Усик прережда Кобрата за титлите

Пендаровски: В обединена Европа има място за всички, включително и за Македония Изпълнихме всички необходими условия за започване на преговори, заяви президентът

Чуждите инвестиции са 603 млн. евро

Вицепремиерът Захариева пред ТАСС: Заинтересовани сме от равнопоставен и взаимноизгоден диалог с Русия

Боби Михайлов: Може би съм омръзнал на хората, не съм говорил с премиера

Ердоган: В Северна Сирия не се водят сражения

Борислав Михайлов на прощаване: Бях прекалено добър, сега ще ходя на риба "Повечето играчи от националния отбор не ги познавам като имена", призна доскорошният шеф на БФС

ЕС ще отговори на американските мита

Министър Желязков: Практическите изпити за шофьори ще са в контролирана среда (СНИМКИ)

Валентин Михов подаде оставка от БФС

Дипломати от Австрия обсъждаха сътрудничество с ръководството на ВТУ

Пускат нова банкнота от 50 лв. от 1 ноември

Влак блъсна автомобил на неохраняем прелез край Плевен

70-годишен моторист в болница, след като му отнели предимство на пътя

Петър Петров, член на борда на директорите на „Юлен” АД: От лятото чакаме становище на Реформаторския блок за концесията

Съдът 60 пъти отхвърли всички претенции на „зелените” за ски зоната и съоръженията в Банско

– Г-н Петров, защо основно протестите и скандалите вкарват в общественото внимание сериозния проблем с липсата на втора кабинкова линия в Банско?

– За съжаление е така. Историята на концесията на ски зоната е сравнително дълга и през цялото време е тясно свързана с така наречените „зелени” организации. Първо проектът и дейността ни бяха атакувани от частни лица, които след това оглавиха природозащитните организации. Това е целенасочена кампания, която повтаря едни и същи лъжи.

– В центъра на спора стои въпросът може ли да се строят спортни съоръжения в национален парк, нали така?

– 15 години на практика спорим за едно и също нещо. Но „зелените” не извадиха нови аргументи и си повтарят тезата, че съгласно чл. 21 от Закона за защитените територии е недопустимо в национален парк да се строят спортни съоръжения. Но Върховният административен съд в почти всичките си състави цели 60 пъти опроверга това. На каква плоскост да водим дебат с тези хора? Всяко едно наше инвестиционно намерение е било обект на съдебен контрол. Единствено не обжалваха подмяната на две пречиствателни станции за отпадни води. Така се оборва и вторият им основен аргумент – че строежът на ски зоната е незаконен. Е как да е незаконен, като всичко се е одобрявало от съда? Ние сме най-проверяваната ски зона в страната във всяко едно отношение.

– Има обаче доказана грешка при сключването на концесията…

– Преди повече от година по разпореждане на премиера Бойко Борисов беше създадена междуведомствена работна група, която да отговори на въпросите по концесионния договор. Бе изготвен доклад на тази група, който е качен на сайта на правителството. В него нападките срещу „Юлен” от страна на „зелените” са намерили своя отговор от отделните администрации на много ведомства. Те са констатирали, че реално нарушения няма и е необходимо концесията да бъде приведена в съответствие със законодателството, за което има изготвено проекторешение на Министерския съвет.

– Но решение на правителството по въпроса няма.

– Единствената парламентарна група, която възрази срещу доклада на работната група, бе тази на Реформаторския блок. Изискаха цялата документация по концесията още през лятото. Още не са изразили позиция. Проведохме среща с председателя на парламентарната група Найден Зеленогорски и с депутати също през лятото. Дадохме изчерпателни отговори на въпросите им. Радан Кънев беше възпрепятстван да дойде. После на няколко пъти потърсихме контакт с него, но не се получи. Изпратихме официални писма до парламентарната група за среща с него. Но няма среща. И позиция на Реформаторския блок няма.

– Какъв е пътят, който трябва да бъде извървян, според вас?

– Когато има неточност, тя трябва да бъде изправена. Разбира се, че ще се стигне и до увеличаване на концесионното възнаграждение, с което ние предварително сме обявили, че сме съгласни. Искам да подчертая, че концесионното възнаграждение не се определя на базата ползвана площ, а на приходите. Когато приходите на концесионера на ски зоната растат, това означава, че държавата получава повече пари. А колкото повече скиори в зоната, толкова повече туристи в Банско. От там повече потребление, повече приходи от ДДС, повече работни места, повече осигуровки и т.н.

– Може ли да се каже, че в момента конкретната причина за поредното забавяне е нежелание или невъзможност на Реформаторския блок да изкаже ясна позиция?
– Донякъде може би е това. От друга страна, държавата трябва да се грижи за развитието на бизнеса, естествено, в рамките на закона. А развитието на инфраструктурата, и то на транспортната инфраструктура, е оснополагащ фактор за развитието на цялата икономика в региона на Банско.

– Защо обвинявате „зелените”, че протестите им са избирателни?

– Защото едни и същи, не повече от 50 човека, застават срещу проекта само в Банско. Не съм видял да застават срещу други проекти. Ясно е, че има целенасочена позиция срещу нас. Която може да се обясни или с някакъв лобистки натиск да няма развитие в Пирин, или като действия на нашата конкуренция, най-вече зад граница. Голяма част от тези неправителствени организации получават финансиране отвън. И когато застават и казват, че нещо не трябва да се прави и отстояват една политическа позиция, защото тяхната не е нито професионална, нито екологична, е добре винаги да казват кой ги финансира и на обществото да стане ясно защо заемат една или друга позиция.

– Обвиняват ви, че строежът на втора кабинкова линия в Банско цели да засили продажбите на пустеещите апартаменти в града.

– От самото начало ние се противопоставяхме на това презастрояване в града. Голяма част от строежите, които са започнати в Банско, според мен няма да бъдат довършени и най-логично е да бъдат съборени. Капацитетът на ски зоната е константен, той не може да стане по-голям. Въпросът е туристите да получат по-добра услуга и да не бъдат отказвани да се върнат в Банско от дългите опашки пред лифта в града.

– Защо не сте внесли предложение за екологична оценка на строежа на евентуалната втора кабинка?

– Нямаме правното основание да го внесем, защото действащият План за управление на Пирин забранява изграждането на нови съоръжения. Първо трябва нов план за управление и едва тогава да процедираме подобно инвестиционно намерение.

– Какъв е най-оптимистичният вариант като срок за изграждане на втора кабинка?

– Две или три години.

– А най-песимистичният?

– Никога. Срещу това са 50 човека без никакво обществено влияние. А държавата трябва да си подреди приоритетите. Ако е за консервирането на българските планини и е против икономическото развитие, нека каже. Ще развиваме модерни космически технологии например, но няма да правим туризъм. Иначе тези „зелени” ги разбирам – с противопоставянето срещу „Юлен” повечето от тях вероятно си изкарват прехраната и това противопоставяне ги легитимира.

– Каква е инвестицията на „Юлен” до момента?

– Около 70 милиона лева за 15 години.

– А ако втората кабинка се случи, за колко още пари става дума?

– Може би нови 30 милиона лева, или дори евро.

Нашият гост

Петър Петров е член на борда на директорите на “Юлен” АД – концесионер от 15 години на ски зоната в Пирин над Банско.

В “Юлен” АД през активния зимен сезон работят 750 души, а през лятото – 250. Средните заплати са между 900 и 1000 лв.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.