Амелия-Мира остава непобедена в „Игри на волята”

Катастрофа на магистрала „Тракия“, движението след Пловдив е затруднено

Фейсбук преустанови действието на десетки хиляди приложения заради риск за личните данни

„Ферари“ мачка и на виртуалната Формула 1

САЩ ще изпращат допълнителни военни сили в Саудитска Арабия и ОАЕ

Ирландски ветеран е най-слабият във FIFA 20

Дневен хороскоп на Алена за събота, 21.09.2019

На 21 септември 2019 да почерпят

Бирата помага срещу затлъстяване и диабет

Йеменските бунтовници обещаха да спрат нападенията си срещу Саудитска Арабия, ако те направят същото

Художникът воин Николай Хайтов 100 години от рождението на писателя

Милиони хора по света се включиха в глобален протест срещу промените в климата (СНИМКИ и ВИДЕО)

Спрягат Шаби Алонсо и Раул за „Реал“

Русия оспори резолюцията на ЕП, според която пактът Рибентроп-Молотов е довел до Втората световна война

Елчин Сангу е в творчески отпуск

Зам.-кметът на София Дончо Барбалов пред „Труд“: Трафикът в столицата се отпушва от есента

Обновяват градския транспорт с 217 млн. лв., ремонтират четири трамвайни трасета, бусчета ще возят до метрото на интервал от 5 минути

В София в момента се извършват ремонти на 15 големи улици и булеварди, обновява се автопарка на градския транспорт, строят се велоалеи и трамвайни трасета, извършват се рехабилитации на болници и ясли. Как вървят дейностите по всички тези обекти „Труд“ попита столичния зам.-кмет с ресори транспорт, финанси и здравеопазване Дончо Барбалов.

– Г-н Барбалов, на какъв етап са големите инфраструктурни ремонти, които се извършват това лято в София? Ще бъдат ли спазени крайните срокове?
– Очакваме да бъдат спазени сроковете за приключване на работата по по-големите обекти през това лято. Желанието на кмета Йорданка Фандъкова е до началото на новата учебна година да са приключили повечето ремонти, които затрудняват движението. Своевременно се обявяват всички промени и стеснявания, които се налагат заради ремонтите, така че хората да могат да търсят алтернативни маршрути. Отдавна е готово разширението на ул. „Ф. Кутев“ в Хладилника. Там беше изградена около половин километър нова улица от трасето, канализация, водопровод и др. Изградено бе кръгово кръстовище и част от ул. „Рачо Петков Казанджията“. Готови са мостът над Околовръстния път на входа на с. Кривина и мостът на ул. „Черковна“ над бул. „Ген. Д. Николаев“. Рехабилитацията на бул. „България“ в отсечката от бул. „Ив. Гешов“ до бул. „Черни връх“ вече приключи – от 19 август движението по булеварда е нормално. Остава да се довърши мостовото съоръжение, което свързва бул. „България“ с бул. „Витоша“. То беше със силно компрометирана хидроизолация, която ще бъде напълно подменена. Освен нова асфалтова настилка, ще бъдат подсилени и парапетите. Изпълнителят обеща работата там да приключи до началото на учебната година.

– А какво става с ремонта на тунела на бул. „Ал. Малинов“?
– Ремонтът на булеварда към Околовръстното шосе се извършва от 1 юли до началото на септември. Там се изгражда отводнителна система, дъждоприемни шахти и др. Много важен и тежък обект е и ул. „Каменоделска“. Там, освен подмяна на асфалтовата настилка, тротоари, бордюри и нови стълбове за осветление, се изгражда и ново трамвайно трасе с дължина 2,4 км. Очакваме работата да приключи до края на септември. Друг мащабен обект е рехабилитацията на бул. „Асен Йорданов“ от бул. „Проф. Цв. Лазаров“ до бул. „Хр. Колумб“ и на ул. „Искърско шосе“ от бул. „Хр. Колумб“ до ул. „Дим. Пешев“. Очакваме тя да приключи до края на септември. Освен пълно обновяване на трасето и изграждане на тротоари там, където такива липсват, се предвижда и обособяване на велоалея до ремонтираното трасе.

– В график ли върви рехабилитацията на бул. „Президент Линкълн“?
– Да, рехабилитацията там също върви по график. Общата дължина на булеварда е 4,2 км, от които 3,4 км се изпълняват по този проект. Освен подмяна на асфалтовата настилка на пътните платна, се обновяват и изграждат тротоари. Предвиден е ремонт и по част от уличното осветление. Нови светофарни уредби ще се поставят на трите регулирани кръстовища. По бул. „Линкълн“ се подменят и подземните мрежи на „Софийска вода“, „Овергаз“ и „Топлофикация“. Освен това „Метрополитен“ изгражда и нова улица „Централна“ в Овча купел. Тя започва от ул. „Промишлена“ до бул. „Линкълн“. Срокът за строителството u е 6 месеца. Реконструкцията на последния участък от бул. „Монтевидео“ ще започне, след като е готова метростанцията. В началото на есента трябва да е готова и ул. „Житница“ – от ул. „Съвет на Европа“ до бул. „Овча купел“ са приключили работите по канализацията. Тогава се предвижда да бъде пуснато за движение кръстовището на Красно село, като от ул. „Житница“ към бул.“Цар Борис III“ ще е за всички посоки, а от „Цар Борис III“ – по една лента. По обект Витиня се извършва цялостно преасфалтиране, правят се нови тротоари, бордюри, улично осветление и водопровод. На ул. „Хемус“ се прави реконструкция, паркинг и улично осветление.

