Властелинът на екрана 100 г. от рождението на гения на киното Федерико Фелини

Предотвратиха опит за бягство от затвор край Амстердам

Филтрите за комини дават чист въздух на София Ефективността им е 80% и се усеща веднага. 100 устройства са спестили 1.5 тона вредни емисии за по-малко от година, предстои монтажът на общо 2000

Водата за Перник – без риск за София Вместо да източват язовира, ще захранват града

Вижте акцентите в броя на вестник „Труд“ в понеделник, 20 януари 2020

Емил Димитров: Да се прекара водата от „Мало Бучино“ до Перник е едно изключително голямо начинание

За демократите обвиненията срещу Тръмп са неоспорими Президентът играе голф във Флорида

Купуваме летни ваканции у нас с 40 на сто намаление

АТАКА с 5 въпроса към БСП за вота на недоверие

Тенис под дима от пожарите

Повече пари за реклама на наше вино в Китай Увеличават помощта само за бутилки със защитено наименование или произход

Путин се похвали с напредък по Либия Конференция в Берлин събра над 10 световни лидери

Светлинно шоу и реч на Джонсън в чест на Брекзит На 31 януари ще бъде пусната и специална монета

Божков към феновете: Вие решавате бъдещето на „Левски“ (обзор)

„Фейсбук” се извини за гаф със Си

Красимир Каракачанов, вицепремиер и министър на отбраната, пред „Труд“: Купуваме два миночистача на символична цена от 2 млн. евро

Разбирането в главите на нашите политици е било такова, че да се харесаш на някой навън, трябва да унищожиш собствената си армия

В края на 2019 г. питаме Красимир Каракачанов каква година в професионален и личен план изпраща, както и за новата техника за военните. Министърът разкрива и ще бъдат ли върнати отнетите социални придобивки на военните и как ще им бъда осигурени квартири. Питаме и кое налага да се ремонтира руска техника във ВВС.

– Премиерът Бойко Борисов се похвали, че оценка за България дойдоха „най-важните хора в света – от папата до Белия дом“. С какво ще се похвали министърът на отбраната за изминалата 2019 година?
– Няма нужда човек да се хвали, а да си върши работата. След 17 години успяхме да възстановим Висшето военновъздушно училище „Георги Бенковски“, като там освен военни ще се обучават и летци за гражданската авиация. За Министерството на отбраната годината бе много натоварена, но в същото време и много ползотворна. И трите проекта – за самолетите, за корабите и за бронираната машина, се решаваха тази година. Договорът за самолетите вече е сключен, подадени са оферти от 2 фирми за строителството на двата многофункционални патрулни кораба, които ще се строят в България, има и 2 оферти за изграждането на новата бронирана машина за пехотата. Това са три проекта, които никога в историята на българската армия в последните над 30 години, не са се движили едновременно. Доволен съм, че сключихме договор за покупката на 8 нови изтребители Ф-16 блок 70, също така че синхронизирахме другите два проекта и има подадени оферти. Сега работят комисиите на флота и на сухопътните войски и след Нова година ще бъдат обявени резултатите. Ако е рекъл Господ и офертите са в рамките на гласуваните проекти от Народното събрание, ще се престъпи към преговори и излъчване на победител. Тази година завършихме и договора за ремонт на самолетите МиГ-29, както и на Су-25. От предприятие на Министерство на отбраната излязоха два ремонтирани хеликоптера Ми-17 и един Ми-24. Също така сключихме договор и ще придобием два миночистача от Холандия на символични цени, бих казал чисто политическа сделка.

– Какво означава символични цени?
– За два миночистача сумата е под 2 млн. евро – това са символични цени. Разбира се, те ще трябва да бъдат поддържани.

– Не са ли за скрап, след като са на такива ниски цени?
– Не са за скрап, защото ако решиш да ги купуваш на цени за втора ръка ще трябва да платиш поне 10 пъти повече, а тъй като някои европейски държави имат практиката, когато въоръжението им навърши определена възраст, да се търси политически партньор, на когото се продават на символични цени. Преди 10-12 години Федерална Република Германия ни е предлагала цяла ескадрила модернизирани МиГ-29 от бившата ГДР за по 1 евро на самолет. Ние тогава понеже сме били много велики и сме искали още тогава да придобиваме нова модерна западна техника, сме ги отказали. Тези самолети ги е закупила Полша на същата символична цена.

– В момента Полша използва ли тези самолети?
– Естествено, че ги използва до ден днешен – ремонтирани, модернизирани и съвместими с изискванията на НАТО. Първото предложение е било към България, само че ние тогава сме казали: „Не, ще купуваме западна техника“.

– В този смисъл, какъв беше проблемът нашите самолети МиГ по същия начин да ги ремонтираме и модернизираме?
– Точно това правим, само че не ги придобиваме за по 1 евро. Те са си наши и си плащаме за ремонт и модернизация.

– Защо и ние не сме ги направили съвместими в такава степен с изискванията на НАТО, в каквато са в Полша.
– Не сме ги направили, защото през всички тези години назад при липсата на пари някой е искал да купува изцяло нови самолетите. А сме могли да го сторим по същия начин. Да не говорим, че една част от самолетите МиГ сме ги унищожили – вадели сме части от тях и те са канибализирани – през всичките тези години сме успявали да унищожим огромна част от техниката си, такава каквато и до сега се използва в други държави на НАТО. От 40 самолета Су-25, към днешна дата имаме 14. Цялата ни авиация с МиГ-21 е унищожена – нарязана и окачена по селските мегдани. Румъния и Хърватия все още ползват МиГ-21.

– Как стои въпросът с МиГ-29, там колко сме унищожили?
– По-малко бройки, защото сме имали по-малко количество. В цялата ни авиация в момента нямаме нито един МиГ-21, можете да ги намерите по селските мегдани или в африкански държави, продавани и изнасяни. Същото се случва и със самолетите ни МиГ-23 – нито един, отново всички са нарязани на парчета. От 2400 танка са останали 302 – за справка Гърция имат 1800.

– Какво правим с МиГ-овете, чиито двигатели бяха ремонтирани в Полша, нали имаше проблем с издаването на сертификата за безопасност?
– Поляците получиха предупреждение от руската страна, че нямат право да ремонтират самолети на трети страни, а имат лиценз да ремонтират само своите. Поляците бяха така любезни още преди повече от 2 години и половина да ни съобщят този факт. Когато аз станах министър получих писмо от тях, че те не могат да продължат ремонта на нашите МиГ-ове. Затова се принудихме да търсим вариант за ремонт в Русия. Аз избрах варианта с директен договор с РСК-МиГ, без посредници от българска и руска страна, за да може за парите, които имаме да свършим повече работа, а не да изтичат в комисионни на посреднически фирми. Ремонтирахме самолетите Су-25, имаше много гласове – защото имаме способности, които сме заявили в НАТО и на тези самолети разчита нашата авиация, има ги и в разчетите на НАТО. Давам примери за това какво сме унищожили – в момента в България няма нито един танк Т-55. Всъщност, има един останал за обучение на курсантите във Велико Търново. Може би и някъде в музей.

– Нали подарихме танкове на Република Северна Македония?
– Говоря за 2400 танка официално собственост на българската армия, а реално 3200, защото се оказа, че има доста укрито въоръжение. Изтокът и Западът подписват споразумение за разоръжаване и укриват въоръжения. В момента в България има 302 танка – нито един танк Т-55, в същото време закупени от частни фирми и се изнасят навън. Десетилетия наред в главата на българските политици е било как да унищожават техника – няма да говоря за ракетите и друго въоръжение, което ни правеше сериозна военна сила. Разбирането в главите на нашите политици е било такова, че да се харесаш на някой навън, трябва да унищожиш собствената си армия. Това приключи преди две години и половина. Всичко, с което ние разполагаме и е годно и качествено за употреба, се ремонтира и поддържа – така както правят всички нормални държави в света. Те могат да подарят, но не унищожават, за да се харесат.

– Успяхте ли да вдигнете хеликоптерите, за които Борисов твърдеше, че са приземени?
– Бяха приземени, само че тази година излязоха два Ми-17 от ремонт от нашето предприятие ТЕРЕМ-Летец. Те освен за нуждата на армията се използват и за гасене за пожари. Излезе един от хеликоптерите Ми-24 – т. нар. летящ танк за поддръжка на сухопътни операции, за който ни завиждат дори и американците. Има сключен договор и за самолетите Л-39, а Пилатус-те бяха ремонтирани. Във военноморския флот беше придобит още един хеликоптер „Дофин“, използван за разузнаване и спасяване по време на морски операции. Всички платформи в авиацията – хеликоптери, самолети, било изтребители или бомбардировачи, се възстановяват и ремонтират, като ще бъдат използвани доколкото позволява жизненият им цикъл, а това са следващите 7 до 10 години. Вместо да даваме милиарди за купуването веднага на нови. Това няма как да се случи – данъкоплатецът няма да понесе тази финансова тежест. По-добре за 80 млн. лева да ремонтираме 8 самолета Су-25, които са прекрасни, отколкото да дадеш за 8 самолета милиард и половина лева. В целия Източен блок само ние имаме Су-25, поляците ползват по-старата модификация Су-22. Другото, което може да се похвалим е че за трета поредна година се увеличават заплатите на военнослужещите, а това вдига самочувствието им и прави професията доста по-привлекателна. Тази година за втора поредна година се обръща тенденцията – години наред хората, които напускаха армията бяха повече от тези, които постъпваха. Беше се натрупал некомплект от над 5000 човека. Тази година хората, които са постъпили са с 320 повече от напусналите. Има достатъчно основания за самочувствие, че е свършена доста работа.

– Тук няма как да не попитам и как стои въпросът с качеството на хората, които постъпват в армията, защото имаше момент, в който трябваше да се опростяват психологическите тестове за тях? Кандидатстваха хора, които бяха безработни и армията бе шансът им…
– Нова работа си търси този, който е безработен. Човек, който е ядрен инженер и взима 5000 лева заплата едва ли ще дойде да работи за 1200-1500 лева в армията като редник или ефрейтор. Никога не са опростявани тестовете и никога не са сваляни критериите за подбор на военнослужещия. Ако преди две години на конкурсите за военнослужещи за едно място се явяваше 1 или под 1 човек, сега средно се явяват 2,3 човека, т.е. кандидатстват два пъти повече, при положение, че в момента в България безработица няма. Всички места са запълнени във Военновъздушните сили (ВВС) от всичките 77, които бяха обявени тази година. Специално във ВВС кандидатстваха повече хора – 3,5 човека кандидатстват за едно място. Вижда се, че се издига престижа на военната професия, а това привлича хора да търсят реализация в тази сфера.

– Има ли начин да се върнат поне част от социалните придобивки на военните, които им бяха отнети като жилища, работа на втория човек от семейството, детска градина и т.н.?
– Съществуват няколко детски градини в големите гарнизони, които покриват нуждите. В София, обаче, има дефицит на местата за детски градини, но той касае и другите граждани. Столицата се пренаселва и строителството на детски градини както от страна на общината, така и от наша не смогва на нуждите. Това, което е задача за следващата година е решаване на жилищните проблеми. Министерството на отбраната има много имоти с отпаднала необходимост, които вместо да бъдат продавани или подарявани на общини, а те да продават и да печелят пари от тази работа, могат там където има жилищни нужни, да се реагира. При нас има система и се знае колко са картотекираните за жилища. Тази година сме ремонтирали 150 жилища, които с години наред стояха без ремонт и незаети. Повечето са в София и са дадени на работещи хора в армията. Моята идея е част от тези имоти на територията на София, Пловдив, Варна и Бургас, както и на градовете, в които има гарнизони, т.е. има военнослужещи, да бъдат обявени конкурси и да бъдат дадени срещу отстъпено право на строеж, т.е. да получаваме построени жилища, защото ние нямаме собствен ресурс да строим или купуваме жилища. Ако купиш, можеш да купиш между 20 и 50, но те не стигат, защото само в София картотекираните са 2000 души. Затова на базата на тези празни имоти, на които плащаме данъци и даваме пари за охрана, се разработва програмата, която е почти готова. Така имотът се дава – обявява се по Закона за обществените поръчки и този, който даде най-добри условия с обезщетение в недвижима собственост под формата на апартаменти, или имоти, в които могат да бъдат построени и детски градини, печели. За да могат военнослужещите, които живеят в един блок сутрин да тръгват, да оставят детето на партерния етаж, където ще е детската градина, след това да отиват на работа, а вечер да го приберат.

– Това звучи като една хубава мечта.
– Това не е мечта, а нещо, което ще стане реалност. Мечтите се случват, когато човек има желание и работи. Другото нещо, което е имаме много имоти атрактивни по морето. Вместо да ги подаряваме на общини, каквато беше практиката на министрите преди мен, една част от тях ще бъдат продадени и парите ще бъдат инвестирани в жилища или в ремонт за казарми. В региони като Созопол или въобще на юг, където има празни и големи имоти, също под формата на отстъпено право, ще искаме да получим изградена хотелска част, в която военнослужещите да почиват. В последните 30 години бяха разпродадени много от базите. Някои от тях може би са заслужавали да бъдат продадени, другите просто е трябвало да бъдат поддържани, а не продадени срещу жълти стотинки. За каквато и цена да продадеш един квадратен метър, ще е много по-евтино, отколкото за купиш жилищен квадратен метър.

– Какви са плановете Ви по отношение на една от най-добрите болници в София, която така или иначе е отговорно Вашето министерство, става въпрос за ВМА?
– Както виждате, миналата година още ВМА изплати всичките си задължения. Днес Военномедицинска академия е болница, която няма задължения. Много правилно отбелязахте тя е една от най-добрите болници в България. Търсена е както за спешни случаи, така и за лечение. Болницата е в добро състояние, като и тази година сме отделили необходимите средства за ремонт, поддръжка и купуване на нова апаратура. Искам да благодаря на моя колега министър на финансите Владислав Горанов, който тази година осигури целеви средства извън в бюджета на Министерството на отбраната за купуването на модерен и нов ядрено магнитен резонанс и скенери, които вече функционират. ВМА от миналата година няма никакви задължения, а тази година е в още по-добро състояние.

– В личен план каква очаквате да бъде 2020 година и предстои ли да издадете нова книга?
– Нямам много време за мои книги, но има една, която бях подготвил преди 2-3 години, след това я зарязах, за да напиша книгата за Тодор Александров, сега имам намерение около новогодишните и великденските празници, когато се събират по няколко дни почивка, да я редактирам и да я пусна за издаване в средата на следващата година.

– Каква е книгата?
Тя е свързана с темата Македония и е най-вече за публиката в Република Северна Македония, която трябва да види, че ВМРО е била общобългарска организация, тя е за онези 136 войводи и ръководители във ВМРО, които раждани в Стара България, в свободните предели – в Тракия, в Добруджа, в Северна България, но са се борили за свободата на своите сънародници в Македония. Много малко хора знаят, че Илинденското въстание се провежда, когато председател на ВМРО е Иван Гарвалов, който не е роден в Скопие, а в Стара Загора. Много хора също не знаят, че един от тримата члена на централния комитет по времето на Иван Михайлов е Владимир Куртев е бесарабски българин. Онези в Скопие, които търсят своята идентичност, виждайки, че близо 30-40% от ръководителите на ВМРО в исторически план са били от свободните български предели и от други български области, би следвало да разберат, че ние сме един народ и тази глупава реторика и търсене на изкуствени, фалшиви идентичности от времето на Александър Македонски, просто не се връзват с историческите факти. Но това са моите амбиции в областта на историята.

– Какво е пожеланието ви за читателите на вестник „Труд“ за новата година?
– Пожелавам на вашите читатели преди всичко здраве и както имаше един девиз на вестник „Труд“ – с труд всичко се постига. Нека не го забравяме.

Нашият гост
Красимир Каракачанов е роден е на 29.03.1965 г. в гр. Русе. През 1990 г. се дипломира като магистър по история в СУ “Св. Климент Охридски”. От 2014 г. е доктор по международно право и международни отношения. Член е на Македонския научен институт – гр. София. През 1998 г. завършва първия курс на Училището за политика с обучение в Москва и Страсбург. Председател е на ВМРО . Бил е депутат в 38-ото, 40-ото, 43-ото и 44-ото НС. Избран за вицепремиер по обществения ред и сигурността и министър на отбраната на 4 май 2017 г.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.