Има две беди в Севера: Сепаратизмът и американците

Има две беди в Севера: Сепаратизмът и американците

Батальонът на украинските въоръжени сили „Сибир“ е по-сериозен, отколкото изглежда

Посетителите от типа Healy не трябва да предават данни за времето и ледените условия

Пентагона планира да въведе по Северния морски път десетки крайцери и разрушители

В Киев бе обявено създаването на батальона „Сибир“. Засега той се състои от 60 души, като всичките са доброволци и сред тях няма нито един затворник. Всичките са якути и буряти. Твърди се, че всички са пристигнали в Украйна през трети страни (главно през Полша). Киев особено рекламира 45-годишния Владислав Амосов, който е служил в ГРУ (Главно разузнавателно управление) и е участвал във войната в Чечения.

Нашите журналисти и политици осмиваха този „батальон“ като поредния пропаганден трик на Киев. Бих се съгласил с тях, ако не беше нарастването на сепаратистките настроения в самия Сибир. И причината не е в преминаването на американския ледоразбивач Healy от Беринговия проток до Норвегия - първото в историята по този маршрут.

Да започнем със сепаратизма. Появява се в средата на XIX век. Идеята за сибирската автономия или дори отделянето от Русия възниква сред столичните студенти, които идват от богатите слоеве на сибирските провинции.

След това белите сепаратисти бяха заменени с червени. На 26 април 1921 г. в Омск комунистът Платон Оюнски прави доклад за автономията на Якутия. Той заявява: „Време е ние, комунистите, да застанем начело на автономията на якутския народ и да ръководим националното, културно и икономическо възраждане на якутите!“.

И ето, в началото на XXI век в Сибир започва движението на „сибиряците“. В някои отношения претенциите на „сибиряците“ са справедливи. Например през ноември 2013 г. в Якутия започна хранителна криза. Заради преждевременното спиране на навигацията няколко хиляди тона храна не бяха доставени в региона. Реките бяха плитки, а снегът още не беше навалял. При съветската власт щяха незабавно да започнат да доставят храната със самолети и, ако е необходимо, ще привлекат военнотранспортните самолети.

Сега училището се въвежда новия курс по история. Обещава се да се пише повече за победите на руското оръжие. Но това беше достатъчно преди. Но почти нищо не се казва какво се случва след разпадането на която и да е империя - Османската, Британската, Австро-Унгарската, СССР.

Защо да не опишем цветно, без цензура, действията на гръцките националисти, които унищожиха Османската империя? Ние описваме гърците като „бели и пухкави“. И нито дума за факта, че те са избили или депортирали поне 10 млн. турци и гърци-мюсюлмани от континентална Гърция и островите. Време е да се покаже в учебниците и по телевизията какви кланета са си нанесли гърците и турците преди да се разделят през 1922 г.

Последствията от разпадането на Османската империя, когато великите сили си поделят нейните територии, все още се усещат - в Либия и Югославия, в Сирия, Ирак и Палестина. Тези войни ще продължават с векове.

Време е да се обясни на руснаците в Сибир, че сепаратистите ще им обещаят „златни планини“. Да си спомним как Кучма бънуваше, че руснаците в Украйна ще живеят много по-добре от руснаците в Русия. И след това какво стана с руснаците в балтийските държави и в Украйна?

Малките нации можеха да се оплакват от незначителните си обиди в СССР. Но като цяло местните власти развиваха своята култура, език, литература и история. И когато тези малки народи станат част от миниимпериите като Украйна или Грузия, те биват насилствено асимилирани. Техните езици са забранени и малките нации не трябва да имат своя собствена култура и своя собствена история.

Време е да напомним на националистите от Сибир, че те са заобиколени от всички страни от Русия и Китай. Пекин не се нуждае от нестабилни държави, контролирани от САЩ, по северните си граници. А Китай също си има достатъчно региони като Синцзян.

Сега да се върнем на ледоразбивача Healy. Това е най-големият ледоразбивач в САЩ с водоизместимост 16 000 тона. Това е ледоразбивач на бреговата охрана и е част от въоръжените сили на САЩ. Всички кораби на бреговата охрана са въоръжени. Но оръжията Healy не са посочени в справочниците.

От юли до октомври преплава разстоянието от Беринговия пролив до Норвегия. Официално в Източносибирско море и морета на Лаптеви той участваше в подмяната на автономните буйови станции, инсталирани през 2021 г., заедно с руските учени.
От 2002 г. в рамките на руско-американската програма АВЛАП/NABOS учените провеждат своите изследвания в Арктика. През 2021 г. по Северния морски път бяха инсталирани буйови станции на системата за мониторинг на басейна Нансен-Амундсен (NABOS). Теоретично програмата не е съкратена, но през 2023 г. на борда на Healy нямаше руски учени. Само американци и британци.

През 2022-2023 г. американският флот проведе няколко десетки морски мисии с морски дронове в ограничените води на Персийския залив и в Източнокитайско море.

„Северните потоци“ бяха взривени. В Черно море полупотопените безпилотни катери без идентификационни знаци пиратстват от две години край бреговете на Крим и Кавказ. Освен това тези катери са изцяло или частично произведени в Англия и САЩ. Наистина ли всичко това не е достатъчно, за да се даде свободата на руския флот за всякакви действия в Арктика?

Американските аргументи за защитата на корабоплаването в Арктика са пълни глупости. От една страна, администрацията на Северния морски път никога не е отказвала преминаване на нито един търговски кораб и винаги е оказвала необходимото съдействие. От друга страна, нито един американски кораб не е преминал по Северния морски път заради нерентабилност. Защо САЩ харчат десетки милиарди долари, за да проникнат в руската Арктика? Причините са две - и двете нямат нищо общо с икономиката и свободата на корабоплаването.

Първо, Пентагона планира да въведе по Северния морски път десетки крайцери и разрушители - носители на крилати ракети Tomahawk и системата за противоракетна отбрана Aegis. Ракетите имат обсег от 2200 км и могат да поразят почти цялата територия на Русия от Северния морски път.

И втората причина е подкрепата на сепаратистите в Сибир. Лондон и Вашингтон мечтаят техните търговски и военни кораби свободно да влизат в руските пристанища, да се изкачват по сибирските реки и да пренасят оръжия за сепаратистите.

Но какво да правим сега? Първо, да се спрат съвместните изследвания със западните страни в Арктика и Охотско море. Посетителите от типа Healy не трябва да предават данни за времето и ледените условия. И ако имат нуждата от помощ при разбиването на леда да се таксуват десетократно.

Не нужно да говорим дълго за тормоза на руски граждани в САЩ и страните от ЕС. Така че защо Русия да не въведе ответните санкции и не забрани на гражданите на САЩ и ЕС да посещават Централен и Северен Сибир? Ако искат да се повозят по Транссибирската железница и да видят красотата на Байкал - моля! Но на север - не!

Западните дронове нямат място в Арктика. Те подлежат на залавяне навсякъде в руския сектор на Арктика, чак до полюса. Основата ще е пиратството на неидентифицираните дронове в Черно море и отсъствието на правна защита на дроновете в закона за морското право. Необходимо е напълно да се затворят всички проходи на Курилските острови и да се въведе разрешителен режим за влизането в руската икономическа зона в Охотско море. А това е почти изцяло вътрешно море на Русия. В краен случай си струва да се прибегне до поставянето на минни полета и противоподводни мрежи в тесните райони край бреговете на Арктика и в Курилските проливи.

И накрая, кой ще ви попречи да инсталирате тайно контейнери с дронове в Арктика и Курилските острови, които при нужда да поразяват корабите-нарушители на 50, и на 300 км.

Без присъствието на американския флот в Охотско и Арктика местният сепаратизъм ще се сведе до клановото разпределение на длъжностите и орязването на държавни пари и т. н. Това също не е добре, но за съжаление се случва.

(Превод за “Труд news” - Павел Павлов, със съкращения)

Най-четени