– Колко вътрешноквартални улици се ремонтират в момента?
– Всеки ден се работи по десетки улици във всички райони на града. Бюджетът за ремонт на вътрешнокварталните улици през тази година е 38 млн. лв.

– На какъв етап е строителството на третата метролиния, ще бъдат ли пуснати първите 8 станции до края на годината?
– Съгласно графика на „Метрополитен“, се очаква строителството на първия етап от третата линия да приключи през октомври. Първите 8 км – от кв. „Красно село“ през центъра до бул. „Вл. Вазов“ трябва да бъдат готови следващите месеци. Започнаха и единичните изпитания на влаковете по третата линия. 18 от 20-те нови влака за третия лъч вече са доставени. Те са производство на „Сименс“ и с тях се постига до 25% икономия на енергия. Цялата трета линия е с ново поколение системи за управление, автоматизация и безопасност. Като част от мерките за безопасност са изградени и стъклени предпазни стени на пероните.

– Колко и какви нови превозни средства са поръчани или планирани за градския транспорт на столицата? И кога ще стартира довеждащият транспорт до метрото?
– В момента се подготвят документите, така че до края на август Столична община ще кандидатства за финансиране по ОП „Околна среда“ на три проекта за общо 217 млн. лв. По първия ще бъдат доставени 52 електробуса – 30 от тях ще са 6-метрови и 22 – с дължина 8 м. По-късите ще са с по 25 места, а по-дългите с по около 60. Вторият проект е за купуването на 30 електробуса. Те ще са 12-метрови – с бързозарядна технология и ще се зареждат в начална и крайна точка на маршрута. По проекта 30 съчленени тролейбуса ще заменят старите коли, които се движат в момента по тролейбусни линии 6,7 и 9. Предвидена е и реконструкция на две токоизправителни станции по тролейбусни маршрути. Третият проект е за купуване на 25 трамвайни мотриси. Те ще са за линии 4, 18 и ще допълнят мотрисите по линия 5. Бусчетата по първия проект, за който ще кандидатстваме пред ОПОС, ще се ползват за довеждащите линии до метрото. Те ще се движат в кварталите „Овча купел“, „Люлин“ и кв. „Витоша – ВЕЦ Симеоново“. Маршрутите на линиите вече са разработени от експертите в Столичния автотранспорт. Заложените интервали на движение са 5 минути в пиковите часове. При успех планираме тази система да бъде въведена и в други райони на града.

– Къде в София се обособяват и планират нови велоалеи? В града навлизат все повече електрически тротинетки. Как ще бъде той пригоден за тях?
– Освен новата велоалея по бул. „Асен Йорданов“ и ул. „Искърско шосе“, започва изграждането на велоалея и по бул. „Пушкин“ – от бул. „Цар Борис III“ до резиденция Бояна. Поискал съм от районните кметства да извършат преглед на съществуващите велоалеи и ако има необезопасени шахти, дупки или нужда от ремонт да ни уведомят. Идеята е по тях да може да се движат и тротинетки.

– Кои трамвайни трасета ще бъдат изградени в близко бъдеще? Какво е бъдещето на обособените трасета за трамваи и автобуси – планирано ли е изграждането на още такива?
– На трамвайното трасе по ул. „Каменоделска“ в момента се прави основен ремонт, на „Борис III“ предстои рехабилитация. Възложил съм проектиране на основен ремонт и на трасето през тунела за кв. „Люлин“. Работи се и по проект за споделено автобусно-трамвайно трасе по бул. „К. Величков“ и бул. „Възкресение“. Част от него е вече изграденото трасе по „К. Величков“.

– Ще продължи ли София да има нощен транспорт? Какъв е дотук ефектът от услугата за пътуващите, както и финансово за ЦГМ?
– С решение на Столичния общински съвет беше удължен срокът на експерименталното въвеждане на нощния транспорт в София. Неговият ефект от финансова гледна точка е отрицателен за общината, броят на пътниците е под очакваното. В края на годината ще видим новите резултати.

– Какво е Вашето мнение, трябва ли да се разширява зелената зона повече от границите й в момента?
– Интересен въпрос. Голяма част от хората приемат добре въвеждане на зелена зона в районите, където те живеят, от гледна точка на засилване на контрола върху паркирането и спазването на правилата в тези части на града. Въпрос на анализ и преценка е доколко е удачно ново разширяване на зоната, засега няма внесени такива предложения. Всички можем да работим за подобряване на контрола върху спазване на правилата – за скоростта, паркирането, бус лентите, и всички други правила в своето ежедневие. Много по-лек би бил животът на гражданите, ако правилата се спазват от всички.

