Йоан Тодоров пред „Труд news”: Създадох картини върху бъгита за „Непобедимите 4“ и изрисувах дрехите на акробатите за цирк „Балкански“ (СНИМКИ)

Снимки: Личен архив

Да твориш отвъд клишето

Три седмици рисувах връх Шипка върху камион

Той рисува, но не върху платно, нито пък по тяло, тъй като за него това е твърде стандартно.

Създава картини върху фигури, но не какви да е, а такива, които се движат, обличат или строят. Оставя своя отпечатък върху сгради, автомобили, дрехи и предмети, без значение от форма и големина.

Йоан Тодоров-Джони е самороден талант, без излишна претенция... 

Питам го, като художник ли да го представя, а той ми отговаря „като творец“.

Необходим му е само един аерограф в ръката и е готов да нарисува Вселената.

- Йоан, като каква професия определяш това, което правиш? Когато твоите малки деца те попитат, какво работиш, какво им казваш?

- Казвам, че съм художник-творец. Просто съм творец, постоянно правя различни, нестандартни работи.

- Коя е последната ти мащабна творба?

- Последната мащабна поръчка беше да изрисувам връх Шипка върху камион. Това е доста мащабно, защото дейностите по един такъв проект са много, не е само да го нарисуваш. За да го направя това нещо, намерих онлайн архива, първите скици на връх Шипка – как архитектът е начертал паметника с неговите размерите, дължина, ширина, прозорчета. На самия камион нарисувах първоначално върха като скица. Изчетох цялата история за Шипка и това как хората са били единни, с мулета са карали камъните нагоре към върха. Самата скица на лъва, която е отделно от сградата, също е много интересна. Рисувал съм го камъче по камъче близо 3 седмици. 

връх Шипка

Преди да го изрисувам, трябваше да го разглобя целия. Първо трябва да бъде шлайфист, за да подготвя детайлите, да нямат драскотини, точки, ръжда и т.н. След като подготвя това, боядисвам тези детайли, сглобявам отново камиона, ставам един вид механик-сглобки. (смее се) После започвам да рисувам зададената тема, следва творчеството – изобразявам целия камион. След това разглобявам пак целия камион и лакирам всяка част поотделно. Пак сглобявам камиона и той придобива завършен вид. На финала следва слагането на аксесоарите, като халогени, ролмари, решетки, светлини... После направих още два камиона. На единия са изобразени Белоградчишките скали, а на другия нарисувах нестинарка с носия, която танцува върху жарта. 

Нестинарката

- В такъв случай трябва да разбираш от автомобили, от рисуване или от всичко по малко?

- От всичко по малко. За да подготвиш един детайл трябва да си наясно как да го разглобиш, след това да знаеш как да го ремонтираш, ако е счупен даден детайл или пък, ако е метал, да го завариш. Трябва и да съм бояджия, за да мога да го боядисам. Накрая идва творчеството.

- Как подреждаш фигурите в главата си, когато трябва да изрисуваш нещо с такива форми и размери?

- Чисто интуитивно. Това със сигурност е дарба, защото самият аз не знам как го правя. Просто хващам аерографа и го правя. При един камион или друг тип возило, трябва да съобразиш всяка форма и да не се изкривява. При стъклата се получава голяма извивка и там трябва да се рисува под друг ъгъл, който се гледа от човешкото око и да изглежда равно. Не използвам шаблони, само на ръка.

Белоградчишките скали

- Несъмнено една от големите ти международни заявки е свързана със световно кино заглавие, а именно „Непобедимите“ 4. Как дойде това предложение за работа?

- Потърсиха ме от кино център „Бояна“, като моята задача бе да нарисувам четири бъгита. Те трябваше да бъдат абсолютно еднакви, защото те трябваше да играят все едно е едно бъги във филма. Но идеята е, че едното го снимат в Румъния, другото – на площадка в Гърция, третото в Унгария и т.н. За да не транспортират бъги-то навсякъде, то трябваше да се направят четири еднакви.

Всяко от тях бе позиционирано на четирите снимачни площадки. Това беше голямо предизвикателство. Те бяха камуфлажни, в сивата гама. С първото доста време отделих, имаше много шантави форми – малки, големи, всякакви, за да може а бъде красиво и да се преливат линиите.

- Колко време ти отне, за да ги направиш?

- Около две седмици и за четирите.

- Имаше ли някоя любопитна случка около работата по този проект?

- Да, тук изработих четири бъгита. Но трябваше по едно време да отида в Гърция, за да направя още едно. Там беше целият снимачен екип. Понеже беше времето на COVID пандемията и трябваше да ми направят тест. Оказа се положителен. Не успях да отида. Доколкото знам е било голямо предизвикателство да намерят човек, който да го направи същото. Търсили са различни хора, тунинг центрове, бояджии. После гледах филма и видях една сцена, тя беше много кратка. Там видях въпросното пето бъги, което беше по-статично. Сцената с него бе за няколко секунди, когато един камион го блъсна и го преобърна.

- Кой е любимият ти актьор от поредицата „Непобедимите“?

- Джейсън Стейтъм. 

- „Рисувал“ ли си върху тела, правил ли си татуировки?

- Да, това беше първото нещо, което правих, като вид рисуване. Беше отдавна на морето. Едно цяло лято, на Златни пясъци, правих татуировки. Не е моето, за мен е нещо по-обикновено. Не ми е тръпка. Рисувал съм и женски тела по дискотеките. Правил съм боди-арт. Рисувам телата на момичетата докато танцуват. Те хем танцуват, а хем има дим, светлини. 

- Кое беше последното нещо, което поиска твой клиент?

- Миналата седмица правих на един музикант китарата. Поиска да му нарисувам цветя върху нея.

- Кое е най-необичйният личен предмет, който си изрисувал?

- Много са, едни от тях са детски колички. Те са ми много любими за правене. 

- Като споменахме лични предмети, няма как да подмина и дрехите на акробатите от цирк „Балкански“.

- Да, наскоро ги правих. Познаваме от 2012 година. Първо нарисувах на Ники Балкански автомобила, а след това и на баща му Александър. Преди месец изрисувах дрехите на акробатите. Те са телесен цвят бодита. Трябваше да ги нарисувам, така че акробатите да изглеждат като ембриони, да подчертая линиите и извивките на телата им, за ад се подчертаят едни хубави форми. 

- От такава богата палитра от възможности, ти самият, какво предпочиташ да рисуваш?

- Всичко ми е приятно и е различно. Например, ако рисуваш жилищна сграда, е интересно, защото някой човек отдолу ти ръкомаха, с палец ти дава знак на одобрение, хората се радват Всеки започва да снима с телефоните и това ти носи вътрешно удовлетворение. Ако правя камион, кола, мотор, вкарвам превозното средство в халето. Тогава я няма тази публика, която да те надъхва и да ти каже: „Браво, много е готино“. Тогава, когато автомобилът или камионът го изкараш готов, пак има публика, която те поздравява, но не и по време на самия процес на работа. 

Още от (Интервюта)

Най-четени