На 18 август 2019 да почерпят

Ясписът не се побира в рамки От палитрата на луд художник

Евакуираха луксозен хотел и къмпинг на Гран Канария заради горски пожар

Експерти: Поне месец ще отнеме цялостният ремонт на моста край Дупница Пожарът на 13 август е засегнал 13 колони и 13 греди

Кои държави прилагат химическа кастрация при педофилия

Интензивен трафик по магистрала „Струма“ и пътя Е-79 към Гърция

Хиляди любители на народния фолклор се събраха в Жеравна

Загинал и десетки ранени при катастрофа на автобус в Русия

17 мъртви щъркела са открити до електропроводи край бургаско село

Прокуратурата повдигна три обвинения на Мартин Трифонов Може да получи 30 години затвор или доживотен

Нинова: Героите от Илинденско-Преображенското въстание показаха силата на българския национален дух

Румен Петков на Петрова нива: Илинденско-Преображенското въстание е неразделна част от българската история

Доброволци обновяват едно от най-големите български села

Евакуираха 400 пътници при авария на ферибот край Испания

Жан-Клод Юнкер ще се подложи на спешна операция

Кметът Иван Портних пред в. “Труд”: Бъдещето на Варна е споделена отговорност Бъдещето на атрактивната зона край морето трябва да бъде решено с международен конкурс

– Днес е празникът на Варна, който тя посреща с Вашето управление вече 6 години /мандат и половина/. Как се промени обликът й?
– Честит празник на всички варненци, желая им от сърце здраве, успехи, много енергия и сбъдване на мечтите. Що се отнася до промяната на града – нека оценката бъде на хората, които живеят в него. Варненци са будни и взискателни, с широк кръгозор и мислене с перспектива. Вярвам, че развитието на нашия град е споделена отговорност и заедно ще продължим да работим за това – Варна да става все по-привлекателен град за живот, за професионално реализиране.

– Кои най-мащабни проекти на града белязаха този период – като трудности, но и като най-значими резултати?
– Безспорно най-голямото предизвикателство бе строежът на бул. “Васил Левски”. Но успоредно с това положихме много усилия и за ремонт на другите основни булеварди и междублокови пространства. Обновихме редица училища, професионални гимназии, детски градини – със средства от общинския бюджет и с пари от оперативните програми. Гордея се, че във Варна няма проблем с приема в детските градини, защото осигурихме необходимата база. Продължаваме с изграждането на нови детски градини, имаме проектна готовност за нови сгради в най-търсените райони “Приморски” и “Одесос” – за откриване на поне още над 200 нови места. В ход са и проектите за ремонт на филиала на театъра, за новата сграда на библиотеката, за рибарското пристанище. Предстои да обявим международен конкурс за бъдещето на т. нар. Дупка, която е в центъра на града. Но първо ще се допитаме до гражданите на Варна – да чуем тяхното мнение какво трябва да има там.

– Най-грандиозният проект булевард “В.Левски” се допълва с новото разширено кръгово кръстовище на “Девня” – с какви средства и срокове на изпълнение? Предвиждат ли се и нови инфраструктурни промени за по-лесна връзка с булеварда?
– Новият участък и ремонтираното старо трасе на булевард “Васил Левски” са проекти, които са част от усилията ни за облекчаване на трафика в града. Благодарен съм, че правителството и лично премиерът Бойко Борисов подкрепиха Варна за реализирането на този мащабен инфраструктурен обект. Знаете, че реално по новото трасе градът вече се прекосява за по-малко от 10 минути, тъй като се преминава директно под три основни булеварда – “Цар Освободител”, “Сливница” и “Вл. Варненчик”. В момента работим за изграждане на голямо кръгово кръстовище между бул. “Васил Левски”, ул. “Пеячевич” и бул. “Девня”, тъй като там в момента има затруднения. Проектът е на стойност 3,7 млн. лв, а за да бъде реализиран, трябваше да съборим дузина опасни постройки в района на Максуда. Другата нова придобивка, която изградихме отново с цел облекчаване на движението, е пробивът на бул. “Сливница” с ул. “Атанас Москов”, който сега ще продължим с качване на магистрала “Хемус” от ул. “Атанас Москов”. Така ще осигурим дублираща пътна артерия на бул. “Владислав Варненчик”.

