82% от богатството в света отива при 1% от населението

Майка с бебе в ръце пропадна в улична шахта в столичен квартал

Агресия в дом за деца с увреждания в Габрово

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ във вторник, 23 януари 2018

Правят сергиите в Слънчев бряг еднакви

15-километрова опашка на ГКПП „Капитан Андреево“

Броят яхтите на българи в Гърция Удрят схемите за укриване на налози при транзит

Списък с 55 защитени специалности въвежда МОН

Религии против Истанбулската конвенция Светият синод обяви, че договорът поражда тревога за бъдещето на европейската християнска цивилизация

Белгия намали равнището на терористична заплаха в страната

Федерика Могерини заяви, че е извънредно притеснена от турската офанзива в Сирия

Огнеборци потушиха пожар в цех за металообработка в Килифарево

Бомбаджия на банкомати скочи в ледените води на Струма (обзор) Джонката и Свещичката арестувани след 75 дни търсене под дърво и камък

Разкриха пет високотехнологични наркооранжерии в Добричко

Грипна епидемия и в Благоевград Висока заболеваемост в още 6 области

Петър Петров, член на борда на директорите на „Юлен” АД: От лятото чакаме становище на Реформаторския блок за концесията

Снимка: Община Велико Търново

Съдът 60 пъти отхвърли всички претенции на „зелените” за ски зоната и съоръженията в Банско

– Г-н Петров, защо основно протестите и скандалите вкарват в общественото внимание сериозния проблем с липсата на втора кабинкова линия в Банско?

– За съжаление е така. Историята на концесията на ски зоната е сравнително дълга и през цялото време е тясно свързана с така наречените „зелени” организации. Първо проектът и дейността ни бяха атакувани от частни лица, които след това оглавиха природозащитните организации. Това е целенасочена кампания, която повтаря едни и същи лъжи.

– В центъра на спора стои въпросът може ли да се строят спортни съоръжения в национален парк, нали така?

– 15 години на практика спорим за едно и също нещо. Но „зелените” не извадиха нови аргументи и си повтарят тезата, че съгласно чл. 21 от Закона за защитените територии е недопустимо в национален парк да се строят спортни съоръжения. Но Върховният административен съд в почти всичките си състави цели 60 пъти опроверга това. На каква плоскост да водим дебат с тези хора? Всяко едно наше инвестиционно намерение е било обект на съдебен контрол. Единствено не обжалваха подмяната на две пречиствателни станции за отпадни води. Така се оборва и вторият им основен аргумент – че строежът на ски зоната е незаконен. Е как да е незаконен, като всичко се е одобрявало от съда? Ние сме най-проверяваната ски зона в страната във всяко едно отношение.

– Има обаче доказана грешка при сключването на концесията…

– Преди повече от година по разпореждане на премиера Бойко Борисов беше създадена междуведомствена работна група, която да отговори на въпросите по концесионния договор. Бе изготвен доклад на тази група, който е качен на сайта на правителството. В него нападките срещу „Юлен” от страна на „зелените” са намерили своя отговор от отделните администрации на много ведомства. Те са констатирали, че реално нарушения няма и е необходимо концесията да бъде приведена в съответствие със законодателството, за което има изготвено проекторешение на Министерския съвет.

– Но решение на правителството по въпроса няма.

– Единствената парламентарна група, която възрази срещу доклада на работната група, бе тази на Реформаторския блок. Изискаха цялата документация по концесията още през лятото. Още не са изразили позиция. Проведохме среща с председателя на парламентарната група Найден Зеленогорски и с депутати също през лятото. Дадохме изчерпателни отговори на въпросите им. Радан Кънев беше възпрепятстван да дойде. После на няколко пъти потърсихме контакт с него, но не се получи. Изпратихме официални писма до парламентарната група за среща с него. Но няма среща. И позиция на Реформаторския блок няма.

– Какъв е пътят, който трябва да бъде извървян, според вас?

– Когато има неточност, тя трябва да бъде изправена. Разбира се, че ще се стигне и до увеличаване на концесионното възнаграждение, с което ние предварително сме обявили, че сме съгласни. Искам да подчертая, че концесионното възнаграждение не се определя на базата ползвана площ, а на приходите. Когато приходите на концесионера на ски зоната растат, това означава, че държавата получава повече пари. А колкото повече скиори в зоната, толкова повече туристи в Банско. От там повече потребление, повече приходи от ДДС, повече работни места, повече осигуровки и т.н.

– Може ли да се каже, че в момента конкретната причина за поредното забавяне е нежелание или невъзможност на Реформаторския блок да изкаже ясна позиция?
– Донякъде може би е това. От друга страна, държавата трябва да се грижи за развитието на бизнеса, естествено, в рамките на закона. А развитието на инфраструктурата, и то на транспортната инфраструктура, е оснополагащ фактор за развитието на цялата икономика в региона на Банско.

– Защо обвинявате „зелените”, че протестите им са избирателни?

– Защото едни и същи, не повече от 50 човека, застават срещу проекта само в Банско. Не съм видял да застават срещу други проекти. Ясно е, че има целенасочена позиция срещу нас. Която може да се обясни или с някакъв лобистки натиск да няма развитие в Пирин, или като действия на нашата конкуренция, най-вече зад граница. Голяма част от тези неправителствени организации получават финансиране отвън. И когато застават и казват, че нещо не трябва да се прави и отстояват една политическа позиция, защото тяхната не е нито професионална, нито екологична, е добре винаги да казват кой ги финансира и на обществото да стане ясно защо заемат една или друга позиция.

– Обвиняват ви, че строежът на втора кабинкова линия в Банско цели да засили продажбите на пустеещите апартаменти в града.

– От самото начало ние се противопоставяхме на това презастрояване в града. Голяма част от строежите, които са започнати в Банско, според мен няма да бъдат довършени и най-логично е да бъдат съборени. Капацитетът на ски зоната е константен, той не може да стане по-голям. Въпросът е туристите да получат по-добра услуга и да не бъдат отказвани да се върнат в Банско от дългите опашки пред лифта в града.

– Защо не сте внесли предложение за екологична оценка на строежа на евентуалната втора кабинка?

– Нямаме правното основание да го внесем, защото действащият План за управление на Пирин забранява изграждането на нови съоръжения. Първо трябва нов план за управление и едва тогава да процедираме подобно инвестиционно намерение.

– Какъв е най-оптимистичният вариант като срок за изграждане на втора кабинка?

– Две или три години.

– А най-песимистичният?

– Никога. Срещу това са 50 човека без никакво обществено влияние. А държавата трябва да си подреди приоритетите. Ако е за консервирането на българските планини и е против икономическото развитие, нека каже. Ще развиваме модерни космически технологии например, но няма да правим туризъм. Иначе тези „зелени” ги разбирам – с противопоставянето срещу „Юлен” повечето от тях вероятно си изкарват прехраната и това противопоставяне ги легитимира.

– Каква е инвестицията на „Юлен” до момента?

– Около 70 милиона лева за 15 години.

– А ако втората кабинка се случи, за колко още пари става дума?

– Може би нови 30 милиона лева, или дори евро.

Нашият гост

Петър Петров е член на борда на директорите на “Юлен” АД – концесионер от 15 години на ски зоната в Пирин над Банско.

В “Юлен” АД през активния зимен сезон работят 750 души, а през лятото – 250. Средните заплати са между 900 и 1000 лв.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.