Най-полезно е водата да се яде

Зеленчуците и плодовете насищат организма два пъти по-ефективно, отколкото наливането с живителната течност

Калифорнийски учени предупреждават, че изпитата вода може да „измие” от организма огромно количество витамини и минерали, а зеленчуците и плодовете по-добре насищат организма с течността, тъй като при поглъщането им тя се усвоява бавно и носи реална полза.

Превръщаме се в „аквахолици”

При раждането три четвърти от човешкия организъм се състои от течност, но към 50-те тя вече е половината от нашето тяло и то постоянно се нуждае от овлажняване, за да функционира нормално. С други думи, с възрастта ние постепенно „изсъхваме”. Приемането на по-големи количества вода освежава организма, благотворно се отразява на кожата, препятства стареенето, разнася хранителни вещества, регулира температурата и храносмилането, помага за прочистването от токсини.

Все по-често хората се превръщат в „аквахолици”, като не се разделят с пластмасовата бутилка, констатира "Дейли мейл". По думите на калифорнийски изследователи обаче е време да спрем крана и да започнем да ядем вода, а не да я пием.

Проф. Хауърд Мурад, автор на книгата „Тайните на водата”, твърди, че правилното овлажняване се състои в това колко течност се задържа в организма, а не колко „протича” напразно през него. В пиенето на вода няма нищо лошо, но ако не се подобри способността на клетките да я абсорбират, тя отива направо в тоалетната, без да носи никаква полза. Изпивайки 8 чаши вода, ние просто си осигуряваме посещения в „двете нули”, без течността да е усвоена от клетките. Признаците на неефективен прием са подпухнали очи и глезени, подут корем. Специалистът обяснява, че „водата плува между клетките, заставяйки ни да се чувстваме вели, дебели и стари”.

Важно е не толкова количеството, а качеството

За едно денонощие е необходимо да употребяваме 1,5 до 3 л вода, но тази, която „ядем”, силно се различава от тази, която пием. По думите на експертите една четвърт от поетата през деня течност постъпва в тялото с храната. Дори хлябът я съдържа, но най-богати са плодовете и зеленчуците. Водата в тях е обкръжена от други молекули, които подпомагат по-лесното й усвояване в клетките и тя остава по-дълго в организма – така бавната абсорбция носи реална полза. В тези продукти се съдържат захар, витамини, протеини, минерали, които са необходими за нормалната работа на организма. Експертите препоръчват редовната им употреба, за да се предотврати развитието на различни заболявания – затлъстяване, тумори, сърдечни проблеми, депресивни разстройства.

Както показват изследванията, 250 мл вода, съдържаща се в плодовете и зеленчуците, овлажняват организма два пъти по-ефективно, отколкото изпиването на чаша със същия обем. Знаем например, че краставицата съдържа 96,7% вода и 100 г от нея осигурява приблизително 100 мл течност. Но тази вода, за разлика от изпитата, се използва реално от организма, който получава и „бонус” от хранителни влакна и други полезни растителни вещества.

Плодовете и зеленчуците, съдържащи много вода, като правило са нискокалорични и са идеални за диетата ви, освен това насищат и дълго не се изпитва чувство на глад. Най-добре е „водните” продукти да се подлагат на минимална термична обработка. Освен това е препоръчително да се набляга на зеленчуците, тъй като прекалената употреба на плодове крие опасност от повишаване нивото на захар в кръвта.

Кои са рекордьорите

Краставиците доставят 96,7% вода, здравословен източник са на витамини С и А и няма почти никакви калории. Само с процент отстъпват салатите и марулите, особено айсбергът. Свежият зеленчук е чудесен за всекидневното ви меню, нискокалоричен е и съдържа така необходимите фибри. Почти същото количество вода доставя и зелената част на целината.

Водата в репичките е 95,3%, останалото е витамини С и В, фосфор, цинк. Това ги прави много полезни за поддържането на здрава коса, нокти, зъби.

Доматите съдържат 95% вода, също витамини А и С. Може да ги хапвате по всяко време, особено при диетични хранителни режими.

Зелените чушки са със съдържание на вода 93,9%, червените и жълтите имат около 92%. Те предлагат богат комплекс от витамините А, С, В, Р, Е, К плюс органични киселини, минерални соли, целулоза и пектини.

Карфиолът съдържа 92,1% вода. 100 г от този зеленчук доставя приблизително 92 г вода, 2,5 г белтъчини, 0,3 г мазнини, 5 г въглехидрати, 1 г влакна. А енергийната стойност е едва 30 калории.

В спанака има 92% вода. Той е един от най-полезните зеленчуци, доставя необходимите количества желязо, магнезий, калий и витамини от групата В.

Последни в класацията са плодове – динята и ягодите, съответно с 91,5% и 91% вода.

Коментари

Задължително поле