Саудитският престолонаследник обвинява Иран за нападенията в Оманския залив

Горещо време днес, температурите скачат до 34 градуса

България празнува Деня на йога

Днес е Петдесетница

Конгресът на БСП решава дали да бъде приета оставката на Корнелия Нинова

Дебели ли са зодиите?

На 16 юни 2019 да почерпят

Жена е в тежко състояние след катастрофа на столичния бул. „Възкресение“

1969 – годината, която промени света (ИНФОГРАФИКА)

„Ню Йорк Таймс“: САЩ са участвали в кибератаки срещу електроснабдителната мрежа на Русия

Блудницата Теодора – императрицата на Византия

Иран и ЕС са обсъдили ядрената програма на Техеран

Почти сигурното назначение на Лампард се бави заради компенсация от 4 милиона паунда

Пороен дъжд е наводнил улици в Благоевград

Новооткрити артефакти показаха на изложба в Ахтопол Черноморска библиотека е създадена в музея „История на котвата“ в града

Управляващият директор на Филип Морис за Югоизточна Европа Христос Харпантидис пред „Труд“: В България над 150 хиляди пълнолетни пушачи използват IQOS

– Господин Харпантидис, в началото на май 2019 г. Филип Морис Интернешънъл получи разрешение за продажбата на системата за нагряване на тютюн IQOS на американския пазар. Кога се очаква пускането на устройството на пазара в Америка и как това би се отразило на останалите пазари по света?
– Пилотното пускане на системата за нагряване на тютюн се очаква да бъде през септември 2019 г. в Атланта. Това е много важно за развитието на компанията в световен мащаб, тъй като говорим за огромен пазар с 40 милиона пушачи. Знаем много добре какво е влиянието на успешни продукти, пуснати на пазара в Америка.

Агенцията за контрол на храните и лекарствата в САЩ (FDA) има много стриктен и изискващ процес за оторизиране на продукти, основан на научни факти. Те не се отнасят само за бездимните продукти, а са за всички, които се пускат на пазара и достигат до потребителите. Обикновено след като се подадат документите за лиценз, се чака около две години. От тук нататък очакваме да получим от агенцията и становище по отношение на втората ни процедура за тютюнев продукт с модифициран риск, което е в основата на тези продукти.

– В колко страни вече може да се закупи устройството за нагряване на тютюн IQOS?
– В 47 страни може да закупите IQOS. Като броят им се увеличава постоянно.

– Какво да очакват почитателите на системата за нагряване на тютюн? Планирате ли още нови модели?
– В България има над 150 хиляди потребители, които са спрели цигарите, и са преминали към системата за нагряване на тютюн IQOS. Мнозинството от тях са доволни от системата за нагряване и споделят ползите от нея със свои познати и приятели. В момента в страната за година и половина на пазара компанията има три различни версии на тази нова технология. Ние възнамеряваме да продължим да подобряваме портфолиото си. А клиентите очакват точно това – иновации. В бъдеще очаквам да останем близо до тях, да ги образоваме за самия продукт, както и обслужването на клиента да остане на високо ниво.

– Как се възприема устройството IQOS от потребителите в България и в региона? Има ли разлики между отделните пазари?
– При различните пазари има различни отправни точки, поради специфичните особености на пазара. Но моите наблюдения са, че все повече потребители виждат ползите от продуктите, когато ги използват, в същото време виждат и научните обосновки за ползите от нашите бездимни продукти, включително и данните, изнесени от Агенцията за контрол на храните и лекарствата в САЩ (FDA). Същевременно на пазара излизат все по-нови и по-добри продукти, така че всички шест страни от Югоизточна Европа – регионът, за който отговарям, се движат в една и съща посока с много добър темп на приемане на продуктите.

– Бързо ли се осъществява трансформацията към бъдеще без дим?
– Това ще отнеме доста време и не можем сами да осъществим тази трансформация, тъй като процесът е комплексен. Има много участници – първо сме ние от Филип Морис, които искаме да поведем индустрията в тази посока, има и други тютюнопроизводители, които произвеждат бездимни продукти. Освен това научната общност има своята роля – да разбере ползите от продукта, да ги оцени и да направи собствени проучвания за бездимните продукти. Правителствата и регулаторите също имат свои отговорности в процеса – да създадат подходяща среда, в която потребителите да разберат ползите от бездимните продукти. Колкото повече заинтересованите страни и участниците в този процес заедно вървят в тази посока, толкова по-бърз ще е процесът към бъдеще без дим. Аз лично не съм толкова доволен от темпа на растеж, но поглеждайки назад си давам сметка, че сме постигнали съществен напредък.

– Може ли да направите прогноза колко пълнолетни пушачи очаквате да преминат към системата за нагряване на тютюн в следващите години?
– Изключително трудно е да направя точна прогноза, защото много фактори играят роля в този процес. Ако трябва да кажа прогноза, която е амбициозна, но същевременно реалистична, бих повторил думите на Андре Каланцопулос, Главният изпълнителен директор на Филип Морис Интернешънъл, че до 2025 година около 30% от всички пълнолетни пушачи би трябвало да използват по-добрата алтернатива на цигарите – бездимните продукти.

– Да поговорим за развитието на пазара на бездимните продукти в Югоизточна Европа. Какви инвестиции се очакват в региона?
– Компанията има два завода в региона. Заводът на Филип Морис в Гърция „Папастратос“, например, спря да произвежда цигари след 88 години и вече е изцяло модернизирана за производство на тютюневите продукти, използвани със системата за нагряване на тютюн. Другата фабрика на компанията в региона е в Румъния, трансформацията й до средата. Наскоро обявихме и, че „Филип Морис“ планува да отвори кол център в България. Това само по себе си говори за инвестиционната активност на компанията.

– Колко е вложила компанията до момента в разработката на устройството за нагряване IQOS?
– За последните 12 години размерът на инвестицията в разработката на продукта наброява повече от 6 милиарда долара, 4,5 милиарда – в проучвания, а с 1,5 милиарда долара са модернизирани фабриките на „Филип Морис“.

– Кога да очакваме фабрика на компанията в България?
– Много зависи от развитието на IQOS на пазара в България. Първо трябва да модернизираме вече изградените си производствените мощности и да ги превърнем във фабрики за бездимни продукти, а след това ще плануваме инвестициите в нови фабрики.

Нашият гост
Христос Харпантидис е управляващ директор на Филип Морис за региона на Югоизточна Европа, обхващащ България, Румъния, Гърция, Хърватска, Словения, Кипър и Малта. Той е и председател и управляващ директор на Папастратос, филиал на Филип Морис Интернешънъл от август 2015 г. Христос Харпантидис стартира кариерата си в Папастратос през 2003 г., като преминава през редица ключови позиции в компанията в Гърция и по света. От 2012 г. до 2015 г. ръководи отдела по глобални стратегии на продажбите и комерсиализация на продуктите с намален риск в централата на Филип Морис Интернешънъл в Лозана, Швейцария. Харпантидис има магистърска степен по бизнес администрация (MBA) в областта на икономиката, както и магистратура по икономика (M.A.) .от университета Кент в Англия. Завършил физика в Солунския университет „Аристотел“ в Гърция.

Интервюто е изготвено с подкрепата на Филип Морис България.

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.