Председателят на Общинския съвет на Варна Тодор Балабанов пред „Труд“: Никога досега Варна не е получавала такава подкрепа от правителството

Резултатите от мащабните ремонти ще заслужат търпението ни

2018 година започна за Варна с приет рекорден и обещаващ бюджет, без да се променя данъчната тежест,  с много ремонти на централни булеварди,  с натоварен трафик, но и с очаквания за по-добра инфраструктура и още по-красив град. За това дали „Спартак“ ще посрещне столетието си на общински стадион и дали морският град ще има своето дерби, разговаряме с председателя на местния парламент Тодор Балабанов.

– Господин Балабанов, Общинският съвет на Варна прие рекорден бюджет за 2018 г., втори по финансова рамка след този на София. А доколко е социален и как ще стигне до хората на Варна?
– Да, за първи път в историята Варна ще разполага с рекордните 393,7 млн. лева. Увеличението е сериозно спрямо миналите години, когато бюджетът беше съответно 270,7 млн. лева през 2017 г. и 243,7 млн. лева през 2016 г. Това се дължи преди всичко на подкрепата на държавата, на средствата, привлечени чрез успешно защитените от община Варна европроекти, на добрата събираемост на данъците и таксите, които за поредна година остават непроменени. Очакваните местни приходи в хазната през 2018 г. са в размер на 267 млн. лева.

Цифрите са красноречиви и показват, че бюджетът на Варна отново е много амбициозен, но и напълно изпълним. Той ще ни позволи поетапно да реализираме големите цели, които сме си поставили. Сигурен съм, че варненци ще усетят рекордния бюджет.

– Кажете как ще се развиват образованието и здравеопазването?
– За образование например община Варна ще отдели 118,5 млн. лв. – отново рекордна сума, която е с над 14 млн. лева повече спрямо миналата година. Предстои да се финансират нови детски градини. Нов облик ще придобият също седем училища, две професионални гимназии и три детски градини, които ще бъдат ремонтирани с европейски средства.Бюджетът за здравеопазване е близо 20 млн. лева. С общински средства ще бъдат направени ремонти в АГ болницата и МБАЛ „Св. Анна“, а Онкоболницата ще купи модерна лапароскопска и ендоскопска апаратура. Да не забравяме и факта, че от началото на тази година родителите на деца с увреждания и тежки заболявания вече са освободени от такса в детските ясли и градини.

– Кои са приоритетите в бюджет 2018 и в кои направления увеличението е най-голямо?
– Един от основните ни приоритети продължава да бъде именно модернизацията на градската среда. Инвестиции предстоят във всички райони на Варна, като за реализацията на инфраструктурни проекти в бюджета са заделени рекордните близо 163 млн. лева. От тях 110 млн. лева са предвидени за изграждане, ремонт и поддържане на уличната мрежа. Ключов обект през тази година е строителството на бул. „Васил Левски“ – най-мащабният от десетилетия обект, който е съизмерим с Аспарухов мост. В амбициозната капиталова програма фигурират също пробивът на бул. „Сливница“, реконструкцията на ул. „Ал. Рачински“, изграждането на пътна автомобилна рампа на автомагистрала „Хемус“, с качване от бул. „Ат. Москов“. С пари от общинския бюджет ще продължат ремонтите на ул. „Студентска“, „Ана Феликсова“, „Цар Борис III“. Варна отново ще разчита и на европейско финансиране, с което ще бъдат ремонтирани бул. „Приморски“ и основните пътни артерии в кв. „Аспарухово“ – ул. „Мара Тасева“, ул. „Първи май“ и бул. „Народни будители“. Част от ремонтите вече са в ход, други много скоро ще започнат. Програмата, предложена от община Варна в лицето на кмета Иван Портних и подкрепена с вота на Общинския съвет, гарантира комплекс от мерки, които дългосрочно решават стари градски проблеми. С обновяването на инфраструктурата, с въвеждането на Синята зона трафикът съществено ще се облекчи. Това ще има и своя екологичен ефект. Междувременно бяха възобновени линии на тролейбусната мрежа, а новите автобуси, които предстои да бъдат закупени, ще отговарят на най-високите еко- и евростандарти. Активно се работи и за развитието на зелената система – чрез разширение и обновление на Аспаруховия парк, Варна ще има втора Морска градина. Нов парк ще радва варненци и в кв. „Възраждане“.

– Започнаха мащабни инвестиционни проекти в инфраструктурата на града, кметът Иван Портних отправя непрекъснато послания към гражданите за търпение и толерантност. Но как да се случи при тези задръствания  след ремонтите на Аспаруховия мост, преди това на ларгото,  сега по основните артерии в града?
– 2018-а може би ще е най-тежката година по отношение на трафика в града. Толкова мащабно строителство, каквото предстои, със сигурност не е имало през последните десетилетия. Както вече казах, за изграждане и ремонти на пътната мрежа в бюджета са заложени 110 млн. лева. Само за сравнение – през 2017 г. средствата за тази цел бяха 18 млн. лева, а през предходните години – още по-малко. И моят призив към хората е да проявят разбиране, защото няма как да обновяваме из основи улици и булеварди и да градим нови, без да изпитваме временни неудобства. Резултатите, които ще бъдат налице след края на ремонтите, определено заслужават нашето търпение.

