Стоенето вкъщи накара хората да търсят нов дом

Разцвет претърпяват сделките със селски къщи, както и с ваканционни имоти по морето и зимните курорти.

Оглеждат възможностите за инвестиции

Купуват ваканционни имоти и къщи на разстояние до 50 км от големите градове

Необходими са спестени средства

Дългото стоене вкъщи накара много хора да потърсят нов дом. През седмиците, прекарани у дома, редица хора са почувствали необходимост от по-голям и модерен апартамент. Натрупани са много мисли и желания, които вече се превръщат в конкретни действия - огледи на имоти и реализация на сделки.

“От началото на май хората се активизираха, огледите вече не ги плашат, а брокерите и клиентите придобиха нови навици по отношение на хигиена, дистанция и сигурност”, коментира Страхил Иванов, изпълнителен директор на компания за недвижими имоти. Според него два са основните фактора за активизиране на участниците на пазара - желанието на хората да излязат навън след дългия период на затваряне у дома и стремежът им да инвестират средства в доходоносен имот.

Компанията регистрира ръст на броя на сделките, като хората купуват предимно ваканционни имоти и къщи на разстояние до 50 км от София и големите градове. Страхил Иванов очаква през следващите три до шест месеца да има нарастване на интереса към покупката на имоти и на сделките, тъй като хората търсят пристан за парите си.

Един от положителните ефекти от коронавирусната криза е, че през последните месеци се е активизирало търсенето не само в големите градове, а в цялата страна, смята Полина Стойкова, изпълнителен директор на компания за недвижими имоти. Разцвет са претърпели сделките със селски имоти, както и с ваканционни имоти по морето и зимните курорти. Според нея кризата с коронавируса по-скоро ще има оздравителен ефект върху пазара. “Строителите ще преосмислят ценообразуването на новите проекти, банките ще следят по-стриктно кандидатите за ипотечни кредити, собствениците на имоти ще се замислят повече на каква цена да обявяват имотите си за продажба. Купувачите ще преценяват по-добре силите си дали могат да закупят даден имот с бюджета, с който разполагат”, посочи Стойкова.

Много заможни клиенти на компания за луксозни имоти ще бъдат принудени да прекарат лятото в България заради наложените ограничения за пътуванията. Затова те са започнали да търсят луксозни къщи под наем или за покупка на морето, но почти няма предлагане на такива имоти. В луксозния сегмент от пазара има и хора, които са се върнали от чужбина и търсят жилище под наем докато си купят апартамент. Купувачите в луксозния сегмент са хора, които разполагат със свободни пари и искат да притежават стойностни имоти на конкретна улица, в конкретен блок.

Банките не са променили съществено условията за отпускане на ипотечни кредити, но проучват по-внимателно профила на клиентите и увеличават леко изискваното от тях самоучастие във финансирането на имота. Преди кризата имаше случаи, когато човек с нула спестени средства можеше да си купи имот чрез комбинация от ипотечен и потребителски кредит. Това вече не е възможно. За да купи имот, човек трябва да разполага средно с 20% от продажната цена.

Заради пандемията

Твърдият наем става процент от оборота

Търговците не са сигурни в приходите

Пандемията от новия коронавирус нанесе удар върху редица печеливши бизнеси. Затова много компании в САЩ искат да променят основен принцип на пазара на имоти: твърдият и дългосрочен наем, пише в свой анализ Уолстрийт Джърнъл.

Дългосрочните наемни договори доминират на пазара на недвижими имоти на практика от векове. Спирането на икономиката обаче разкри опасен недостатък в модела: приходите на компаниите могат да паднат от днес за утре, а задълженията им за наем обикновено остават постоянни, което ги излага на опасност от неизпълнение на договорите им.
Затова много бизнеси търсят решение на проблема. Те искат да преминат от дългосрочни наемни договори с фиксирани месечни или годишни плащания към по-гъвкави договори, които включват споделяне на приходи.

Някои собственици на имоти са отворени към идеята, пише Уолстрийт Джърнъл.

Майкъл Филипс, президент на инвестиционна компания за недвижими имоти, смята, че ще се сключват все повече краткосрочни договори за наем с ангажимент, съобразен с приходите. Редица търговци на дребно призовават наемодателите да се откажат от част от наема в замяна на дял от бъдещите приходи. Някои оператори на хотели и апартаменти за гости, които пострадаха от спада в туризма, също се стремят да променят организацията на дейността си като са готови да предоставят на собствениците на имоти дял от печалбата си вместо твърд наем.
Промените в наемите може да станат под много форми. Някои фирми подписват сделки, които включват няколко години споделяне на дял от приходите, след което преминават към фиксиран наем. Други сделки включват нисък месечен наем, допълнен с дял от приходите.

Все пак брокерите и собствениците очакват фиксираният наем да си остане норма за пазара. Основната причина за това са кредиторите, които са склонни да предлагат по-добри условия за финансиране на имоти с дългосрочни наематели, защото са по-сигурна инвестиция.

Споделянето на приходите има и практически предизвикателства - например доказването на приходите за определено място. “Има много клопки”, предупреждава Джо Лиърнър, зам.-председател за Средния Запад в САЩ на консултантска компания на пазара на имоти.

Въпреки това все повече компании се насочват към наеми, които са процент от оборота, тъй като не знаят какви приходи ще имат следващата година.

Коментари

Задължително поле