Световен скандал - британци манипулирали изборите в САЩ

Фейсбук откраднал личните данни на над 50 милиона потребители

Поредният огромен скандал – този път около социалната мрежа Фейсбук, разтресе света и той със сигурност ще задмине истерията около отравянето на шпионина Сергей Скрипал във Великобритания. Нещата се развиха мълниеносно. Разследване на „Ченъл Фор” (Channel 4) разкри, че британската компания за анализи „Кеймбридж аналитика” се е намесвала в хода на изборите в различни части на света, прибягвайки до подкупи и разпространение на клеветническа информация в интернет. Това е станало, след като тази компания е използвала личната информация на над 50 милиона потребители на Фейсбук. Шефът по сигурността на социалната мрежа Алекс Стамос вече напусна компанията. Съобщението е на вестник „Ню Йорк Таймс“, който цитира бивши и настоящи служители на компанията. Причината за оставката са разногласия с ръководството. Стамос настояваше за по-детайлно разследване на евентуална намеса в американските президентски избори.

Първоначалната информация за използването на лични данни с цел политическа агитация дойде през уикенда, след като Ню Йорк Таймс и британският „Обзървър“ отпечатаха изявленията на Кристофър Уайли, бивш служител на „Кеймбридж Аналитика“. До момента няма отговор от високо ниво от страна на Фейсбук. Според няколко по-нисши директори в компанията не става дума за изтичане на информация, тъй като тя е била по начало публична.

Нека проследим какво сочи разследването. Британската компания „Кеймбридж Аналитика“ е използвала личните данни на милиони потребители без тяхно съгласие, за да разработи софтуер, позволяващ да бъдат прогнозирани нагласите на избирателите. Това е станало с помощта на приложение за психологически тестове, разработено от професора по психология от университета в Кеймбридж Александър Коган и изтеглено от 270 000 потребители на Фейсбук и чрез мрежата е достигнало до 50 милиона души. Всъщност тази фирма работи с предизборни щабове, партии и други организации, като им помага за разработването на посланията си към ключови демографски групи на базата на данните, с които разполагат.

Доналд Тръмп също е използвал услугите на „Кеймбридж Аналитика“. Компанията обаче отрича да е използвала данните от Фейсбук за нуждите на предизборната кампания на бъдещия президент на САЩ. Освен това уточнява още, че не е работила по референдума през юни 2016 г., на който британците гласуваха за излизане на страната от Европейския съюз. Британската служба за надзор на информацията от своя страна обаче съобщи, че ще поиска съдебна заповед за проучване на компютрите и сървърите на компанията.

А журналистите от „Ченъл Фор” добре са се потрудили. Разследването им буквално взриви света. Оказа се, че те са записали тайно срещи с представители на „Кеймбридж аналитика”, представяйки се за потенциални клиенти, искащи да манипулират изборите в Шри Ланка. Срещите се осъществявали в лондонски хотели от януари 2017 до януари 2018 г. Пред скритата камера главният изпълнителен директор на компанията Аликзандър Никс разказва, че фирмата му се е намесвала в повече от 200 избори в различни страни по света, сред които Нигерия, Кения, Чехия и Аржентина.

„Предлагахме на кандидата голяма сума за финансиране на неговата предизборна кампания в замяна на земя например. Записвахме това на видео, след това замъглявахме лицето на нашия човек и пускахме записа в интернет“, посочва Никс, наричайки предложението - „твърде добра сделка, за да е истина“ и определяйки го като много ефективен начин за манипулация. Той добавя, че компанията му е пращала в домовете на кандидатите проститутки и пояснява, че в конкретния случай може да докара в Шри Ланка красиви момичета от Украйна.

На срещите, наред със самия Никс, присъстват експертът по данни Алекс Тейлър и изпълнителният директор Марк Търнбул. Последният разказал, че служители на компанията са пускали компрометиращи данни за кандидатите в отделни сайтове и социални мрежи. „Кеймбридж аналитика” е действала по желание на клиента, не от свое име, а като „студенти, които правят курсови работи в университета или туристи“.

След излъчването на разследването представител на „Кеймбридж аналитика” заяви, че думите по време на срещите са били изтълкувани неправилно. Според него двама от служителите на компанията са се пошегували, опитвайки се да провокират „потенциалния клиент“ да разкрие дали в намеренията му няма нещо незаконно. Самият Александър Никс заяви, че съжалява за участието си в тези срещи и че компанията му никога не е предлагала подкупи, не е плащала проститутки на никого и не е разпространявала невярна информация.

Разследване на „Гардиън” сочи, че услугите на „Кеймбридж аналитика” са използвани не само за изборите в САЩ, но и за кампанията за „Брекзит”. Британската компания е била наета от американския милиардер Робърт Мърсър, който бе основен дарител за кампанията настоящия президент на САЩ Доналд Тръмп. Стив Банън, който е служител на Мърсър, доскоро беше съветник на Тръмп, а преди това вицепрезидент на „Кеймбридж аналитика”.

Зукърбърг загуби

$6 млрд. само за един ден

Скандалът има и друго измерение. Той удари силно по доверието на инвеститорите във „Фейсбук”. Състоянието на собственика на социалната мрежа Марк Зукърбърг намаля с повече от 6 млрд. долара за ден. Преди дни акциите на „Фейсбук” поевтиняха с 6,77%. Зукърбърг, заедно с филиали, притежава над 403 милиона акции на Фейсбук според Кортни Ю, директор на отдела за проучвания на Екуилър (Equilar). Тези акции все още струват около 68,5 милиарда долара. Въпреки загубата, Зукърбърг продължава да е четвърти по богатство в света.

Коментари

Задължително поле