– Общинският съвет разгледа подписката и искането за референдум за Морската градина след постановление на ВАС, но го отхвърли. Разбрахме вашето мнение като председател на местния парламент, а като гражданин смятате ли, че решението беше справедливо и има ли резон за провеждането на такъв референдум?
– И като председател на Общинския съвет, и като юрист, и като гражданин ще продължа да спазвам законите на страната. А, знаете, един от мотивите за отхвърляне на искането беше фактът, че въпросите за референдума са незаконосъобразни. Другият аргумент беше, че във внесената подписка липсва изискуемият по закон брой подписи. По казуса Общинският съвет беше почти единодушен. 38 съветници гласувахме „за“ отхвърляне на предложението за референдум, само един беше „против“, а двама се въздържаха.

– Какво всъщност стои според вас зад това искане за референдум за Морската градина – кауза ли, лична или  политическа битка, лобиране за бизнес интереси ли?
– Каквито и да са мотивите, неуместно е да се правят внушения за противопоставяне по темата за референдума, защото в крайна сметка всички сме равни пред закона и сме длъжни да го спазваме. Допитването като инструмент на пряката демокрация трябва да следва буквата и духа на закона. През последните години в национален мащаб референдумът е предпочитан акт за сондиране на обществени нагласи от организирани групи, които имат определени интереси в една или друга сфера. Това до голяма степен важи и за Варна. Искам да ви уверя, че обичам Морската градина не по-малко от инициаторите на референдума.

– На репортерите, които отразяват работата на ОбС и на комисиите в него, прави впечатление, че едни и същи избраници гласуват най-често по важни и щекотливи проблеми с „въздържал се“, което разбира се е законно. Но като политик, какво мислите за това?
– Решението да гласуват с „въздържал се“ е изцяло тяхно. Не бих искал да коментирам и да правя оценка на гласуването на колегите. Сесиите на Общинския съвет са публични, протоколите от заседанията – също. Всеки може да провери и да прецени кой как участва във вземането на решения и в този смисъл каква отговорност поема. Неведнъж съм казвал, че стремежът ни е да осигурим максимална прозрачност в работата на Общинския съвет. И работим активно в тази посока.

– Каква е опозицията в ОбС на Варна?  Помага или пречи? Нейните представители недоволстват, че каквито и  предложения и възражения да правят, мнозинството си гласува, каквото е решило. Можете ли да контрирате на това?
– За град като Варна е хубаво да има силна опозиция. Опоненти, които предлагат градивни предложения и препоръки, а не залагат само на популисткото говорене. По значимите за града ни въпроси мисля, че постигаме консенсус. Доказват го гласуванията в пленарна зала. С голямо  мнозинство например бяха взети решенията за ремонтите на Аспарухов мост, създаването на нов индустриално-логистичен парк, за „Спартак“, за бюджета на Варна.

– Споменахте „Спартак“. На една от последните сесии Общинският съвет одобри започването на процедура по преобразуване на спортен комплекс „Спартак“. Кога очаквате сделката да бъде финализирана?
– Да, поставихме началото на края на близо 12-годишна сага. Планът за преобразуване, както знаете, предвижда спортният комплекс да бъде разделен на две отделни търговски дружества. Идеята е на малко по-късен етап общината да стане едноличен собственик на капитала на едното дружество, което ще придобие цялата спортна база на комплекса – стадион, игрища, тенис кортове и прилежащия паркинг. Искрено се надявам това да се случи до два-три месеца и отборът на посрещне 100-годишнината си на стадион, общинска собственост. Като футболен фен смятам, че Варна заслужава да има свое дерби.

– А какво се случва със стадион „Варна“?
– Работи се. Имаме уверението на мажоритарния акционер, че обектът ще бъде завършен в срок, който е през 2019 г.

– Какви са отношенията на местната законодателна власт с изпълнителната, както и с държавната власт? Има ли децентрализация в реалност?
– Взаимодействието между различните структури на местната власт, а не тяхното непрекъснато противопоставяне е ключът за устойчивото развитие на Варна. Това е важна предпоставка за силно местно самоуправление. Когато работим добре, в синхрон, а не в противоборства,  резултатите са видими за всички – и за хората, и за централната власт. Факт е, че никога досега Варна не е получавала толкова голяма подкрепа от страна на правителството. А без помощта на държавата и без еврофондовете темповете ни на развитие нямаше да са същите.

– Какво е финансовото състояние на общинските предприятия,  които са под шапката на местния парламент? Градският лидер на БСП Борислав Гуцанов винаги бие тревога за „Градски транспорт“. На последната сесия беше алармирано за злоупотреби в АГ болницата, за която се дават доста пари от общинския бюджет.
– Точни данни ще има месец май, когато дружествата със 100% общинско участие в капитала ще представят годишните си финансови отчети. Една част от фирмите постепенно преодоляват тежките загуби, включително „Градски транспорт“, който беше затънал в дългове. А има и такива като „Пазари“ и „Обреди“, които са на печалба. Колкото до АГ-болницата, Окръжната прокуратура проверява сигнал за финансови злоупотреби, извършени през миналите години в лечебното заведение.  Бях информиран, че Икономическа полиция вече е направила проверка и е излязла със становище, според което има данни за престъпления от длъжностни лица. Преди компетентните органи да се произнесат, нищо повече не мога да коментирам.

– Пооредяват редиците на общинските съветници на важните сесии напоследък. Заради грипа ли е само? Какви  санкциите предвижда правилникът, има ли наложени наказания?
– В Правилника за организацията и дейността на Общинския съвет ясно е записано, че при отсъствие без уважителни причини от заседание на съвета или на комисии от възнаграждението на съветника се удържа определена сума. И мога да ви уверя, че се следи за неговото спазване. Сложихме край на порочната практика от минали мандати, когато някои съветници само се регистрираха сутрин за заседанието, а по-късно си тръгваха. И се случваше общински сесии да бъдат прекратявани заради липса на кворум. За присъствие се счита само ако съветникът е участвал във вземане на над 80 на сто от решенията по дневния ред.

– Как си представяте Варна след година, година и половина, когато е новият  местен вот ? Или след 10 години?
– Стъпка по стъпка Варна ще става все по-красив, по-вдъхновяващ, по-технологичен град. С богатото си културно-историческо наследство, природните си дадености и многото младежка енергия тя има потенциала и амбицията да го постигне. Благодарение на ускорените темпове на работа, наложени от кметския екип, промяната на Варна вече е факт. Но перспективата, която дават предприетите мащабни проекти, далеч надхвърля изборния график. Предлагат се реални решения на трупани с години проблеми – решения не за година или две, а за голям времеви хоризонт.

 

Нашият гост

Тодор Балабанов е роден на 18 август 1981 г. Завършва “Финанси” и “Право” във Великотърновския университет “Св. св. Кирил и Методий”. По професия е адвокат. Избран е за председател на Общински съвет – Варна през ноември 2015 г. Втори мандат е общински съветник, като от 2013 г. до  2015 г. е заместник-председател на местния парламент и председател на комисията по финанси и бюджет. Семеен, с две дъщери.

Коментирайте от Фейсбук

Коментари (6)

  1. А заплатите във Варна защо са 500-600 лв защо го не попитахте? И може би защо Варна е единствения град в България, в който за последните 30 г. няма отворено нито едно ново предприятие?!

  2. Разбити тротоари, улични платна, надупчени като швейцарско сирене, грозни фасади на красиви къщи по главни улици. Това е което вижда всеки непредубеден варненец и гост на града. Ремонтите се извършват с качество от което всеки майстор би се засрамил. Ремонтиранато не се поддържа и се руши от вандали. Това е картинката на „красива Варна“. Кметът и този миндибурин да слязат от колите и да се разходят малко пеша из калните улици, да покарат велосипед по водещите за никъде велоалеи, които са забравили предназначението си. И ало, кмете, върнете топките по тези алеи, както обещахте.

  3. Щарлана свърши. Сега ползвай малко вазелин , може и трети мандат да заформиш. Никога Варна не е била толкова изоставена. Даже и при Кирчовците. Няма с какво да ни впечатлиш.
    Варна е най-неатрактивния град вече ! Мръсен въздух, лоша питейна вода, мръсни плажове, надупчени улици, нискокачествено изпълнение на асфалтовите трасета. Окаяни тротоари завзети от имагинерни вело-алеи. Непрекъснати задръствания обезмислещи „интегрираната“ транспортна мрежа. Безотговорност по обслужването на единствения мост по източното крайбрежие. Лоши проектантски решения. Липса на паркинги ! Липса на контрол на паркирането и движението в пиковите часове. Липса на контрол на качеството по строителните обекти включително и санирането. Изобщо не сте в час какво става извън кабинетите.

  4. През последните години забелязвам положителна тенденция градът да се подобрява. След застоя по времето на Кирчо, сега бих определил темповете като бързи дори. Особено се надявам настоящата година да се положат още по-сериозни усилия за подобряване на инфраструктурата и живота на варненци като цяло.

  5. Приятно е да се вижда, че всяка година нещо ново се обновява в града. Определено промяната върви в положителна насока.

  6. Те все нещо правят все нещо оправят , а ние като техни клиенти все стойм или без вода или в безкрайни задрътвания или чакаме все да оправят някой мост , той живота ни мина в тези разкопки навсякъде , кога ще имаме време да караме в оправените им проекти незнам. Кмете нещо несе получава и всички го виждаме, колкото и да разкопавате, хората искат хубави неща а не проекти и евро фондове…

Коментарите са заторени

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.