Вадиш нови талони на колата, ако нямаш екостандарт

20 лв. се плащат в КАТ и от 30 до 100 лв. за удостоверение от фирмите, представители на марката

Пререгистрацията не е задължителна, става по желание

Собствениците на автомобили, в чиито голям и малък талон не е записана екологичната норма ЕВРО 1, 2, 3, 4, 5 и 6, трябва да си извадят нови документи, ако желаят да използват намаленията при изчисляването на местния данък на колата. Това стана ясно от информация на столичната полиция и Съюза на българските автомобилисти, разпространена по повод на множество въпроси от шофьори.

От тази година бе въведена нова формула за изчисляване на данъка на моторните превозни средства (МПС), като вече се отчита и техният екостандарт. В масовия случай при автомобили на средна възраст и с неголяма мощност с Евро от 1 до 3 разлика с липсата на каквато и да е Евро или няма, или не е голяма, тя е само от порядъка на няколко лева. Но когато става дума за нови автомобили с много конски сили и с Евро 4 до Евро 6, данъкът се увеличава с до 100-150 лв. За да не плащат повече, собствениците трябва да си сменят регистрацията, за да покажат в данъчната служба новите си талони, в които е записана съответната екологична норма, показваща допустимите стойности на изгорелите газове.

Големият и малкият талон за регистрация са въведени у нас от 2004-2005 г. С тях се сдобиха и всички автомобили при масовата смяна на номерата в периода 2005-2007 г. при подготовката за влизането на България в Евросъюза. Но и в двата случая за службите за регистрация на КАТ не е било задължително да попълват в талоните с какъв екостандарт е автомобилът.

“Труд” научи, че едва от края на 2017 г. и през цялата 2018 г. катаджиите в страната са получили инструкция от Дирекция на полицията задължително да попълват с какво Евро е пристигналият за първа регистрация автомобил. Всяка кола - нова или втора употреба, идваща на каналите, има в съпътстващите документи код, по който може да са разчете и екостандартът й. Проблемът е, че до тази инструкция “от горе”, това се е правело едва ли не, ако служителите зад гишето са имали доброто желание да отбележат и кое Евро е. Това е ставало също и по настояване на отделни шофьори или търговци от автокъщи, както и на фирми, които дават коли на лизинг и държат в договорите им да е посочена еврокатегорията.

Смяната на талоните не е задължителна, а става по желание и свързана само с изискването за местния данък за МПС, уточняват от полицията. Процедурата струва 20 лв., ако се плати през пос терминал и 23 лв. в брой на банково гише. Не е нужно да се сменят номерата, а само да се направи сверка на номерата, които ще се впишат и в новия талон.

Преди да отиде в КАТ обаче, собственикът трябва да се обърне към официалния представител за България на марката на автомобила му и да получи удостоверение за екостандарта. За този документ също се плаща от 30 до 100 лв. Отделно има и разходи за пътуване за всички притежатели на коли в страната, тъй като представителствата са главно в София.

 

Разни фирми, разни цени

От минути до седмици за екоудостоверение

Удостоверение за екостандарт на автомобила може да се получи безплатно, но може и да струва до 100 лева, показа проверка на “Труд”. Цената на услугата зависи от политиката на компанията, която е официален представител на съответната марка в България.

За да получи официален документ за своя стар автомобил, собственикът му трябва да поиска справка по номера на шасито. В повечето дружества документът струва между 20 и 40 лева, но на някои места достига 100 лева. Има и фирми, в които това става безплатно. Необходимото време за изготвяне също е различно, като варира от 15-20 минути до 2-3 седмици. Справката се извършва по компютърен начин чрез достъп до базата данни на производителя. Процедурата за някои марки може да бъде утежнена и от множество фактори, например необходимост от изпращане на специално заявление до производителя.

Не всички производители на автомобили по света обаче имат официални представителства в България и това може да създаде проблеми на собственици на коли от редки марки или такива, които вече не съществуват.

 

Изчисленията по новия начин показват

За стари автомобили няма смисъл да се вади сертификат

Официален документ е само информацията, подадена от КАТ

За най-старите автомобили над 20 години в повечето общини в страната няма значение дали в талоните е посочен техния екологичен стандарт или не. Причината за това е, че в Закона за местните данъци и такси е посочено, че за автомобили без екологична категория, както и за такива с категории Евро 1 и Евро 2 коефициентът за определяне на размера на данъка се решава от всяка община в границите от 1,10-1,40. В повечето общини коефициентът е определен на 1,1 за колите без категория, както и за тези с Евро 1 и Евро 2. Изключение прави община Велинград, където за колите без категория коефициентът е 1,3, за Евро 1 е 1,2, а за Евро 2 - 1,1.

Стандартът Евро 1 е въведен за произведените коли след 1 юли 1992 г., Евро 2 е от началото на 1996 г., а Евро 3 влиза в сила от 1 януари 2000 г. Затова в повечето общини, ако колата е произведена преди 2000 г. няма да има разлика в размера на данъка, независимо дали в талона пише или не екокатегорията.

Разлика в размера на данъка от 10% ще има за коли, които отговарят на Евро 3 (от началото на 2000 г. до края на 2004 г.). В повечето общини коефициентът за този екостандарт е 1, като отново изключение е Велинград (1,05). Така за една кола с двигател от 75 kw на 16 г. данъкът в някои общини ще бъде 82 лв., а ако няма евростандарт ще бъде с 8 лв. повече.

По-чувствителна е разликата за автомобилите с по-високи екокатегории. “Труд” изчисли например данъка за автомобил от София на възраст до 5 г. и мощност 60 kW. В талона му пише, че е с Евро 6 и собственикът плаща 28 лв. данък. Ако е без никакъв екостандарт, ще дължи почти тройно - 89 лв.

Според чл. 54 от Закона за местните данъци и такси, размерът на данъка се определя от служител на общинската администрация въз основа на данни от регистъра на пътните превозни средства, поддържан от МВР. Когато в талона на автомобила липсва информация за евростандарт, местният данък за МПС се начислява в пълен размер, обясниха специално за “Труд” от дирекция “Общински приходи” към Столична община. И добавиха: “Удостоверения, издадени от автомобилни сервизи или други субекти не се признават от данъчните служби. Официален документ е само информацията, подадена от КАТ.”

 

В Пловдив и Варна

Няма напрежение пред гишетата

“Имахме големи опасения, че ще има проблеми, защото повечето хора не знаят дали автомобилите им имат екологичен клас. Но откакто започнахме кампанията на 13 февруари, нещата вървят спокойно. В повечето случаи става дума за намаляване на данъка с 5 или 10 лв. и хората преценяват, че не си струва ваденето на нов талон”, каза за “Труд” шефката на дирекцията за местни данъци и такси в Пловдив Цвета Попова.

“Във Варна най-подробно разясняваме новата формула, по която се изчисляват данъците на автомобилите и няма напрежение от страна на собствениците”, обясни шефът на общинска дирекция “Местни данъци и такси” Николай Бонев. Според него дори и да има първоначално недоволни те бързо се убеждават в логиката на закона.

 

Бившият шеф на КАТ-София Богдан Милчев:

За смяната да плати администрацията

“Смяната на двата талона на автомобила, в които не е записана екологичната категория, трябва да е безплатна за собственика на колата и да стане за сметка на държавната администрация”. Това заяви вчера пред “Труд” Богдан Милчев, бивш шеф на КАТ- София и ръководител на Института за пътна безопасност. До дни неправителствената организация ще внесе официално това предложение в МВР.

“В случая става дума за грешка не по вина на гражданите, а на тези, които попълват данните в талоните. Ако например в КАТ сгрешат цвета на автомобила ви и пишат в талоните “бял” вместо “син”, поправката става за тяхна сметка. Освен това в документите на колите от Италия, Германия и Франция ясно са записани екостандартите”, поясни Милчев. Според него въобще няма нужда да карат хората да ходят по офисите на представителите за България, тъй като в КАТ притежават всички типови одобрения на моделите за нашата страна и ЕС. Само с една бърза справка могат да установят дали дадена кола има, примерно Евро 2 или Евро 5.

Следете Trud News вече и в Telegram

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от България