– В кои общински болници и ДКЦ-та се планират реконструкции и купуване на оборудване?
– Само за последните 4 г. за здравеопазване общината е дала над 55 млн. лв. В това число – 9,1 млн. лв. за ремонти и ново оборудване в болници и диагностично-консултативни центрове. Много от проектите са завършени, други са в процес на изпълнение. Един от най-големите проекти тази година беше санирането на Втора АГ болница „Шейново“, което приключи преди дни. Основен ремонт бе направен и на Банката за майчина кърма. Дълъг е списъкът. През тази година ще започне изграждането на нови корпуси към две ясли – 31-ва и 35-та в районите Триадица и Красно село. 100 нови места за деца до 3-годишна възраст ще бъдат отворени, след като бъдат готови тези сгради. Надявам се това да стане факт през 2020 г.

– Очаква ли се повишаване на заплатите на здравните работници в общинските заведения, както бяха увеличени възнагражденията на шофьорите в градския транспорт с 20% и бе приета тригодишна програма за още увеличения?
– Заплатите на медицинските работници в болници и ДКЦ-та зависят от остойностяването на здравните услуги от НЗОК – това е основният източник за финансиране на тяхната дейност. Столична община отделя всяка година между 9 и 10 млн. лв. за дофинансиране на медицински дейности, които не се покриват от НЗОК, но не може да се очаква общинският бюджет да е основен източник за финансиране. Тези медицински работници, които работят в здравните кабинети в училища, градини и в детските ясли, се финансират чрез делегирана държавна дейност с бюджета за съответната финансова година.

– Една много добра инициатива са скрининговите програми на общината. Колко са прегледаните тази година по различните програми?
– По всички 4 скринингови програми – за рак на млечната жлеза, на щитовидната, на простатата и на белите дробове през изминалата година са били прегледани 4571 души. При около 20% от тях са открити патологични изменения и са насочени за допълнителни изследвания. От прегледаните от мамолозите 1239 жени, например, над 18% са имали патологични изменения. При 3 пациентки е открит карцином, а при 25 лекарите са имали съмнения за карцином. Такова е съотношението и при останалите скринингови програми. От края на миналата година съвместно със Столичната лекарска колегия към БЛС започна и скринингова програма в самостоятелните ясли. Резултатите са много добри и се надявам съвместната ни дейност да продължи и в останалите детски заведения в София.

– Разкажете за стипендиите, с които общината стимулира студенти по медицина да работят в столичните здравни заведения. Освен за медицински сестри, тя беше разширена и за лаборанти. Възможно ли е и включването на още специалности?
– В Столична община миналата година създадохме за първи път програма за стипендии на млади медицински специалисти от дефицитни специалности. Тя се реализира съвместно с Медицинския университет в София. Общината отпуска стипендии на студентите, които учат за медицински сестри срещу ангажимента те да работят поне 3 г. след завършването си в областта на общинското здравеопазване. Решение на Общинския съвет дава възможност да направим подобна програма за клинични лаборанти, рентгенови лаборанти и други дефицитни медицински специалности.

– Успешно ли е до тук изпълнението на бюджета на София за 2019 г.?
– Очакваме за поредна година Столична община да изпълни на 100% приходната част на бюджета. От данъчни и неданъчни приходи сме планирали постъпленията да са 735 млн. лв. В момента приходите са 454,4 млн. лв. или 61% – с 5 млн. лв. повече от същия период на миналата година.

– Каква е Вашата равносметка за постигнатото през този мандат на управление на София?
– Градът е жив организъм – той се развива и расте, а заедно с това растат и изискванията на гражданите. Имам много приятели, които живеят в чужбина от години и когато си идват, споделят, че намират София по-красива, подредена и модерна. Мисля, че мнението им не е плод само на носталгия и добро възпитание. Когато се отдалечиш за малко, е по-лесно да направиш сравнение и да отчетеш постигнатото. Иначе ние, които постоянно сме в града, бързо свикваме с хубавото и то не ни прави впечатление. Всички, които работим в екипа на кмета Фандъкова, се опитваме да отговорим възможно най-бързо и адекватно на новите изисквания, които се поставят пред нас.

Нашият гост
Столичният зам.-кмет Дончо Барбалов е роден през 1966 г. Завършил е Медицински университет – София със специалност обществено здраве и здравен мениджмънт. Магистър е по бизнес администрация в City University in Seattle -Washington и е Магистър инженер от Технически университет София. От 2011 г. е зам.-кмет на София по направление “Финанси”, а сред позициите му от преди това е старши банкер в Общинска инфраструктура и околна среда, Европейска Банка за Възстановяване и Развитие.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.