Спасителят на Bugatti

Италианец възражда прочутата марка преди 30 години

Ален Делон кара първата модерна кола на компанията

Преди 30 години една от най-ексклузивните марки в автомобилната индустрия Bugatti се (пре)ражда благодарение на ентусиазма и усилията на италианския предприемач Романо Артиоли. Той е човекът, благодарение на когото компанията възкръсва от пепелта на историята и възобновява производството на спортни коли през 1991 г. Без неговата инициатива днес едва ли щеше да ги има култови модели като Veyron и Chiron, които (с основание) са смятани за едни от върховете на съвременната инженерна мисъл.

Страстта на Романо Артиоли към автомобилите е генетично заложена. Той е от Мантуа – родния град на легендарния състезателен пилот Тацио Нуволари. Израства около местната писта, дишайки наситен с бензинови изпарения въздух от ауспусите на спортните коли. Още като ученик решава, че животът му ще бъде посветен на коли и двигатели, затова следва машинно инженерство в Болцано и след Втората световна война започва да ремонтира автомобили.

През 1952-а младият инженер остава шокиран от новината, че производството на Bugatti е спряно. В резултат на военните действия фабриката на фирмата в град Молсхайм е превърната в руини, а през 1947 г. умира основателят Еторе Бугати. Тогава 20-годишният Артиоли се зарича, че ако никой не направи нищо за тази марка, той самият ще се опита да я възроди.

Италианецът успява да изпълни намерението си чак 39 години по-късно. Бизнесът му се развива много успешно и го превръща в най-мощния вносител на японски коли в Италия. Той притежава най-голямото дилърство на Ferrari, като паралелно колекционира стари модели на Bugatti.

През 80-те години Артиоли, без да бие камбаната, започва тихи преговори с френското правителство за придобиване на прочутата марка. За целта през 1987 г. основава компанията Bugatti Automobili Spa. Първоначално иска да възкреси фирмата в Молсхайм, защото за французите този град е като Маранело (където е заводът на Ferrari) за италианците – символ на бързите коли.

В Молсхайм обаче няма нито производствени халета, нито персонал. Затова Артиоли призовава феновете на Bugatti да го подкрепят в идеята да възобнови дейността на марката в италианското градче Кампогаляно близо до Модена. Там бизнесменът построява най-модерният за времето си център за производство на коли, заобиколен от славни „съседи“ като Ferrari, Maserati, De Tomaso и Lamborghini.

88-годишният днес Артиоли разказва, че е привлякъл на работа най-добрите тогава инженери и дизайнери. От бял лист хартия те създават първата модерна кола на Bugatti. Тя излиза на 110-ия рожден ден на Еторе Бугати (15 септември 1991 г.) и носи неговите инициали в името – EB110. Основателят на компанията би се гордял с тази изключителната машина с карбоново шаси, двойно предаване, 3,5-литров двигател V12 с четири компресора и мощност 550 к.с. Премиерата в Париж се превръща в знаменателно събитие, на което зад волана сяда Ален Делон и разхожда по Шанз-Елизе съпругата на Артиоли – Романа. Няколко седмици по-късно в завода отива лично Михаел Шумахер, за да си поръча жълт автомобил със син интериор.

Времената обаче се менят и през 1995 г. кризата връхлита Артиоли. Той фалира, а три години по-късно Volkswagen придобива марката Bugatti и възстановява производството в нейното родно място – Молсхайм.

Излезе Chiron номер 300

След като Volkswagen придобива марката Bugatti и е възстановен производственият център в Молсхайм, започва подготовката за лансирането на нов хиперавтомобил. Негов „идеолог“ е самият Фердинанд Пиех, големият шеф на германския концерн. При едно от пътуванията си в бързия влак шикансен в Япония той нахвърля върху бял лист скица на бъдещата суперкола, която трябва да се задвижва от грандиозен 16-цилиндров двигател. Така се ражда моделът Veyron, който струва над 1 милион евро и разполага с мощност над 1000 конски сили.

През 2018 г. Bugatti пусна следващия феноменален автомобил – Chiron с осъвременен дизайн и множество подобрения, включително и по двигателя, който вече генерира 1500 конски сили. Преди броени дни от фабриката в Молсхайм излезе екземпляр номер 300 от началото на производството на Chiron. Продукцията на модела ще бъде прекратена, след сглобяването на 500 броя.

3 млн. евро за 1500 конски сили

Екземпляр номер 300 от модела Bugatti Chiron е от варианта Pur Sport, чиято цена започва от 3 милиона евро. От тази версия ще бъдат сглобени само 60 автомобила. Специалното издание се отличава с по-бързо ускорение от стандартния Chiron заради по-добрата аеродинамика и по-екстремни настройки на трансмисията.

Задвижването се осъществява от същия 8,0-литров двигател W16 с четири компресора, който произвежда мощност 1500 конски сили и въртящ момент 1600 Нм при 6900 оборота в минута. Благодарение на специфичните настройки и по-добрата аеродинамика ускорението от 0 до 100 км/ч отнема само 2,3 секунди, до 200 км/ч – 5,5 секунди, а до 300 км/ч – по-малко от 12 секунди.

Собственикът на този автомобил е участвал активно в неговата конфигурация с избора на цветове и материали. Основната боя е тъмна и носи името Nocturne, като огледалата, решетката, задното крило и други елементи са покрити с контрастен сив лак Carbon Gray.

С дивата мощ на 1500 коня в централно разположения двигател зад зад гърба си водачът едва ли ще може да се наслаждава много на изискания кокпит, в който се настанява. Тапицерията съчетава тъмна кожа и алкантара с контрастни шевове. Върху подглавниците е изобразен известния танцуващ слон, дело на Рембранд Бугати (по-малкия брат на патрона Еторе Бугати), който е скулптор на животни. Именно една от неговите фигури на танцуващ слон украсява радиаторната решетка на изключителния спортен модел Bugatti Type 41 Royale от 30-те години на миналия век.

Стъклен покрив от две части (по един панел над местата в кокпита) дават възможност на водача и пътника да се наслаждават на небето при пътуване с юбилейния екземпляр номер 300 на Chiron.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили