Обилен снеговалеж затвори Айфеловата кула в Париж

София ще има „Зелен здравословен коридор“ Проектът ще се реализира на територията на столичния район „Надежда“

Община Пловдив купува частния терен на площада Парите ще бъдат изплатени за две години

100 миньори са блокирани под земята в косовска мина

Сърбия обеща на България пречиствателна станция край Босилеград Министър Нено Димов се срещна със сръбския си колега Горан Триван в Димитровград

Русия загърбва Съвета на Европа

10 години затвор за 75-годишна турска журналистка, публикувала секретен документ

Мъжът, посегнал на униформен в София: Полицаят падна сам

Учебните занятия в област Стара Загора се възобновяват на 23 януари

Елена Йончева: Обвинението, че съм била финансирана по престъпен начин, е абсурдно

Стотици бойци на ИДИЛ се предадоха на САЩ, прехвърлят ги в американска военна база

„Барса“ взе играч, страдащ от секс контузии

Роналдо: Измамник съм

Всеки играч на среща с Дерменджиев

Зала „Скаптопара“ с ново и модерно осветление

Интернет над облаците

Охрана води подсъдимия Йоан Матев. Снимка: Булфото

Задължително преди началото на всеки полет пътниците изслушват основните правила за безопасност, между които е и забраната за използване на телефони, таблети и други електронни устройства на борда. Специално за Европа това е изискване на EASA – Европейската агенция за авиационна безопасност, мотивирано от това, че самолетът трябва да поддържа през целия полет връзка с наземните служби и използването на електромагнитни устройства може да създаде смущения.

Само че EASA премахна това изискване през 2003 г., тъй като към тази дата самолетите по целия свят вече бяха длъжни да се оборудват със специални защити от технически смущения. Авиокомпаниите обаче и след това дълго време не позволяваха на пътниците да включват електронни устройства на борда, нито пък им предлагаха възможност да ползват безжична връзка с интернет. От една страна това се дължи на чисто техническо ограничение – разположените на земята антени на мобилните оператори покриват във височина не повече от 3000 метра и през по-голямата част от полета са неизползваеми. Това се преодолява чрез използването на спътник, но услугата беше толкова скъпа, че авиокомпаниите дълго време не я предлагаха. Единствено „Луфтханза“ още през 2003 г. започва да предлага широколентов интернет на борда на презокеанските си полети, но спря това през 2006 г., защото спътниците, които осигуряваха сигнала, вече не функционираха.

Конкуренцията побеждава страховете

От миналата година насам все повече авиокомпании предлагат интернет на борда. Освен „Луфтханза“, която възстанови услугата на борда на дългите си полети през 2010 г., това вече правят също „Ер Франс“, KLM и „Аерофлот“. В момента тези авиокомпании предлагат безжичен интернет на борда, ползвайки сигнал от спътника “Инмарсат”. Пътниците обаче плащат доста солени суми за това удоволствие. Свалянето на 1 мегабайт информация от мрежата е от порядъка на 2 до 3 евро и дори по-скъпо в някои авиокомпании. Безплатен интернет предлагат единствено „Търкиш Еърлайнс“ и националните превозвачи на Норвегия и Хонконг.

От догодина „Луфтханза“ ще предлага безжичен интернет на борда и на полетите на къси и средни разстояния, включително и на тези между София и Франкфурт и Берлин.

Причината за все по-масовото навлизане е ожесточената конкуренция, която се разгоря след масовизирането на нискотарифните авиопревозвачи. Самите лоукост компании също предлагат интернет на борда, като първи бяха „Райънер“ и „Норвегиън“, макар и само на самолетите си „Боинг“.

Другата причина за отварянето към тази услуга е, че авиокомпаниите видяха в това нов източник на приходи – от таксите, прибирани от пътниците, и от реклама, която осигуряват на свои клиенти. „В никаква друга ситуация нямаш такава публика, за която знаеш толкова много и е ясно какви точно реклами да им предложиш“, отбелязва Робин Кол, вицепрезидент на Global Eagle Entertainment, която предлага сателитна връзка за много авиокомпании. Според оценката на Global Eagle приходите на авиокомпаниите могат да се увеличат със стотици милиони долари благодарение на такива услуги.

В момента САЩ са лидери в осигуряването на Wi-Fi връзка в самолетите, като пасажерите имат достъп до интернет на 66% от маршрутите. Средното ниво в световен мащаб е 24%, показват данните на фирма Routehappy, която оценява авиокомпаниите по качеството на предлаганите на пътниците удобства и забавления. Но увеличаващият се брой сателити постепенно понижава разходите и така отваря нови възможности за авиокомпаниите.

Разговорите на борда

Въпреки напредъка на технологиите пред ползването на електронни устройства на борда на самолетите все пак остават някои ограничения, а има и някои особености. Сателитите имат договори с мобилни оператори, което позволява клиентите на операторите да ползват и мобилните си телефони по време на полет. Засега обаче авиокомпаниите разрешават предимно само изпращане на есемеси. За провеждане на телефонни разговори е още рано да се мисли, тъй като цените им са прекалено високи. Ползването на спътник е извън познатия роуминг и поне в Европа не е обхванато от ограниченията на цените, така че клиентите биха били неприятно изненадани от получената сметка. Една минута разговор през сателит е от порядъка на 5-6 евро.

Гласовите разговори по време на полет са и деликатна тема и всяка авиокомпания решава въпроса сама за себе си. Използването на „тихи“ услуги, като изпращане на текстови съобщения и други данни, се увеличи с над 10 пъти за последните няколко години. Но там, където разговорите са позволени, се забелязва, че средната им продължителност е около 2 минути. Освен това самата сателитна технология не позволява на повече от 3-4-ма пътници да водят едновременно разговори. Да не говорим, че екипажът може по всяка време на полета да изключи възможността да се водят разговори.

Кои авиокомпании предлагат интернет на борда

Aer Lingus – от септември 2013 г. за цялата мрежа от полети на дълги разстояния

Air France – от май 2013 г. на самолетите Boeing B777

Emirates – от март 2008 г. на всички самолети А330 и А340 и на някои Boeing 777

Etihad – от ноември 2012 г. – в момента се интегрира за всички полети на дълги разстояния

KLM – от май 2013 г. на самолетите Boeing B777

Lufthansa – от февруари 2014 г., инсталира се вече и на всички полети на къси разстояния

Qantas – от март 2012 г. на всички самолети

SAS – от декември 2012 г. на самолети Боинг 737

Singapore Airlines – от септември 2013 г.

Transaero – от юли 2012 г. за избрани самолети Боинг 747 и 777

Virgin Atlantic – от декември 2011 г. на избрани полети

Turkish Airlines – от 2014 г. само на дълги разстояния

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.