Мариана Аршева: Направила съм много хора известни – политици, певци, дизайнери!

Горещо време днес, аксималните температури ще са между 30° и 35°

Вицепрезидентът Илияна Йотова е на работно посещение в Черна гора Тя ще е основен говорител в конференция за Западните Балкани

Падналата изолация няма да спре часовете в пловдивската ПГ по битова техника

Откриха нов потенциален риск в „Боинг 737 Макс“

Астероид удари Пуерто Рико (ВИДЕО и СНИМКИ)

Днес ще е пикът на горещата вълна, обхванала Европа

Правителството на Венецуела е осуетило опит за преврат

Бедствено положение е обявено в Котел

Ердоган: Няма индикации, че Тръмп ще наложи санкции на Турция заради С-400

Спецсъдът гледа мярката на кмета на Костенец

​Промените в Закона за енергетиката влизат в НС

Маурицио Сари е най-суеверният треньор

На 27 юни 2019 да почерпят

Мюсюлманин обнови църква в Преславско Сърбин градил храма преди 122 г., сега Али Кюлюмов помогнал с работници и материали

Андрей Новаков, кандидат за евродепутат от ГЕРБ/ЕНП, пред „Труд“: Европейски фонд за малки проекти ще възроди българското село

Резултатът от всяко инвестирано евро тук „прелива“ през границите ни и помага на цяла Европа

Ако България има днес европейска програма, то това дължим на Андрей Новаков. 30-годишният политик е създател на първата българска програма на ЕС – A.L.E.C.O. Абревиатурата u е търсена точно заради Алеко Константинов. Ако не се беше нароил кресливият патриотизъм, то със сигурност можеше да наречем Новаков патриот. И със сигурност е от онези българи, които на запад от Белград създават противоположния на Алековия герой образ. Успя да спечели доверието на колегите си от Европейската народна партия и застана на трета позиция в листата на ГЕРБ.

– Постигнахте по-голяма бюджетна рамка за България за следващия период, ще успеете ли да я финализирате, господин Новаков?
– Само преди година бях назначен за съавтор и преговарящ по правилата и бюджета за европейските фондове за периода 2021-2027 г. За пръв път българин получава тази роля, а успешни преговори ще означават над 3,4 млрд. лв. повече до общо 18 млрд. лв. Това ще е най-високият бюджет за регионално развитие, инфраструктура, околна среда и заетост, отпуснат на България от присъединяването u към Европейския съюз досега. На два пъти Европейският парламент подкрепи тази позиция.

През март и април проведохме преговори със Съвета и Европейската комисия (ЕК). Амбицията ни беше да затворим поне частта от правилата, която касае планирането на европейските средства в държавите, така че България и останалите държави да разполагат с бюджета си от 1-ви януари 2021 г. Връщайки се в офиса на ул. „Вирц“ 60 в Брюксел, като евентуален бъдещ евродепутат, мисията ми ще е да доведа до успешен край тежките преговори, така че страната не само да има достатъчно средства, но и правилата да са опростени и ясни. Предстои ни поне година работа с институциите, с Финландското и с Хърватското европредседателства.

– Колко голяма е лъжата, че кохезионните фондове спират? Вие и вашите колеги непрекъснато се обяснявате за това?
– Предложението на ЕК за бюджет 2021-2027 година – сметката за голямата европейска маса – е направено без Великобритания. Дотук със спекулациите, че това ще е краят. Дори при това положение страната ни е с увеличение за кохезионната политика от 8 процента и е сред единствените три държави с такова увеличение при средно намаление от 11 процента за ЕС. Постигнатото с европейски средства и работата на страната ни с европейските фондове в последните 10 години убедиха ЕК и държавите в Съвета, че инвестициите в страната ни трябва да продължат. Все по-силната икономика на България, по-добрата u свързаност и осигуряването на външната граница са ефекти с европейска добавена стойност. Резултатът от всяко инвестирано евро тук „прелива“ през границите ни и помага на цяла Европа. Така работи вътрешният пазар.

– Едно много дръзко изказване направихте при срещите си в Плевен – че за безработица в България след време ще четем само в учебниците. Вярвате ли си?
– Ако преди 10 години някой ми беше казал как ще изглежда България днес, нямаше да повярвам. Първо постигнахме 30 процента ръст на БВП (40 ръст за последните 5 години, б.р.), а към това добавихме 40 процента ръст на търговията. Постигнахме безработица от 4.7 процента (10 процента през 2009 г., б.р.), както и рекордна заетост от 54 процента. На нас вече не ни достигат кадри. Стигнахме и до двоен ръст на доходите, а също и до 30 процента по-високи пенсии. Тази година имаше и увеличение на минималната заплата, която по план към 1-ви януари 2021 година ще се равнява на 650 лв. Само за последните 2 години върнахме 40 хиляди деца в училище и вдигнахме заплатите на учителите. Истински силният ефект ще дойде с натрупванията на всичко това и ще бъде вятър в платната на икономиката. Това ме кара да вярвам и ме мотивира, като част от печелившия отбор на ГЕРБ. Време е и всички да вярваме, че правим правилните крачки.

– Сериозно ли ми казахте преди интервюто, че има българска фирма, която подарява автомобили на служителите си, ако доведат нов колега?
– Да, това се случва тук в България през 2019 година. Аз съм десен човек и моето разбиране е, че по-малкото държава в бизнеса ражда икономически бум. Звучи логично, нали? И аз останах впечатлен от най-голямата шивашка фабрика в Плевен, където работят над 1500 души. Оказа се, че те не са достатъчни и, за да привлекат повече служители, ръководството е направило томбола с награда – кола за работниците, привлекли нови служители.

