Иззеха 600 къса контрабандни цигари в Еленско

Ероган: Няма да забравим тези, които приютиха превратаджиите

Разследват два пожара в Търновско

Кралското семейство публикува снимки от кръщенето на принц Луи

Путин: 25 милиона кибератаки са били предотвратени по време на Мондиала в Русия

НВИМ представя спасените бойни знамена на Българската армия

Кристиан Вигенин: ОССЕ е сред последните структури, в които Русия участва равноправно

От днес затварят столичния бул. „Пенчо Славейков“ за ремонт

МВР: Няма сигнал за изчезнало дете в столичния квартал „Дружба“

Разкриха лаборатория за производство на марихуана край Варна

Корнелия Нинова: Тази сутрин в село Шарково е спокойно, няма нови убити животни

Доналд Тръмп: Отношенията ни с Русия никога не са били по-лоши

Доналд Туск призова Китай, Русия и САЩ да не започват търговски войни

Откриха тяло на мъж в бургаския комплекс „Лазур“

От „развързването на кесията“ не печелят най-бедните Намаляването на данъците има голям ефект върху икономиката

3D принтери ще произвеждат сърца и артерии

Учени смятат, че триизмерни принтери биха могли в бъдеще да създават живи органи, пише сп. Live Science, цитирано от Фокус.

Изследователите са разработили метод за отпечатване на 3D модели на различни анатомични структури, включително сърца, артерии и кости. Този процес би могъл да се използва за създаване на меки импланти, в които да растат живи тъкани, формирайки органи. Друго приложение на иновативната технологията може да са принтери за храна.

3D принтерът е машина, която произвежда предмети от различни материали – пластмаса, керамика, стъкло и метал. Устройството полага един върху друг слоеве, изграждайки триизмерни предмети. Конвенционалните триизмерни принтери произвеждат предмети от твърди материали. Отпечатването на меки материали обаче се оказва сложна задача.

“Металите, керамиката и полимерите се принтират триизмерно от много години, но запазването на формата на меките материали, които могат да се деформират под собствената си тежест, е сериозно предизвикателство”, казва Адам Фийнберг, биоинженер от Университета Карнеги Мелън, който е един от авторите на новото проучване.

3D принтерите са подходящи за производство на медицински устройства, съобразени с индивидуалните нужди на пациентите като зъбни импланти, слухови апаратчета и протези. Създаването на меки импланти – процес, познат като биопринтиране, би могло да осигури алтернатива на традиционните импланти, заместващи увредени органи, изтъква Фийнберг.

Екипът му е разработил метод за 3D-принтиране на меки материали в баня от поддържащ флуид, съдържащ желатинов прах, подобен на желатина, който се продава в хранителните магазини. С помощта на данни от медицински скенери, изследователите са принтирали прости анатомични структури от различни биологични материали, какъвто е колагенът, например. Експерименталните структури са включвали бедрена кост, човешка коронарна артерия, ембрионално сърце на пет дена и външни гънки на човешки мозък. Моделите са били принтирани с резолюция около 200 микрона. За сравнение, средната широчина на човешки косъм е около 100 микрона. Учените подчертават, че все още не са биопринтирали органи, но резултатите са важна крачка в тази посока. “Необходими са години на изследвания”, казва Фийнберг.

Екипът планира да проведе опити с истински клетки от сърдечна тъкан. Триизмерно принтираните структури ще служат като матрици, в които клетките да се размножават и да формират сърдечен мускул.