Свръхлека категория е появява сред градските модели

Свръхлека категория е появява сред градските модели

Suzuki Baleno е с най-ниско тегло и с най-много място от малките коли

Японският автомобил се предлага и като “мек” хибрид

Още с отварянето на вратата човек усеща, че в тази кола има нещо различно. Вратата е лека като перце. Капакът на багажника също. И на двигателя. Това важи за всички компоненти - от носачите до сенниците. Инженерите на Suzuki са намалявали теглото навсякъде, където е възможно, за да превърнат новото Baleno в шампион по спестяване на гориво. Разбира се, основна роля за постигането на тази амбициозна цел играе двигателят. И тук конструкторите имат с какво да се похвалят - нов и модерен трицилиндров мотор с малък обем, но с достатъчна мощност и еластичност. От елементарните закони на физиката се знае, че когато едно тяло е леко, няма нужда от голяма сила, за да се движи. Като примерни ученици японските инженери си знаят урока и го прилагат на практика. Резултатът е тази 4-метрова кола, която е по-голяма и по-просторна от останалите в своя сегмент, но е по-лека и по-икономична.

Ако се върнем назад във времето, ще открием, че последният модел Baleno бе свален от поточната линия в далечната 2001 г. Сега Suzuki пуска нов градски автомобил с това име, който е с 14 см по-дълъг от Suzuki Swift, но е по-лек от него. С дължина 3,95 м и междуосие 2,52 м японската кола е истинско чудо на пространството, защото дори пътниците на задните седалки се чувстват много комфортно и нашироко. Обемът на багажника е на нивото на компактния клас - 355 л, а при сгъване на облегалките достига 1085 л и се образува равен товарен под. С подобни характеристики Baleno се очертава като разумен избор на автомобил за хора със или без семейство, които живеят в града и често пътуват. Моделът е достатъчно компактен и маневрен за ползване в населени места, но предлага и добър комфорт на по-дълги дистанции. С една дума - универсален и достъпен. Изработката изглежда солидна, материалите в купето не дразнят при допир, макар че пластмасите са твърди. Това обаче остава на заден план, когато Baleno паркира върху кантара и стрелката покаже само 865 кг за празния базов модел. Това е най-леката малка кола на пазара в момента, а следващата в тази класация Mazda 2 е с около 100 кг по-тежка. Моделът е и със 170 кг по-лек от своя по-малък събрат Suzuki Swift, което се дължи на новата платформа и здравата олекотена рама.

Както стана дума, ниското тегло прави излишно впрягането на много коне под предния капак. Затова се предлагат само два бензинови двигателя. Базовият четирицилиндров агрегат с обем 1,2 л генерира 90 конски сили и въртящ момент 120 Nm. Той е напълно достатъчен за постигането на добра динамика, но не осигурява някакви особени спринтьорски възможности. В най-високото ниво на оборудване този мотор може да бъде съчетан в хибрид с литиево-йонен модул. Енергията от батерията се използва за захранване на електрическите системи и за подпомагане на бензиновия двигател при ускорение. Въртящият момент се повишава с 50 Nm, а средният разход на гориво намалява с 15%. Това е “мек” хибрид и батерията не се зарежда от контакта като при Plug-In хибридите, а от генератор при намаляване на скоростта. Четирицилиндровият мотор се свързва с 5-степенна механична трансмисия или безстепенен автоматик. С 5-степенна ръчна кутия се предлагат хибридът и по-малкият, но по-модерен трицилиндров двигател с обем 1,0 л и мощност 112 конски сили. Този мотор е по-лек и по-компактен, работи с директно впръскване и турбо пълнене, благодарение на което 90% от максималния въртящ момент от 170 Nm е наличен още при 1500 оборота. Ускорението до 100 км/ч отнема 11,4 секунди, максималната скорост достига 200 км/ч, а средният разход на бензин е 4,5 л (по данни на производителя).

На пътя Baleno се държи добре и вози приятно, тъй като сравнително мекото окачване поглъща неравностите по лошите пътища. Японците са постигнали разумен компромис между динамика, пътно поведение, функционалност и вътрешно пространство. Тази комбинация се поднася в красива опаковка. Като за малка кола предницата е внушителна и агресивна с голямата черна решетка, хромирания кант и ефектните дневни светлини. Още в базовото изпълнение е налична функцията на фаровете “Изпрати ме до вкъщи”, а в по-високите нива идват и ксенонови светлини.

Топ моделът е екипиран (почти) като бизнес лимузина. Водачът разполага с адаптивен темпомат, навигационна система, климатроник, отопление на седалките, безключов достъп и стартиране на двигателя. Безопасността на пътниците е осигурена от 6 въздушни възглавници и системата за аварийно спиране, която използва данните от радар. Няма друг модел в този клас с подобна система. Върхово екипираният хечбек притежава пакет от най-модерните технологии в автомобилостроенето към днешна дата.

Модерна инфо-развлекателна система

Всеки нов модел с претенции за добри продажби трябва да бъде оборудван с модерна комуникационна система. Suzuki Baleno не прави изключение и върху централната конзола купувачите ще намерят многофункционален 7-инчов цветен сензорен екран в панел с елегантен черен пиано лак (ниво GLX). С този дисплей е свързана камерата за движение на заден ход, която улеснява маневрирането и паркирането. Мониторът изобразява данните от навигацията и аудиото и предоставя възможност за свързване и интеграция на смартфони. Системата разпознава гласови команди и предлага изчитане на SMS-и и имейли.

Взискателните към стила си на шофиране водачи могат да следят в реално време на екрана някои важни параметри от работата на автомобила като въртящия момент, разхода, ускорението, мощността и дори центробежните сили в завоите.

Най-четени