КАТ или криминализирай това

500 камери от най-ново поколение ще бъдат пуснати по пътищата на Франция и така радарите от 4200 ще станат 4700. Мобилни камери (неизвестно колко) ще бъдат монтирани в още полицейски коли, а на места над шосетата, където сега патрулират хеликоптери, ще бъдат пуснати безпилотни самолети. Това са част от 22-те мерки срещу войната по пътищата, обявени от правителството на Манюел Валс. През 2014 г. при катастрофи във Франция са загинали над 3300 души, а целта на правителството е до 2020 г. броят им да намалее под 2000. Преди въвеждането на радарните системи през 2001 г. жертвите по пътищата там са били над 6000 годишно.

Връщаме се в България - страна, в която всеки разбира от футбол и правила за движение по пътищата. От 2008 г. насам КАТ работи с 25 стационарни камери, а от 2012 г. - със 148 мобилни камери. За тези години със сигурност всеки катаджията у нас си е сменил поне 4-5 пъти апарата на личния телефон, но техниката на въоръжение си е все тая. Няма единна компютърна система за електронните фишове, нито за шофьорските точки, в патрулките има камери, а записите от тях не се гледат. В София са монтирани камери за улично видеонаблюдение, но глобените по снимки от тях се броят на пръсти, а за поддръжката им все не достигат пари. Във Варна също има система от камери по улиците, която не работи. Столичната община, а вече и много други кметства, слагат свои камери, но те или нямат връзка с полицията, или местните ченгета ги използват, без да плащат и един лев за поддръжка и разширяване на мрежата.

В държавния бюджет от 2011 г. съществува отделен фонд за технически средства за безопасност на движението, в който са натрупани около 35 млн. лв. Вместо да купуват нови камери и да си оправят компютърните системи, родните катаджии искат едно или друго пътно нарушение да се криминализира. Мечтаят да махат от засада със стоп палката, да задържат и водят на съд шофьорите до 24 часа, а колите им да спират от движение, да им свалят номерата и даже да ги конфискуват. Причината - да стоят на пътя като незаобиколим фактор, който, разбира се - може да бъде заобиколен, но срещу съответна сума.

През 2010 г. тогавашният главен прокурор Борис Велчев поиска да се декриминализира шофирането с над 1, 2 промила алкохол, защото натоварва с 30% работата на прокуратурата и съда, а едва 6% от нарушителите получават присъди, всички останали - глоби. “Тази функция може да се изпълнява от административния орган”, каза Велчев. Вчера Сотир Цацаров беше още по-ясен: “Ще спрем гонките на Околовръстното, като ги направим престъпление ли? Глупости! Ще ги спрем, като сложим два патрула на КАТ!”

Всъщност защо не се сети някой депутат да предложи и промяна в Наказателния кодекс, която да криминализира идиотските предложения за промени в законите. Ако тази поправка бъде приета, доста рецидивисти от КАТ, Министерство на правосъдието, а и от самия парламент могат да получат ефективни присъди.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Мнения