Роджър Федерер: Освиркванията нямат място в тениса

Зоран Заев: Груевски ще бъде върнат, Унгария трябва да каже дали е бил отвлечен

Красимир Каракачанов: Мисля творчески върху предложението да подам оставка Новият вицепремиер трябва да бъде посочен от НФСБ, коментира министърът на отбраната

Галена пусна хит от космоса „Феноменален” оглави чалга класациите

Герхард Шрьодер разкритикува търговската политика на САЩ Бившият германски канцлер призова Берлин да търси нови съюзници

Двама с „Фолксваген“ паднаха в селска река

Позволяват на електромобилите да се движат по-бързо На част от магистралите в Австрия за колите на ток разрешават по-висока максимална скорост

Майк Пенс: САЩ ще удвоят митата за Китай, ако Пекин не промени курса си според изискванията на Вашингтон

САЩ, Япония, Австралия, и Нова Зеландия ще развиват електроснабдителната мрежа в Папуа-Нова Гвинея

Над 20 задържани след сблъсъци между полиция и протестиращи в Атина

Продадоха на търг „Златния глобус“ на Мерилин Монро

Загиналите при пожара в Северна Калифорния станаха 76, над 1200 души са изчезнали

Жена загина, а над 200 души пострадаха при протести във Франция

Тридневен траур в Аржентина за жертвите на изчезналата подводница „Сан Хуан“

Доналд Тръмп очаква до дни пълен доклад за убийството на Джамал Хашоги

Бъдещи корабни инженери проектираха летище за космолети Студенти от ВВМУ „Никола Вапцаров” класираха дебютно България на финал на престижен конкурс на Европейската космическа агенция

Така изглежда проектираното от студентите от ВВМУ летище за космолети.

Трима бъдещи корабни инженери и първокурсничка по навигация от Висшето военноморско училище “Никола Вапцаров” (ВВМУ) във Варна класираха страната ни за първи път на финал на престижен студентски конкурс на Европейската космическа агенция (ЕКА). В него участват представители на най-елитните университети в Европа, които представят визията си за бъдещето на човечеството в Космоса. В края на миналата година дебютантите от ВВМУ се включили в надпреварата с проект за летище за космолети – летателните апарати на бъдещето, които ще возят туристи в Космоса.

“Тази индустрия е една от най-бързо развиващите се. Към нея има огромен интерес, въпреки че цените за едно такова пътуване все още също са космически. Много водещи компании работят по създаването на космолети, а ние решихме да направим летище за тях”, обясни Светослав Георгиев, третокурсник в специалността “Корабни машини и механизми” и участник в звездния проект.

Бъдещ корабен механик втори курс е и колегата му Георги Вангелов, а третият инженер – Георги Бойчев, учи “Електрообзавеждане на кораба”. Тримата са направили техническия проект, а колежката им Елена Христова, която учи за морски капитан, се заела да го структурира и представи на достъпен език за представянето в Брюксел в началото на май. Там са допуснати 29 финалисти от явилите се първоначално 60 университетски отбора от 25 държави. Екипите имали избор да работят по едно от 11 предварително обявени от ЕКА направления. “Избрахме да направим спейспорт и успяхме да го конструираме така, че няма аналог по обем на летателните апарати, които може да обслужва едновременно”, поясни Светослав. Студентите се заели със задачата, провокирани от ръководителката на Планетариума във ВВМУ доц. Веселка Радева, под чието ръководство от 10 години ученици от Варна печелят призови места в конкурсите на НАСА за проектиране на космически колонии. Младежите приели предизвикателството да направят пробив и в елитарната студентска надпревара на ЕКА, тъй като, въпреки че ще свържат живота си с морето, са на “ти” с астрономията.

“В гимназията учих архитектура, но от 8 клас се занимавам с астрономия под ръководството на доц. Радева. Участвах в проектирането на база на Марс и в други конкурси на НАСА. Когато миналата година доц. Радева дойде да преподава в Морското училище, аз и колегите ми веднага подновихме работата си с нея и така стигнахме до летището за космолети”, разказа Светослав. В първия си вариант то наподобявало лястовица, излитаща от гнездото си – символ на стремежа на човечеството към опознаване на необятната Вселена. След усилена работа обаче младите инженери го прекроили така, че да прилича на човешко око, вперило взор в Космоса. Освен атрактивната визия, проектът е и многофункционален, тъй като има две площадки за апарати с хоризонтално и вертикално излитане. Първите наподобяват стандартните самолети, но достигат до нискоземна орбита – тази част на атмосферата, в която сме на ръба между Космоса и Земята. През множеството им илюминатори пасажерите се наслаждават на цялата красота на открития Космос.

“Вече има разработени 5-6 вида такива космолети, с чиито характеристики сме се съобразили при проектирането на летището. То разполага и със сектор за вертикално излитащи апарати, които всъщност са ракети с мобилен модул на върха. На определен етап след излитането тази капсула се отделя и продължава свободния си полет, а ракетата се връща обратно на Земята и може да се използва многократно”, поясни Светослав.

Голямата гордост на проектантите е, че комплексът за хоризонтално излитане може да обслужва едновременно 19 машини – и космолети, и обикновени самолети. Той има 3 писти, всяка от които е дълга по 3,5 км, както и хотелска, бизнес и търговска част. Вътрешни автобусни връзки и метро свързват този терминал с отдалечения на 10 км втори комплекс за вертикално излитане. В него са обособени 3 гнезда, пригодени и за ракети, обслужващи Международната космическа станция. Във всеки от двата модула има и Музей на космонавтиката.

“Надяваме се идеята ни да се хареса на експертното жури, особено предвид факта, че конкурсът се подкрепя от водещи компании като Airbus, компанията на Илън Мъск “Спейс Екс” и др., които могат да ползват проекта като ноу-хау. Докъдето и да стигнем, вече сме успели, защото класирахме България на финал в най-престижната студентска космическа надпревара”, доволни са бъдещите морски офицери и ръководителката им доц. Веселка Радева. Млади хора от създадените във ВВМУ по нейна идея Студентско астрономическо и Студентско космическо общества гонят и друго върхово постижение с участие в разработка на НАСА за заселване на Луната. Т.нар. NASA SEE PROJECT обединява отбори от университети в цял свят, които работят за общата цел, създавайки компютърни симулации за живот на Луната. Младежите от ВВМУ са направили 3D летище със слънчева електростанция в т. нар. Аткин басейн, ширещ се върху площ от 2500 кв. км в тъмната част на Луната. На него има модули за комерсиални, изследователски и туристически услуги и площадка за кацане на совалки, пътуващи по трасето Земя – Международна космическа станция – Луна, а на по-късен етап и до Марс.

Проектът на НАСА е в ход от 2010 г., а екипът от изследователи, програмисти и 3D модератори от ВВМУ е първият участник от България. От 8 до 10 май отборите от цял свят ще се съберат на международна конференция на НАСА в София, където ще покажат създадените от тях обекти от обратната страна на Луната. Повечето от младежите, работещи по двата проекта, са и участници в единственото проведено у нас 5-дневно денонощно наблюдение на падащата китайска космическа станция “Тянгун – 1”, осъществено в Планетариума на ВВМУ. “Горда съм, че Морското училище вече има център за въздушно и космическо наблюдение и че в него освен студенти работи и Ученическата космическа агенция, чиито представители утвърдиха България като световна сила в разработката на проекти за градове в Космоса”, подчерта доц. Радева.

Последният голям успех на нейната школа бяха две първи места и едно второ от тазгодишния ученически конкурс на НАСА, които варненци спечелиха в конкуренция с над 2500 други разработки на 10 000 свои връстници от цял свят. В момента призьорите събират средства, за да могат на живо да представят наградените си проекти в САЩ. За 4-дневното им пътуване отвъд Океана през май са нужни 40 000 лева.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.