Човека Паяк с уникален проект "M.A.R.S." за въздушно спасяване

Иван Кристоф, който е популярен като Човека Паяк разработи проект "M.A.R.S." за въздушно спасяване от супервисоки сгради по над 400-600 метра.Нашенецът усилено се подготвя по време на престижното изложение Дубай Хелишоу 2016 да представи уникална концепция, която според него може да отвори нова глава в авиацията и историята на въздушното спасяване. Нашенецът установил, че строителите на мегаполиси стават все по смели и затова и решението му за отреагиране при кризи създадени на вертикала на небостъргачи е да се внедрят авангардни спасителни методи.

"Вече имам богат опит в тази дейност. Оказа се, че аз съм единствения в света доброволец летец-спасител, който е инициирал серия от тренировки с частни и правителствени хеликоптери и сам е инвестирал в тези скъпи удоволствия. Първият полет ми струваше над $ 6000 за по малко от час висене под хеликоптера. По това време изключително трудно се взимаха и разрешения за експериментални полети над градски условия и при това с частна авиация. Нямах кола и от доста време събирах пари, за да си купя, но спестяванията ми се стопиха във въздуха за минути. Любовта ми към авиацията обаче бе толкова силна, че прекъснах дори следването си в университета Ryerson в Торонто, за да си изплатя летателните часове", спомня си първите изяви във висините Иван Кристоф.

Българският търсач на силни усещания споделя, че световните агенции се впечатили от проекта "M.A.R.S." /б.а.Mid Air Rope Access/, който представил пред Принца на Дубай, Шейх Мансур бин Ал Мактум, по време на срещата им в Дубай Хелишоу 2014. "Той специално дойде на щанда с изложбата ми със свитата си и видя снимките, на които са запечатани съвместните ни летателни подготовки с Авио отряда на Жандармерията с командир на полет полк. Панайот Кондев, на Авиобаза Крумово с командир на полет ген. Златко Златев и експерименталните полети с летци на гражданската авиация в стил двойна връзка, за въздушни операции от борда на хеликоптер с един двигател", обяснява Иван Кристоф.

Родният Спайдермен измислил и наложил термина Т.Е.А.М. /б.а.Two Emergency Airmen/ или олекотена система oт само двама човека-пилот и спасител. "Направихме първата въжена операция с централно окачване на спасителя от хеликоптера ENSTROM 480B. С друг пилот извършихме първата по рода си каскада със скачане над вода от въздуха без парашут от борда на хеликоптер Robinson 22. Oт компанията производител на първия хеликоптер, както и от Спациализирания отряд за борба с тероризма към МВР веднага изискаха видеото. Този вид операции предизвикаха широк дебат в България и в чужбина", реди Иван Кристоф.

От проекта му се впечатлили и няколко филмови екипа с дългогодишен опит в заснемването на иновативни проекти и показването им на световната сцена. Най-напред се заинтригували от факта как един доброволец прави и самофинансира въздушни операции, които дори властоимащи и мощни организации с бюджети за над милиард долара на година не биха си позволили.

"Такъв е случаят с тристранната спасителна система 911-Полиция, Пожарна и Бърза помощ в Торонто, Канада, които въпреки огромния си бюджет и над 15 000 високи сгради, няма собствен ресурс за аварийно спасителни операции по въздух. Още преди десетина години бюджетът на полицията на Торонто бе над 610 милиона долара. А този на пожарната е многократно по-голям. Пример за това е, че за всяко получаване на сигнал от противопожарна аларма, засякла дори дим на висока сграда по закон пристигат три пожарни коли до 3 минути на всяка точка в града. А аз освен за тренировки, участвах неколкократно с хеликоптер и за благотворителни демонстрации. Благодарение на тях с кмета на Торонто събрахме близо $ 500,000 за няколко болници и инициативи", разказва смелчагата.

Иван Кристоф разкрива, че заинтригуваните от неговите адреналинови разработки филмови компании обещават да заплатят заснемането на филмите и излъчването им. "Единственото им условие, е че аз трябва да имам договор за работа с други компании и едва тогава те ще ме следват. Аз обаче съм доброволец и стриктно спазвам правилото да не получавам пари за спасителни операции. При мен нещата в това отношение винаги са били чисти - никога не съм взимал и не бих допуснал да взема пари за животоспасяващи мисии. Бизнесът ми е в съвсем друга посока, а доброволчеството е некомерсиално", категоричен е Човекът Паяк.

Заради това, за да се заснемат тези кадри, Иван Кристоф преговаря с чуждестранни компании, които имат интерес не само от популяризирането на това начинание, промотирането на дестинациите си, но и са заинтересовани да разработят иновативни и по-ефективни методи за аварийно отреагиране и спасяване на човешки живот по въздух.
"За съжаление в България нямаме частни мощни хеликоптери, нито екипажи с достатъчно дълъг нальот и самоувереност, за да осъществим рисковите ми проекти. Въпреки, че сме провеждали многократни разговори, срещи и комуникации, частната ни авиация не е в състояние да извършва дръзки полети и въжени операции с хеликоптер в екстремни ситуации. Иначе това би било чудесна инвестиция за България, да се финансира от чужди компании, които биха платили не само за филмирането на екипа си, но и на нашите авиокомпании. Освен това България би спечелила от рекламата по световните телевизии, които имат аудитория от милиони зрители", казва Иван Кристоф.

Той уточнява, че за такъв вид заснемане на екстремни изпълнения, ще подбере партньори, с които ще представят изключително полезни дейности за обществото. Едновременно с това ще бъдат популяризирани наши туристически дестинации. "Щом заснемането се прави от високо, то ще промотира и туристическия бизнес. Стори борда на сценария ми така е изготвен, че би могъл да направи реклама на България, каквато и с пари не може да се купи. А страната ни се нуждае от икономически рационални решения и привличане на солидни чуждестранни инвестиции", напомня безстрашният българин.
Според Кристоф при въздушното спасяване голямото предизвикателство за пилотите е, че заради високото им позициониране, високо над референти точки и ориентири като дървета и сгради, е много трудно да се ориентират дори и да боравят с най-прецизните GPS системи и автоматично маневриране. "Едно поклащане на ръката на пилота над лоста за управление с милиметри, може да отмести летателната машина на метри от целта. Това допълнително може да затрудни хората окачени под хеликоптера и дори предвидените с хирургическа прецизност движения и заплануван заход в близост до върха или стената на високата сграда. Като се вземе в предвид и въздушното течение и турболенцията, която се образува около върхът и горната стена на най-високите небостъргачи, малцина са пилотите и моделите на подходящите за тази цел вертолети, които ще се справят с изпитанието", разкрива част от трудностите в дръзките експерименти Иван Кристоф.
Привърженикът на екстремните демонстрации казва в заключение, че проблемът с работата във въздуха е, че не може да се видят теченията и завихрянията около сградите, долното течение от витлата на хеликоптера и др. "Само дългогодишен опи може да съобрази разликата между успех и провал, което е равностойно на живот и смърт", убеден е Човекът Паяк.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Технологии