втора перла.
Докато драконите символизират сила и късмет, перлата е символ на чистота и съвършенство. Тъй като тези два елемента са уловени заедно, взаимодействието на драконите означава хармоничния баланс на Ин и Ян – две допълващи се сили, обединени в стремежа към просветление и пълноценен живот.
Легендата за драконите е „разказана“ на арматурното табло в лимузината, но продължава и на тавана, където със стотици LED елементи е оформено абстрактно изображение на два дракона в червено и бяло. Тази величествена небесна композиция се състои от 768 червени и 576 бели оптични светлини, всяка отделно ръчно монтирана и заобиколена от 24 падащи „звезди“.
По цялата широчина на таблото на специалния Rolls-Royce Phantom Dragon е интегрирана визия с дървени фурнири. Тя е изработена от 297 отделни парчета и четири различни вида дърво. Китайски занаятчия е прекарал три месеца в създаването на тази форма със сложно изрязване, след което се пристъпва към сглобяване и фиксиране. Всичко се извършва с прецизен ръчен труд. Някои от детайлите са с размери по-малки от милиметър.
Произведението представлява двата дракона от легендата, затворени във въртящи се облаци, които пазят перлата, въплътена от самия часовник. Облаците са изобразени чрез пепел, внимателно подбрана заради естествената зърнена структура. Сенките от черен фурнир придават усещане за дълбочина, карайки драконите да изглеждат като плаващи над повърхността.
Изключителната дървена изработка е изразена в целия автомобил, включително в елементи и панели на вратите. Това се допълва от червена и черна кожа съответно на предните и задните седалки. Изобразено е и фамилното име на собственика с древна китайска калиграфия, внимателно бродирана върху облегалките за глава с контрастен памучен конец.
Подкаст с Виктор Блъсков: Неизбрани чужденци диктуват на български медии - Соня Момчилова