Високата зависимост от съседна Германия представлява проблем
Докато автомобилните индустрии в повечето европейски държави буксуват, а големите концерни съкращават персонал, за да могат да преодолеят новите предизвикателства, Чехия отбелязва успехи. През 2024 година в страната са произведени 1,4 милиона превозни средства, което е абсолютен рекорд. Така Чехия се превръща в единствената държава в Европа, в която производството на автомобили расте, съобщава германската обществена телевизия АРД.
„Чехия е класическа индустриална страна“, казва Кристиан Рюмкорф от Германско-чешката индустриална и търговска камера. Страната може да се похвали с почти 120-годишна традиция в производството на автомобили и по-конкретно - на своята собствена марка „Шкода“. Това означава, че тя е в този бизнес почти толкова дълго, колкото и Германия. Днес към това се прибавят големите заводи на „Хюндай“ от Южна Корея и „Тойота“ от Япония. „Тук са всички важни големи доставчици на автомобилни части, някои от които с по няколко завода“, казва Герит Шулце, директор за Чехия на федералната агенция за насърчване на инвестициите Germany Trade and Invest.
Но автомобилостроенето не е единственият отрасъл, в който Чехия се представя по-добре от много други европейски държави. Растежът, който икономиката на страната отбелязва, е два процента - двойно повече от средния за Европейския съюз. В страната безработицата е изключително ниска - около 2,6% по официални данни. Дори и държавните финанси са в добро състояние. Факт е, че Чехия успя да се превърне в една от водещите индустриални държави в Европа.
И все пак не всичко е розово. Кристиан Рюмкорф вижда проблеми при инвестициите: „Инвестициите спадат от години. Цели 43 процента от индустриалните предприятия планират да инвестират по-малко през 2025 година.“
Страната също така е силно зависима от германската икономика - една трета от чешкия износ отива във Федералната република. Герит Шулце го описва така: „Чешката икономика винаги казва: когато Германия страда от настинка, чешката икономика се разболява от грип.“
Това означава, че проблемите на германската икономика забавят и Чехия. Ето защо източноевропейската страна отдавна се опитва да проникне на нови пазари, особено в Азия - например с „Шкода“ във Виетнам и Индия.
В същото време хората в Чехия продължават да изкарват по-малко в сравнение със средните доходи в Европейския съюз. Средната брутна заплата е около 1500 евро на месец.
(От Дойче веле, със съкращения)