На 20 август 2018 да почерпят

Филип избра да е дете на природата След екзотичния остров Реюнион - живот назад към дивото

В Царските конюшни живели 27 семейства Режисьорката от БНТ Иванка Андонова гледала в комуната едномесечно бебе

Джон Болтън: САЩ, Израел и Русия искат Иран извън Сирия

Спасиха британка, паднала от борда на кораб край хърватския град Пула

Борисов отказа на Меркел България да приема бежанци от Германия (обзор) Хотспотове – да, но връщане - не

Президентът на Афганистан обяви прекратяване на огъня във войната срещу талибаните

Дензъл раздава шамари и куршуми Филмът направи солидни приходи в САЩ

11 часа обсада след разстрел за велосипед (обзор) Убиецът се скарал с жертвата заради кражба на колелото

Иранският външен министър обвини САЩ, че подготвят преврат в Ислямската република

Българските тамплиери приеха петима македонци Честването събра 120 дами и рицари край меча на Аспарух

Мазутът от разлива изчезна Предстои източване на резервоарите на кораба

Стоянович тръгна с победа на „Герена“, „Левски“ се скъса да пропуска

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 20 август 2018

Предупредиха Кристиано: Серия А не е Примера дивисион

НАСА: Слънчеви ветрове „издухват“ атмосферата на Марс

Сондата MAVEN на американската Национална космическа агенция (NASA) е открила процес, играл ключова роля в превръщането на Марс от топла и влажна планета, способна да поддържа живот в студения, суров свят, който познаваме днес.

На уебсайта си Агенцията посочва, че данните на MAVEN са дали възможност на учените да определят темпото, с което в момента марсианската атмосфера губи газове в Космоса под въздействието на слънчевия вятър. Измерванията показват, че ерозията на атмосферата на Марс значително се увеличава по време на слънчеви бури. Научните резултати от проучването са публикувани в журналите Science и Research Letters.

„Изглежда Марс е имал плътна атмосфера, достатъчно топла, за да поддържа течна вода – ключовата съставка и среда за живота, който познаваме,“ кзва Джон Грунсфелд, астронавт и помощник директор на дирекцията за научни експедиции на NASA. „Информацията за това какво се е случило с марсианската атмосфера ще допълни познанията за динамиката и еволюцията на която и да е планетарна атмосфера. Изучаването на причините за промяната на средата на планетата от такава, която би могла да поддържа микроби на повърхността си в такава, която не би могла, е важно и е ключов въпрос, адресиран от експедициите на NASA до Марс.“, предава Фокус.

Данните на MAVEN показват, че слънчевите ветрове отнемат газ с темпо 100 грама на секунда. „Това е като кражба на по няколко монети от касата всеки ден – загубата става осезаема с течение на времето,“ казва Брус Яковски от Университета на Колорадо в Боулдър, които е главният изследовател от екипа на MAVEN. „Виждаме, че атмосферната ерозия се увеличава значително по време на слънчеви бури и това ни кара да мислим, че темпото на намаляване е било много по-високо преди милиарди години, когато слънцето е било младо и по-активно.“

Слънчевият вятър е поток от частици, най-вече протони и електрони, изтичащ от слънчевата атмосфера със скорост около 1.6 милиона километра в час. Магнитните полета, носени от слънчевия вятър при преминаването му покрай Марс са в състояние да генерират електическо поле, подобно на турбините на Земята, които се използват за производство на електричество. Това електрическо поле ускорява електрически заредените газови атоми, наречени йони, в горната атмосфера на Марс и ги запраща в Космоса.