– Говорейки за улична инфраструктура, какви мерки предприема общината за подобряване качеството на атмосферния въздух?
– Община Варна е готова с конкретно проектно предложение “Екологично чист транспорт за Варна” по приоритетна ос 5 “Подобряване качеството на атмосферния въздух” по Oперaтивна програма “Околна среда”. Целта на този проект е да обновим на 100% подвижния състав на общинския превозвач “Градски транспорт” ЕАД, като осигурим електрически превозни средства, съобразени с изискванията за нулево ниво на замърсяване на въздуха. Планираме закупуването на 40 соло и и 20 съчленени електробуса. С оглед нормалната им експлоатация е необходимо изграждането на зарядни станции на обръщачите на “Владиславово” и “Почивка”, както и в базата на “Градски транспорт”. Бюджетът, за който Варна кандидатства, е до 70 млн. лв., а съфинансирането е до 1,5 млн лв. Държа да припомня, че работим последователно по тази тема и през последните 6 години успешно реализирахме три европейски проекта, в рамките на които осигурихме 85 нови автобуса и 30 тролейбуса за общинския превозвач. Успоредно с това осигурихме и нови електромобили, които обслужват синята зона във Варна.

– Квартал “Аспарухово” се променя непрекъснато като визия, а и по-добри възможности за живеене. Докъде стигна проектът за Аспаруховия парк и превръщането му във втората Морска градина на Варна?
– Аспарухово наистина се промени – с нови улици и булеварди, с нови спортни и детски площадки. Скоро Общинският съвет прие подробен устройствен план за Аспаруховия парк, където зелената зона не само е запазена, но и разширена. Проектът предвижда алеи, изграждане на осветление, пейки, беседки, зони за отдих, детски площадки, спортни площадки. Имаме идея да социализираме Аспаруховия вал, включително с проучване на възможности за изграждане на музей на открито. Варна има нужда от втора Морска градина и този парк може да бъде превърнат в такава.

– Какво се случва с рибарското пристанище в местността “Карантината” след направената първа копка?
– След разчистването и подготовка на строителната площадка, към днешна дата приключват дейностите по насипване на скална маса в тилната част на пристанището. Започна подготовка по подравняване на дъното. Проектът се финансира по “Програма за морско дело и рибарство” и е на обща стойност 13,7 млн. лв., от които 8 млн. лв. е безвъзмездната финансова помощ. Предвижда се модернизация и реконструкция на съществуващото рибарско пристанище с изграждане на хидротехнически съоръжения в акваторията и необходимата инфраструктура. Целта е осигуряване на съвременни условия за разтоварване, съхранение, първа продажба и спедиция на улова. Реализацията на проекта ще създаде защитена акватория за безопасно акостиране на рибарски лодки, устойчиво развитие на риболовната дейност на територията на общината, запазване на занаята рибарство. Благодаря за подкрепата на Министерствата на земеделието и на регионалното развитие, с които работим заедно. На Варна є отива да има модерно рибарско пристанище и вярвам, че този проект ще допринесе още повече за развитие на район “Аспарухово”.

– Проектът за нова сграда на Математическа гимназия” Д-р П.Берон” се разшири в по-голям-за строителство на образователно-технологичен кампус, вицепремиерът Томислав Дончев обеща съдействие за финансирането му. Как ще изглежда кампусът?
– Образованието е най-силният инструмент за промяна. Убеден съм, че човешкият капитал също привлича инвестиции, така както политическата стабилност, данъчните преференции и подходящата инфраструктура. Част от програмата ни за стимулиране на образованието е проектът за нов кампус, който ще бъде разположен на 22 дка, които правителството вече прехвърли на Община Варна. В кампуса ще бъде новата сграда на Математическа гимназия “Д-р Петър Берон”, която ще бъде пример за училище на XXI век. Идейният проект предвижда строителство на 4-етажна сграда, с РЗП от 20 000 кв. м, осигуряваща най-модерни условия за учебен процес. Там са базирани и две професионални гимназии, като първата – по горско стопанство и дървообработване, вече е с реновирана сграда по ОП “Региони в растеж”. Извършено е частично преустройство на част от първия етаж на учебно-производствения корпус чрез изграждане на нови кабинети и работилници за професионална квалификация. Ремонт е предвиден и за Професионалната гимназия по електротехника. Тези три училища в бъдещия кампус ще обхванат около 2700 ученици и ще се превърнат в естествената среда за развитие на технологичните млади таланти. Затова сме амбицирани да превърнем района в център за обучение по математика, информатика, технологии, техника. Ще инвестираме средства в обновяване на инфраструктурата, на сградния фонд, ще осигурим технологично оборудване, ще изградим обекти с общи функции – като плувен басейн, многофукционална спортна зала, с цел осигуряване на условия за спорт на всички ученици. Вярвам, че засилването на връзките между институциите, бизнеса, сектора на образованието и новостартиращите български високотехнологични компании, създава перспективи преди всичко за младите хора – да останат и търсят своята професионална реализация у нас.

– В годината, в която Варна е европейски град на спорта, нека да посочим постиженията в това отношение – за създадените условия на спортните клубове, за възможностите децата на града от малки да спортуват, за професионалния спорт и домакинствата на престижни европейски състезания.
– Варна е град с богати спортни традиции, гордеем се не само със своите олимпийски и световни шампиони, но и с активния масов спорт, в който се включват хиляди граждани. През годините Варна е била домакин на 28 световни и 36 европейски първенства, на стотици международни турнири, ралита, регати. Спортните клубове, регистрирани на територията на община Варна са 275, с около 30 000 картотекирани състезатели. Затова сме мотивирани да работим за развитието на спортната база и създаването на по-добри възможности за физическа активност. В момента строим нови спортни комплекси във Владиславово и на ул. “Студентска”, предстои и в кв. “Виница”, където ще има открити спортни площадки за футбол, баскетбол, многофункционална спортна площадка, фитнес, тенис на маса и детска площадка, нова пътека за бягане и каране на ролери. Успоредно с това изграждаме спортни игрища в 18 училища, като продължение на пилотния проект, по който бяха обновени спортните бази в 10 училища. Развиваме и безплатните общински програми за обучение на деца по всички видове спорт.

– Как живеят хората с увреждания в града, какво се прави за тях, какво още планира Община Варна, за да имат те мобилност, достъп и равни права с останалите?
– През последните години политиката в сферата на социалната сфера е насочена към развитие на услуги в общността и в домашна среда, които да заменят институционалния модел на грижа. Тази година на територията на община Варна се реализират 59 социални услуги, от които 27 са насочени към деца и младежи, а 32 – за възрастни хора. На територията на града работят 16 центъра за социална рехабилитация и интеграция за деца и пълнолетни лица; 6 центъра за настаняване от семеен тип за деца с увреждания; дневен център за деца и младежи с увреждания и два дневни центъра за пълнолетни лица с увреждания. Наши специалисти работят в Центъра за ранна интервенция за предотвратяване изоставянето на деца с увреждания. За 250 лица с увреждания полагат грижа лични асистенти, които подпомагат ежедневните им дейности в домашна среда. Важно е да отбележим, че общината осигурява възможност за безплатно придвижване във Варна на хора с увреждания – чрез 6 специализирани микробуса. За осигуряване на достъпна среда сме монтирали 80 броя асансьори в подлези, вертикални и стълбищни платформи на пасарелките. Това не е отчет и статистика, а стратегия, лично отношение и грижа за хората със специфични потребности. Вярвам, че Варна е пример в тази сфера и опитът ни може бъде ползван в национален мащаб. Благодаря на Националния алианс за социална отговорност, които тази година отличиха Варна като град с активни социално – отговорни политики.

– Как се развива идеята Варна да излезе на морето ?
– Идеята се развива поетапно, стъпка по стъпка – с новото рибарско пристанище в Аспарухово, с разширяването на социализираната зона на пристанище Варна Изток. Убеден съм, че бъдещето на цялата новата зона трябва да бъде решено чрез международен конкурс. Няма по-красиво място, където може да се изгради архитектурен шедьовър -например експоцентър, зала за обмен на научни и технологични знания или друго. Един от важните ни приоритети – “Варна -дестинация за 4 сезона”, е невъзможен без такъв център. Погледнато в световен мащаб, повече от 35 града, възникнали около пристанищата, са изместили търговските си кейове от централните зони – Сидни, Ливърпул, Генуа, Хамбург, Марсилия, Стокхолм, Балтимор, Билбао и др. Освен за забавления и ресторанти, тези зони включват опера – в Сидни, концертни зали – в Балтимор, Ливърпул, конферентни и изложбени центрове – в Хамбург, Ливърпул и др., световни музеи – в Билбао. Някога пристанищата са създавали градовете, днес градовете влизат в пристанищата. Убеден съм, че Варна трябва да върви по този път.

– Ще кажете ли откровено днес какво харесвате във Варна и какво не харесвате и как трябва още да се промени?
– Варна е прекрасен град с огромен потенциал и енергия, които ние се опитваме да развиваме, да провокираме, да откриваме. Не е лесно, има много предизвикателства. Но когато един град събира в себе си по един уникален начин богата и древна история, красива природа и ги съчетава с труда на своите упорити, интелигентни и енергични хора, добрите резултати не закъсняват.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.