Банките запазват добрите си резултати Подобрява се капиталовата адекватност, което допълнително увеличава стабилността на системата

Няма пострадали български военни при ракетен обстрел в Кандахар

АПИ: Внимавайте от км 24 до км 30 на АМ „Тракия“ в посока София

Сан Ремо събра оригиналните „Рики е повери”

Министър Ангелкова е на двудневна визита в Полша

16 години затвор за американец, изгорил гей флага

Проф. Николай Овчаров: Отказах предложение за работа от Васил Божков

Четирима гърци пострадаха след катастрофа с чешки тир на „Тракия“

Ивайло Иванов: Задържани са 7 души в Стара Загора във връзка с крупна кражба

Великобритания се готви за епидемия от коронавирус

Глобяват с над 11 хил. евро за откъснато кокиче в Турция

Как можете да избягвате всичко, което ви прави дебели?

Ревизия на приватизацията и кошмарите на прехода Трябва да бъдат приветствани усилията на новия главен прокурор Иван Гешев

Боил Банов: Министерство на културата е проверявало музея на Божков, нямаме правомощия за частни колекции

Ивелина Василева, ГЕРБ: Предлагаме по-строги мерки за всички инсталации за изгаряне на отпадъци

НАСА: Слънчеви ветрове „издухват“ атмосферата на Марс

Сондата MAVEN на американската Национална космическа агенция (NASA) е открила процес, играл ключова роля в превръщането на Марс от топла и влажна планета, способна да поддържа живот в студения, суров свят, който познаваме днес.

На уебсайта си Агенцията посочва, че данните на MAVEN са дали възможност на учените да определят темпото, с което в момента марсианската атмосфера губи газове в Космоса под въздействието на слънчевия вятър. Измерванията показват, че ерозията на атмосферата на Марс значително се увеличава по време на слънчеви бури. Научните резултати от проучването са публикувани в журналите Science и Research Letters.

„Изглежда Марс е имал плътна атмосфера, достатъчно топла, за да поддържа течна вода – ключовата съставка и среда за живота, който познаваме,“ кзва Джон Грунсфелд, астронавт и помощник директор на дирекцията за научни експедиции на NASA. „Информацията за това какво се е случило с марсианската атмосфера ще допълни познанията за динамиката и еволюцията на която и да е планетарна атмосфера. Изучаването на причините за промяната на средата на планетата от такава, която би могла да поддържа микроби на повърхността си в такава, която не би могла, е важно и е ключов въпрос, адресиран от експедициите на NASA до Марс.“, предава Фокус.

Данните на MAVEN показват, че слънчевите ветрове отнемат газ с темпо 100 грама на секунда. „Това е като кражба на по няколко монети от касата всеки ден – загубата става осезаема с течение на времето,“ казва Брус Яковски от Университета на Колорадо в Боулдър, които е главният изследовател от екипа на MAVEN. „Виждаме, че атмосферната ерозия се увеличава значително по време на слънчеви бури и това ни кара да мислим, че темпото на намаляване е било много по-високо преди милиарди години, когато слънцето е било младо и по-активно.“

Слънчевият вятър е поток от частици, най-вече протони и електрони, изтичащ от слънчевата атмосфера със скорост около 1.6 милиона километра в час. Магнитните полета, носени от слънчевия вятър при преминаването му покрай Марс са в състояние да генерират електическо поле, подобно на турбините на Земята, които се използват за производство на електричество. Това електрическо поле ускорява електрически заредените газови атоми, наречени йони, в горната атмосфера на Марс и ги запраща в Космоса.