Само заводи могат да спрат обезлюдяването
Въпреки вложенията в инфраструктура, хората бягат от Кюстендил
Похвално е, че в Кюстендил са направени 100 млн. лв. публични инвестиции в инфраструктура, както казва премиерът Бойко Борисов. Всъщност това е и община, в която по лични наблюдения инвестициите се правят ефективно.
Само че всеки човек от Кюстендил ще зададе въпроса „Е като има толкова инвестиции, защо за 5 години населението на Кюстендил намаля с 11 000 души - близо 10%?“.
Една интересна графика излезе тези дни и тя отговаря на това питане - България е една от деветте държави в ЕС, която нямат автомобилен завод - другите са Кипър, Дания, Балтийците, Ирландия, Люксембург и Гърция. Люксембург, Кипър и Балтийците хора за автомобилно производство нямат. Ирландия привлича приоритетно инвеститори от сектор услуги и ИТ чрез данъчната си система. Дания е прескочила този етап от икономическото си развитие, а Гърция вероятно ще излезе от този списък до 2 години, с договорения малък завод на немски стартъп за електромобили. Тоест, от цяла Европа единствените, дето могат, искат, но нямат сме ние и все още Гърция.
Та, това е и отговорът на кюстендилското питане.
Колкото и да е красив и добре устроен един град (или държава), хората в крайна сметка търсят разполагаем доход в реално изражение - т. е. какво им остава след данъци, пресмятайки какво могат да си купят с тези пари на съответното място. И ако в Кюстендил или друга община няма работодатели, които да могат да дадат разполагаем доход в реално изражение съпоставим с възможностите, които един българин от тези градове може да намери в София или някъде в Европа, то те гласуват с краката си и напускат. Затова, например, ИТ специалистите си остават в България (след данъци и при по-високите цени в Германия, със заплатите си тук могат да купят повече, отколкото в Германия), но лекари, биолози, химици, физици, инженери и по-нискоквалифицираната работна ръка често напуска и се преселва. Ако тук сглобяваме фарове и датчици, няма как разполагаемият доход след инфлация да ни е съпоставим с хората, които ги монтират върху последния модел Кайен.
Или накратко казано, заводи са му майката.
*От личната страница на икономиста
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш