Бас държа, че и този дебат за образованието ще затъне в патриотарски вопли
Извинявайте за възклицанието, ама не мога да се сдържа - слава Богу, че синът ми завърши гимназия. Защото още по-горко ни, ако го бяха хванали поредните промени в образователните програми.
От съобщение на МОН например научаваме, че по лично настояване на просветния министър проф. Тодор Танев музика и рисуване вече задължително ще се учат и в горния курс. За сметка на това пък в езиковите гимназии са намалени часовете по първия изучаван чужд език. Било оставено на самите училищни ръководства да си ги включат в т.нар. избираеми предмети. Ако искат, ако преценят... И се предполагало, че правилно ще преценят.
Ами ха дано, обаче нещо се губи правилната преценка на министъра и подопечните му образователни експерти. Излиза, че според тях е по-нужно гимназистите да учат музика и рисуване, затова тези предмети са задължителни. Да научат отлично английски, немски, френски, испански е по-малозначително. Тези хора в днешната реалност ли живеят, или нейде из 70-те години, та са прегърнали идеите на Людмила Живкова за всестранно развити личности? Нима не е аксиома, че никой през 21-ви век не може да успее в живота и в професията, ако не знае поне един-два чужди езика?
Тази нелепица е само детайл от планираните промени, но показва изначалния проблем и на поредните реформи в образованието. Те се правят без цел, откъдето идва и безсмислието им. Ако има цел - българчетата да завършват гимназия, подготвени да работят професии, които се търсят на трудовия пазар, или да следват, за да надградят (много модерна дума в родната просвета) знанията и уменията си, музиката и рисуването не може да стават задължителни, а часовете по чужд език да намаляват. Защото компаниите, институциите, университетите не търсят абитуриенти, които знаят кои са Росини и Пучини или Мане и Моне. Искат даже този, когото ще наемат да кара трактор, купен за хиляди евро, да може да прочете кое копче за какво е и да не го сурне в дерето край нивата.
Това е толкова ясно, че дори шопите вече не си разказват оня виц за чужденеца, дето ги питал на най-различни езици накъде да завие, пък те не могли да го упътят. Нане рекъл, че като не знаят чужди езици, не разбират хората. А Вуте му отвърнал: “Епа он, като знае, разбра ли се с нас?”
Няма и да се разбере в близките години. Бас държа, че и този дебат за поредните образователни промени няма да бъде дали те имат цел, каква е и такава ли трябва да е, а ще затъне в патриотарски вопли. Защото има друг детайл от програмата - вече не е задължително, а министърът и подопечните му чиновници просто разчитат, че “емблематични текстове на класическата българска литература за деца като стихотворението на Иван Вазов “Аз съм българче” ще съхранят своето място в обучението на учениците от първи клас”. И отново някъде между Вазов, Моне, Мане и Танев ще изгубим още няколко години на децата си, които иначе много искаме да водят България напред подготвени, успешни и щастливи.
Танев: Простаци с отвертки не ни трябват
Новите проекти за учебни програми бяха огласени миналата седмица. Разбра се например, че правилата предвиждат по-малко, отколкото досега, часове за изучаване на първи чужд език в езиковите гимназии. От позиция на министерството на образованието пък научихме, че министър Тодор Танев държи музика и рисуване да се изучават до десети клас. Медиите цитираха неговите думи, че “на нас простаци с отвертки не ни трябват”.
От новите правила става ясно например, че едни знакови литературни произведения се заменят с други. В момента в 7-и клас се изучават произведения като “Опълченците на Шипка”, “Бай Ганьо на гости у Иречек”, а според новата програма те отпадат.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш