10-те най-скъпи развода в Холивуд за всички времена

Учените: Акулата изчезва Добрите запаси на калкан увеличиха квотата с 30%

Парламентът ще разглежда Закона за държавния бюджет за 2020 г.

Очаква се днес да повдигнат обвинение на кантонера заради катастрофата на жп прелез

Обявиха извънредно положение във Венеция заради проливни дъждове (ВИДЕО)

Продължава издирването на жената, изчезнала край Мальовица

На 13 ноември 2019 да почерпят

Дневен хороскоп на Алена за сряда, 13.11.2019

Повече от един тон пакети с кокаин събраха от атлантическото крайбрежие на Франция (ВИДЕО)

Чехия купува 12 бойни хеликоптера от САЩ

Тръмп и Макрон обсъдиха по телефона Сирия, Иран и срещата на върха на НАТО

Лекуваме се с по-модерни лекарства На извънредно заседание депутатите гласуваха финансовите рамки за НЗОК и ДОО (обзор)

Ураганен вятър в Далмация събори дървета и стълбове, вълните в морето достигнаха 6 метра (ВИДЕО)

КРИБ награди десетте най-добри бизнес лидери (СНИМКИ) "Мистър и Мисис икономика" са Атанас Добрев и Теодора Петкова

Луфтханза се съгласи на арбитраж в спора с кабинния персонал

Докторът по право Николай Николов пред „Труд“: Виждам новата комисия “Антикорупция” като независима

Кой ще оглави натоварената с огромни очаквания нова комисия за противодействие на корупцията? До завчера кандидатът за шефския пост беше само един. Но вече има и втори – докторът по право Николай Николов. Той ръководеше доскоро комисията за конфликт на интереси. Предложен бе за поста от БСП няколко дни, след като от ГЕРБ и Обединени патриоти номинираха доскорошния шеф на комисията за конфискацията Пламен Георгиев. Сега и двете комисии са част от новоучредения орган за борба с продажниците във властта. Дали д-р Николай Николов вярва, че този орган ще бъде по-работещ от старите, който се вляха с неговия състав? Дали вижда подводни камъни там, където изглежда, че ще му върви по вода?

– Г-н Николов, какво ви накара да влезете в състезанието за шефския пост в новата антикорупционна комисия? Изборът между кандидатите е с обикновено мнозинство в парламента и изглежда математически предрешен. Така изглеждаше и докато кандидатурата на авторитетния ви колега нямаше алтернатива.
– Аз мисля, че трябва да си поставим по-амбициозни цели от това да има алтернативност при този важен избор. Необходим ни е дебат преди избора – дебат по петте направления на закона, по който ще функционира новият орган. Имам предвид първо – производството за гражданска конфискация; второ- производството за конфликт на интереси на лица, заемащи висша публична длъжност; трето- контрола на декларациите за имуществото и интересите им; четвърто – оперативно издирвателните дейности по сигнали за корупция; пето- превенцията на корупцията. Включвам се в това състезание като експерт – професионалист, който в последните 12 г. е работил на отговорни позиции по няколко от тези направления. Надявам се моят опит, подкрепен от десетките ми научни разработки в материята на гражданската конфискация и конфликта на интереси, да бъде оценен и използван в този важен сектор на държавното управление.

– Какво се случва с вашата комисия за конфликт на интереси сега, когато тя е част от новата антикорупционна структура?
– С влизането в сила на Закона за предотвратяване на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество на 23 януари, Комисията за предотвратяване и установяване на конфликт на интереси (КПУКИ) се вля в Комисията за отнемане на незаконно придобито имущество (КОНПИ), която се преименува в Комисия за предотвратяване на корупцията и отнемане на незаконно придобитото имущество (КПКOНПИ). Съгласно преходните разпоредби на закона всички трудови и служебни правоотношения в нашата комисия автоматично бяха прехвърлени към новата. И всички служители на КПУКИ сега са служители на КПКОНПИ. Това се случи с персонала на всички органи, които пълно или частично се вляха в КПКОНПИ – и на БОРКОР, и на двете антикорупционни дирекции от ДАНС и Сметната палата. Пак по преходните разпоредби мандатът на КПУКИ се прекрати. А КОНПИ пое функциите на КПКОНПИ, докато Народното събрание избере първия състав на КПКОНПИ. То трябва да стане в двумесечен срок – до 23 март.

– Изглежда, че КПУКИ тихомълком се ликвидира. Както и БОРКОР. Така и тяхната история се заличава без коментари – с всичките им успехи и провали. Или греша?
– Ликвидацията на структурите не означава ликвидация на опит, практики, механизми на функциониране на администрацията. Историята също остава. Създадена е база за надграждане на добрите практики. Аз съм сигурен, че наследството на КПУКИ – идеята за приоритет на превенцията пред санкцията, уважението към правата на проверявания и т.н. – могат да бъдат отлична основа за работа на КПКОНПИ и то не само относно конфликта на интереси.

– Колко служители ще има в КПКОНПИ след вливането на петте администрации в нея?
– Около 400. По разчетите новият орган трябва да комулира щатните бройки на обединяващите се в него органи и звена. И нито една повече.

– Срещнах днес двама експерти от БОРКОР, те не скриха, че са натъжени от сливането. Готова съм да се обзаложа, че и на вас ви е мъчно за КПУКИ? Шест години от живота си сте й посветили.
– Да, аз бях и.д. председател на КПУКИ от октомври 2013 г. Но не се разделям с нея с тъга. Тази работа е с мандат и като свърши, следва да се избере нов състав. За мен 6-те години бяха интересни, важни и трудни в професионален план. Не тъга, а гордост и удовлетворение чувствам сега. Когато беше създадена КПУКИ – през юни 2011 г. – сред онези 120 000 души, които бяха задължени да подават декларации за конфликт на интереси, имаше непознаване на закона и страх. Някои и при най-малко съмнение за конфликт не смееха да изпълняват функциите си. Като членове на КПУКИ ние можехме 6 г. да си седим в кабинетите, да разглеждаме сигналите за конфликт на интереси, да си образуваме нашите 2002 производства и толкоз. Но ние излязохме на терен – да работим за недопускане на явлението, е не да чакаме да ни известят за него. Направихме 86 обучения в административни органи и общински съвети, отговаряхме на питания от хора на публични длъжности. Ръководителите на администрации са наясно сега, че когато изпълнението на служебните им задължения е в частен интерес – на самите тях, на роднини и на търговски дружества, в които те имат участие, следва да се самоотведат от тях и да ги предоставят на друг. От избраните през 2011 г. 5100 общински съветници, 3000 не бяха подали в 7-дневен срок декларации – изобщо не знаеха, че трябва. След обученията и уведомителните писма всички избрани 5100 съветници през 2015 г. подадоха декларации, само 77 закъсняха. Заедно с това от всички 2002 производства приключихме 1936 с влязъл в сила акт. Това е огромна административна и съдебна практика.

– Но добрата ви работа се удави май в лошата слава, с която се сдобихме покрай тефтера на Златанов със заръките от Б.Б. и Ц.Ц.: тоя да се удари, оня да се оправи.
– Казусът с тефтера на Златанов беше през лятото на 2013 г. Резултатите, с които се гордеем, бяха постигнати след това.

– Да гледаме напред сега. Авторитетни юристи очакват, че мегаорганът, който се наемате да оглавявате, няма да проработи с желания резултат, а напротив, ще погълне пет работещи – добре или зле, институции.
– Ще ви кажа аз какво очаквам. Имам опит както от КПУКИ, така и от Комисията за отнемане на престъпното богатство – бях член на първия й състав и имам научни разработки за гражданската конфискация. Новият орган абсорбира няколко утвърдени административни производства, стъпили на закони, които са действали с десетилетия. Проверката и публичността на имуществените декларации се третира със закон, действал 18 г. Предотвратяването и установяването на конфликт на интереси – със закон от 10 г. А гражданската конфискация – с 2 закона от 13 г. Тези производства ще продължат – на базата на опита от предишните закони и рутината на служителите в предишните органи, само че под една шапка. И при отчитане на новите моменти в тях.

– Но защо е нужна тази „шапка“, ако отделните органи, пъхнати под нея, си работят, както по-рано? Нали ЕК ни препоръча да запазим отделно поне добре работещата комисия по конфискацията?
– Мен ако питате и запазването на КПУКИ беше по-добър вариант. Но между отделните производства има пресечни точки, макар и малко.

– Това за „пресечните тoчки“ не го разбрах?
– Ето пример. Влязло в сила решение за конфликт на интереси ще бъде повод да почне проверка за гражданска конфискация. Несъответствие в имуществените декларации за над 20 000 лв. ще е повод за гражданска конфискация. Повод за гражданска конфискация ще бъде и оперативно-издирвателната дейност на ДАНС. Когато отделните органи са под една шапка, те ще движат производствата, отчитайки пресечните точки. Законът трябва да се изпълнява – добър или лош.

– Но дали по-добре ще се движат производствата под шапката, или напротив? Конфликтите на интереси ще оредеят ли?
– С новия закон се направиха подобрения в режима на установяване на конфликта на интереси, за които ние с години настоявахме. Например диференциация на санкциите. Може ли за неподаване на декларация или за конфликт на интереси да се налагат еднакви санкции на директор на селско училище и народен представител? С новия закон глобата за конфликт на лицата на висши публични длъжности е от 5000 до 10000 лв., за неподадена декларация – 1000 лв. А за лицата на длъжности, които не са висши, тия глоби са от 1000 до 3000 лв. и 300 лв. В новия закон се предвидиха, въз основа на нашата практика и обучения, и отговори на питания. Обедини се актът за установяване на конфликт на интереси със санкционния акт – те бяха отделни и минаваше дълго време от получаване на сигнала за конфликт до санкционирането.

– Значи според вас проблеми няма и нещата в КПКОНПИ ще вървят по вода?
– Проблем е, че се върнахме към децентрализираната система и от 23 януари над 1000 органи установяват и санкционират конфликт на интереси. Преди тази дата те бяха два. За 120 000 души в законодателната и изпълнителната власт отговаряше КПУКИ, а за магистратите – Инспекторатът на ВСС. Сега Комисията по предотвратяване на корупцията поема функциите по установяване и санкциониране на конфликт на интереси за 15 000 лица на висша публична дейност – народни представители, общински съветници, кметове, министри, главни архитекти, ръководители на държавни и общински търговски дружества, членове на ВСС, на Инспектората, председателите на ВКС, ВАС и главния прокурор, областни управители, зам.-кметове. За останалите над 100 000 държавни служители – експерти в администрации, кметове, служители в политически кабинети, отговарят съответните органи по назначаване и постоянните комисии към общинските съвети. Министрите ще установяват конфликти за експертите в администрацията им, кметовете – за експертите в кметството, комисиите към общинските съвети – за кметовете, ръководителите в съдебната система – за работещите в нея. Това ще породи на първо място разнородна практика. Кметът, министърът и КПКОНПИ могат да излязат с различни становища за служител при еднакви факти.

– Като как?
– Директор на училище е назначил роднина за учител по математика, а кмет на община при идентични условия е назначил роднина в администрацията. В първия случай директорът на регионалното управление по образованието може да приеме, че няма конфликт, а КПКОНПИ – че има. Друг проблем е, че в по-малките администрации ще има дефицит на компетентност по такива казуси. Има и трети проблем: конфликтът на интереси е силно оръжие и може да се ползва. Ако за някой постъпи сигнал, че е в конфликт на интереси и това се разчуе, той бива поставен в неудобна ситуация дори, ако конфликт не се установи. Ще има обжалвания по тия казуси и те ще рикушират в практиката на ВАС. Освен, ако КПКОНПИ поеме методически функции по отношение на останалите органи – тогава щетите от децентрализирания подход ще бъдат минимизирани.

– И вие сте оптимист?
– На новата комисия трябва да бъде даден шанс. Предстои нейното конституиране, утвърждаване на подзаконови актове. Със сигурност ще има резултати.

– Мен ако питате, едно е сигурно само. Новата комисия ще прилича на председателя си. Тя е колективен орган, но председателят ще назначава членовете й, ще разпределя ресорите и по свое усмотрение ще изисква от депутатите този или онзи да бъде освободен…
– Става дума за петчленен колективен орган все пак. Председателят определя дневния ред, да. Но при гласуване по всеки казус – за конфискация, конфликт на интереси или несъответствие в декларации – всеки глас е равнопоставен, решението е колективно и са необходими 3 гласа. Не съм сигурен, че и при тия условия вашата теза е вярна.

– Бъдете сигурен. Комисията „Кушлев“ беше различна от комисията „Коларов“, макар и двете да търсеха мръсни богатства. И комисията „Златанов“ беше различна от комисията „Николов“ , нали така?
– Досещам се какво ще ме попитате сега.

– Ще ви попитам как би изглеждала новата комисия „Антикорупция“, ако я оглавите вие?
– Ако поема основната отговорност за този орган, аз го виждам като независим, професионален и стриктно прилагащ закона.

Нашият гост
Николай Николов е роден през 1972 г. в Ловеч. Завършил СУ (1995) – магистър и доктор по право с дисертация по закона “Петканов” за нечистото богатство (2010). Работил като стажант-съдия и юрисконсулт на община (1995-2005). Член на Комисията за установяване на престъпно придобито имущество, избран от НС (2005-2010). Член на Комисията за конфликт на интереси, назначен от президента Първанов (2011–2013) и неин и.д. Председател (2013 – 2018). Автор на първите в България монографии за гражданска конфискация (2012) и конфликт на интереси (2010), както и на две книги и над 40 научни статии по тези теми. Говорител на международни конференции за борбата с корупцията.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (5)

  1. Ама на това момче цял живот служба му търсят. Само разчита на БСП, все високите места го влекат. Службогонец. И той като станишкато, без един реален ден трудов стаж, сиромаа.

  2. ще продължи да я вижда само от далече…закостенял некадърник, изпълзял изпод чаршафа на гейчето станишко…

  3. Парадирането зa солиден стаж в областта за борба срещу корупцията не
    не говори добре за този натегач от корумпираната БСП.

  4. … направи всичко възможно през това „негово“ време в тотално превзетата КПУКИ да прикрива , вместо да разкрива крещящи случай на Конфликт на интереси – за справка няколко безобразни примера от Търговище мога да дам ! Няма никакво място в новият орган , дори ще трябва да му се търси лична отговорност за неговото поведение до сега според мен !

  5. Учудвам се. Нито едно добро мнение за това момче досега. Горкият…

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.