– Сватбата в Троян, по време на предизборно събитие на ГЕРБ, ли беше най-любопитния момент от кампанията Ви?
– Хората са едновременно най-интересното и най-ценното за политиката. Дори не мога да предположа с колко хора съм се срещнал за последните четири седмици, пътувайки до на 70 населени места. Нещо също толкова интересно се случи миналата година. По моя покана двойка младоженци от България посетиха Европейския парламент. Те пристигнаха в Брюксел двама, а се върнаха в България трима. Това са безценни спомени за тях и за мен. Това е и човешкото лице на един мандат. Истината е, че ГЕРБ е едно голямо семейство. През изминалите години много семейства започнаха съвместния си път, срещайки се за първи път някъде из страната по време на поредната инициатива или кампания.

– Разказвал сте пред близки за една много трогателна история с ветерани-летци, които сте поканил в Европарламента. Ще я споделите ли с читателите ни?
– Авиацията е моя слабост. А бойната авиация е истинската ми тръпка. Обичам да чета книги за подвизите на летците ни, които са бранели небето над България. Именно това ме накара преди близо година да поканя в ЕП група летци от различни поколения. Докато изразявах готовността си да подкрепя инициативи, свързани с опазване и съхраняване на българската бойна слава и постижения, един от тях свали знака си за отличие и го закачи на сакото ми – нещо, което винаги ще помня. В такива моменти си мечтая ЕС да има самолетоносач на име „Европа“, който да кръстосва водите от Варна до Атлантика, а на него да има самолети на българските ВВС и български военнослужещи. Тогава ще чувствам, че дългът ни към ветераните летци е изпълнен.

– Предрешен ли е стартът на пакета „Макрон“ или ще съумеете да дислоцирате силите в следващия Европарламент, за да защитите интересите на българските превозвачи?
– Всичко ще започне още на 27-ми май, когато започва и мандатът ни, като евентуални бъдещи евродепутати. Очаквам да видя какъв ще е балансът на политическите групи в новия ЕП. Може да има мнозинство, което няма да приеме резултатите от работата на предишния мандат и ще върне процеса отначало. За такова развитие ще работя и ще настоявам за членството ми в Комисията по транспорт. Пакетът е еднакво пагубен за бизнеса в 14 държави на Европейския съюз. Всички губят от предложенията на ЕК – българските превозвачи, работещите в тях водачи и европейските потребители, които ще плащат по-скъп транспорт поради по-големите разходи за превозвачите в следствие на пакета. Това е най-лошото лице на Европа, което съм виждал в последните 5 години – разделя ни на център и периферия. Ако законодателството бъде прието в този вид, означава непосилни разходи за транспортните ни фирми, което води до намаляване на курсовете им и от там – уволнение на водачи. Последното води до емиграция, за да работят за западноевропейски фирми или до дългосрочна безработица. Тези последствия върху хиляди българи и върху техните семейства ние не можем да позволим. Само чрез здрав и конкурентоспособен сектор, има по-високи възнаграждения, по-добри условия на труд и по-висока заетост. Но за тази цел, трябва фирмите да могат да работят, а пакетът би направил точно обратното. Защото нека не забравяме, че българските превозвачи осигуряват 15 процента от брутния вътрешен продукт на България. Около 12,500 фирми са инвестирали в добри камиони, отговарящи на националните ни изисквания. За съжаление трима от българските евродепутати не бяха на работните си места, когато България имаше най-голяма нужда от тях. Ако бяха в пленарна зала тогава, сега щяхме да говорим в минало време за пакет „Мобилност“ – ключов урок за бъдещите евродепутати.

– Сигурно имате свои, лични акценти, които сте си поставил за работа през следващия мандат? С какво ще започнете още в първите дни на новия Европарламент?
– Още на следващия ден след изборите работата продължава. През изминалата година, в качеството ми на преговарящ по правилата за кохезионната политика, работех с ЕК, така че да може да създадем Фонд за малки проекти в кохезионната политика. Радвам се, че усилията дадоха резултат и след 1-ви януари 2021 г. ще има такъв инструмент. Той ще е обърнат към малките населени места и местните общности, като групира проекти с цел улеснено изпълнение. Целта ми е с него да обхванем и селата. Заедно с ЕК работим и в друга посока – опростяване правилата за европейското финансиране. Европа предлага съзвездие от 60 програми и фондове със собствени правила и разпръсната из европейските институции информация. Кандидатстването, управлението и отчитането на европейски средства трябва да са обърнати към общините, хората и бизнеса – клиентите на кохезионната политика. Трябва да четем от една ясно написана кратка книга, затова и регламента, върху който работим е почти наполовина по-кратък от сегашния. Целта ми е да намалим тежестта на одита върху проектите с до 50 процента, а докладването по проектите и съхранението на документацията по същите тези проекти ще бъдат облекчени. Също така предвиждаме пълноценно и ефективно въвличане в планирането изпълнението на програмите на местните власти, социалните партньори и неправителствените организации.

Нашият гост
Андрей Новаков е роден на 7 юли 1988 година в Пазарджик, България. Юрист. При встъпването си в длъжност като евродепутат в предния Европейски парламент е най-младият му член. На 6 октомври 2015 година Европейският парламент одобрява доклада “Новаков”, след който България получава 6,377 милиона евро финансова помощ за справяне с последствията от наводненията и тежката зима през същата година. Семеен.

Избори 2019. Платено съдържание. Купуването и продаването на гласове е престъпление.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (3)

  1. да можеше и да възроди старците

  2. затуй се коялирахте с онези дето го затриха…
    идиоти!

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.