От повече от 5 месеца са спрени поръчките за текуща поддръжка
Бездействието ще ни струва много скъпо
Спирането на парите за поддържане на пътищата ще доведе до образуване на огромни ями през зимата, в които хиляди хора ще потрошат колите си, коментират гневни шофьори. Спирането на парите за пътните компании от страна на строителния министър Виолета Комитова не само оставя хиляди работници без заплати, а ще удари по джоба много повече домакинства, които ще трябва да ремонтират автомобилите си.
“Пари няма, г-жа Комитова е спряла всички пари по всякакви договори. Не се плаща нищо”, заяви за “Труд” Стефан Чайков председател на Управителния съвет на Българска браншова камара “Пътища”. От повече от 5 месеца са спрени поръчките за текущ ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа. А свършената работа не се разплаща. Пътно-строителните фирми имат да получават от държавната хазна над 900 млн. лв. за вече качествено свършена работа по сключени договори. Заради спирането на парите са прекратени дейностите по много пътни участъци в страната, което ще бъде пагубно за състоянието на пътните настилки и за колите, които преминават по тях.
В страната има почти 100 участъка, които са в ремонт, каза Стефан Чайков. Във всяка област има поне по два обекта, които са започнати и зарязани заради действията на г-жа Комитова, допълни той. Реално тези пътища в момента се рушат. Една част от тях могат да се използват, но не са довършени и това ще създаде страхотни проблеми. Ако не бъде направено нищо, поне за консервиране на тези участъци през зимата, стойността на необходимите ремонти на пролет ще се увеличи поне с 30%, посочват специалисти от пътния сектор. Така спирането на парите за пътно-строителните компании ще доведе до необходимост от много по-големи разходи за ремонт на щетите, които ще бъдат нанесени на пътищата от снега през зимата.
Ще има пътни участъци, които Агенция “Пътна инфраструктура” директно ще трябва да затвори, защото ще бъдат опасни за хората, заяви Стефан Чайков. Затварянето на пътни участъци може да се наложи още следващия месец. В момента всеки участък, който не е завършен, съгласно правилата за изпълнение на подобри обекти, се руши всекидневно. Ако към тези участъци добавим и пътищата, които имат нужда от рехабилитация, но ремонти не се правят, защото през последните пет месеца са спрени новите възлагания, се оказва, че състоянието на пътищата е още по-трагично. Ако дупките и пукнатините по шосетата не бъдат запълнени с битум и закърпени, снегът, влагата и студът през зимата ще разшири дори малките несъвършенства на асфалта и напролет по основните шосета у нас ще има огромни дупки, които ще трошат колите и дори ще са опасни за живота на пътуващите с автомобили. А нехайството на регионалното министерство пред проблема ще струва скъпо на всички ни.
Зимата идва
Първият сняг вече е факт, а от пътната агенция още не са възложили на фирмите зимното поддържане на пътищата.
Пътищата в страната ще станат непроходими още след първия сняг. От Агенция “Пътна инфраструктура” дори не са направили възлагания за зимното почистване на пътищата. А дори да направят такова възлагане, компаниите няма как да работят без пари.
Всъщност първият сняг вече е факт. Сняг покри прохода “Петрохан”, а в събота сутринта снежната покривка беше около 10 см. “Колегата е проявил разбиране и е излязъл един камион да почисти, колкото да осигури безопасност на хората”, каза Стефан Чайков. “Той е изчистил без пари. Но не може да се разчита по този начин да се поддържа републиканската пътна мрежа”, допълни той.
Магистралите не се поддържат от май
“Магистралите и първокласните пътища не се поддържат от месец май насам и доказателство за моите думи са катастрофите и жертвите - това лято имаме с 50 души повече загинали спрямо лятото на миналата година”. Това каза пред “Труд” инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност.
“Непрекъснато в Института ни се обаждат шофьори, които пукат гуми, защото платното не е почистено от останки от предишни катастрофи, мантинели стърчат и на тях автомобилите могат да се нанижат на шиш, по асфалта има дупки. И в същото време Комитова отказва да плаща на фирмите за поддръжка, отказва да им подновява договорите или да сключва анекси за зимна поддръжка. Защо? За да се появят други фирми, близки фирми, фирми на техни хора, които да поемат тази дейност. Лошото е, че тези игри със зимната поддръжка се правят за сметка на живота и здравето на хората”, каза инж. Милчев.
Поискаха оставката на Комитова
В понеделник са пред Министерски съвет
В понеделник пътищари ще протестират пред Министерски съвет. Снимка: Пламен Стоименов
Четвърти национален протест на пътищарите е обявен за понеделник, 11 октомври, пред Министерски съвет. Хора от пътния бранш се събират в 8:30 ч. Напрежението в бранша и липсата на какъвто и да било диалог доведе до промяна на исканията на протестиращите, става ясно от официална позиция, изпратена до медиите. Всички пътно-строителни фирми, членуващи в Българска браншова камара “Пътища” искат оставката на министъра на регионалното развитие Виолета Комитова. Те настояват и за конкретни действия по разплащане на дължимите суми за вече свършена работа по сключени договори.
Камарата на строителите в България (КСБ) подкрепи колегите си от Българска браншова камара “Пътища”. “Изразяваме недоумение и възмущение от поведението на ръководството на Министерството на регионалното развитие, което покани на среща собственици на фирми и не се яви на нея”, пише в официална позиция на КСБ по повод несъстоялата се в петък среща на министъра със собственици на строителните фирми. “Ние сме българските строители - не сме роби. Ние сме едни от най-сериозните работодатели в България. И няма да търпим несериозно отношение към нас! Ние построихме и строим Нова България!”, заявяват от КСБ. Камарата се присъединява към искането на БКК “Пътища” за оставка на министър Комитова. И призовава членовете си да се включат в протестните действия.
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш