Председателят на Българската асоциация на заведенията Ричард Алибегов: Намаленият ДДС спаси половината бизнес

Близо 80% от бранша декларира запазване или намаление на цените

Ричард Алибегов е председател на Българската асоциация на заведенията, в която членуват над 150 търговски дружества с над 800 обекта. Съсобственикът на веригата заведения RAFFY беше водеща фигура в преговорите с правителството за намаляване на ДДС за заведенията и оформянето на останалите мерки в подкрепа на бранша за справяне с последствията от коронакризата.

- Господин Алибегов, обявихте данни, според които половината от заведенията в България търпят спад в оборота си в сравнение с миналата година между 40 и 50%. Това много или малко е на фона на очакванията, които имахте в следствие на коронакризата?
- Тези данни са в рамките на очакванията ни. Нашият бранш беше ударен най-силно от кризата, защото бяхме затворени със заповед. В такъв момент нямаш много възможности за реакция и за дълъг период ние бяхме силно притеснени за оцеляването си. В създалата се ситуация огромният спад в оборотите, след като все пак отворихме, не е изненада. Много хора все още са притеснени както от вируса, така и за доходите си. А и посещението на заведение не е от първа необходимост. Лятото вече си отива и ни чакат непредвидими есен и зима.

- Каква е ситуацията с цените в заведенията, след като ДДС за вашия бранш беше намален на 9%? Наскоро излязоха данни на Националния статистически институт, че има повишение с 2%.
- Данните на НСИ са за юли спрямо юни, което е нормално. През лятото цените по морските ни курорти традиционно се вдигат, а през тази година сезонът започна и по-късно. Ние следим ситуацията в бранша си и смело мога да кажа, че масово повишение на цените няма. Направихме и едно много сериозно допитване сред колегите си, като 68.6% от тях декларират, че цените им са запазени в сравнение с миналата година. Нещо повече - 10% пък са ги намалили. 20.1% признават за увеличение с около 10%, а 1.3% за увеличение до 20%. В същото време обаче, според 51.6% от собствениците доставните цени на стандартните консумативи - ток, заплати и осигуровки, са увеличени до 10%. Според 34.4% увеличението е до 20%, а според 12.4% - до 30%. Към това се добавят и разходите за дезинфектанти, маски, шлемове и др. Ние от самото начало бяхме честни и обявихме, че няма как да сваляме цени, защото загубите ни са огромни. Намаленото ДДС е подкрепа за един от най-засегнатите от кризата бизнеси. Но тази подкрепа трябва и да се заслужи, защото ако не работиш, няма как да генерираш приходи и респективно да плащаш данъци.

- Кои заведения пострадаха най-сериозно от кризата?
- Големите ни черноморски курорти пострадаха много лошо без чужденците. Най-вероятно същата ще бъде ситуацията и през зимата. Надяваме се да не е така, но за момента поне така изглежда. Такива са сигналите и то не защото България има толкова сериозен проблем с COVID-19, a заради страните, от които се надяваме да идват основните туристи в големите ни курорти. Както е известно “Боровец” разчита изцяло на британските туристи. А на Острова ситуацията никак не е розова. За съжаление и в Западна Европа се наблюдава втора вълна от коронавирус. От това ще има косвени жертви. Сериозно пострадаха и колегите ни с по-малки заведения тип семеен бизнес, много от които не успяха да оцелеят. За нощните заведения също продължава да е изключително трудно, защото бяха отваряни и затваряни в рамките на часове. За никого не е лесно, защото не бива да се забравя, че ние се грижим не само за себе си, а и за стотици-хиляди служители. А с нашия бизнес са свързани и множество съпътстващи сектори - музиканти, артисти, танцьори, диджей, охранители, таксиметрови услуги, дринк енд драйв, доставчици на ток, вода, интернет, алкохол, храна, комсумативи, почистващи фирми и т. н.

- Но вашият бранш получи сериозна подкрепа от държавата...
- Това е така, за което благодарим. Но нека да подчертая, че сериозна държавна подкрепа получиха множество сектори от българската икономика. Така и трябва да бъде, все пак сме една държава и всичко е взаимосвързано. Затова съм изненадан, че има хора, дразнещи се от подкрепата за нас. България е туристическа страна и е нормално огромен брой от работещите да са заети именно в туризма и съпътстващите го сектори и те да получат помощ в този труден момент. Имаме самочувствието, че предлагаме отличен продукт на много добри цени и не виждаме защо трябва да бъдем обект на атаки. Ние поставихме честно картите си на масата и бяхме чути. Намаляването на ДДС от 20 на 9% за заведенията беше много навременна мярка. Стъпката на правителството успя да спаси половината бизнес. В цитираната вече анкета, 64.9% от колегите смятат намаленото ДДС за изключително навременно и правилно решение, което трябва да остане и като постоянна мярка. 28.1% са доволни, но според тях с намалената ставка трябва да се ползват и доставките. Ако към този момент това намаление го нямаше, сигурно поне 30-40% от заведенията щяха да са фалирали, ако не и повече. Сега бизнесът е много по-спокоен заради намаленото ДДС. Второто нещо, което ни дава спокойствие е мярката 60:40. При нас тя е 80:20 и ни дава възможност да не освобождаваме кадри. Ако я нямаше трябваше, да се разделим с 40% от персонала си. Благодарение на тази мярка хиляди запазиха работата си, а не отидоха на трудовата борса и по този начин да станат в тежест на социалната ни система. А това е важно за цялата икономика. Срещаме разбиране от Столична община, от Община Пловдив и в много градове за намаляване на такса “тротоарно право”. Така че за заведенията в големите градове съм сравнително спокоен. За курортите обаче не съм, защото няма как българският турист да компенсира загубите, ако няма никакви чужденци.

- А какъв е чуждестранният пример по отношение на ДДС за заведенията? 
- В държави като Франция, Германия и Австрия имаше намалена ставка на ДДС за заведенията още преди кризата с COVID-19, а когато тя дойде го намалиха допълнително. Двaнaдeceт cтpaни oт EC пpилaгaт дифepeнциpaни cтaвки зa pecтopaнтитe и кeтъpингa. В Люксембург ДДС е 3%, в Kипъp и Унгapия - 5%, в Xoлaндия - 9%, в Иcпaния, Итaлия, Aвcтpия и Фpaнция - 10%, в Белгия - 12%, в Ирландия - 13,5%, а в Чехия - 15%. Bъв вcички cтpaни c дифepeнциpaн ДДC зa pecтopaнтьopитe, ycлyгaтa “tаkе аwау” cъщo ce oблaгa c пo-ниcкa cтaвкa, кaтo ocвeн тoвa тaкaвa имa и в Гepмaния - 7. Ще дам и един пример извън Европейския съюз - от миналия месец в Турция ДДС за заведенията е 1%!

- И за финал на нашия разговор - спазват ли се противоепидемичните мерки в заведенията и може ли вашата асоциация да контролира това?
Нашето впечатление е, че мерките масово се спазват. От което респективно също търпим загуби, защото работим с намален капацитет. Естествено, има и изключения, но ние не сме контролен орган и не можем да налагаме санкции. От началото на коронакризата обаче непрестанно призоваваме за спазване на мерките, защото това ще ни помогне да се преборим по-бързо с пандемията. Като браншова организация, наша основна задача е да браним интересите на сектора си. Но ние не оставяме на втори план и другата си функция - да бъдем остри и критични към тези наши колеги, които нарушават правилата. Битува мнение, че голяма част от бранша ни е в “сивия” сектор, което не е така. Има далеч по-“сиви” бизнеси. Но аз използвам случая още веднъж да призова всички собственици на заведения да спазват мерките и законите. А отговорните държавни институции да бъдат безкомпромисни към тези, които не го правят. Защото тези от нас, които работим честно, също имаме интерес от това, тъй като в противен случай сме поставени в положение на нелоялна конкуренция.

Коментари

Задължително поле