“Маркет Линкс” - първенец по сбъркани прогнози
Най-близко до резултатите се оказа агенция “Сова Харис”
Най-голямата социологическа грешка: Преднина на Мая Манолова от 4 процента
Катастрофалното разминаване на данните от първия тур на местните избори с прогнозите на агенциите, показа че социолози за пореден път изтъргуваха вота. Специалисти коментираха пред “Труд”, че купуването на гласове сериозно е заразило и социологическите агенции. Това рязко пролича в коментарите на техни представители в изборната нощ, както и прогнозите им по време на месеца преди гласуването в неделя.
На общия фон от откровено манипулативни прогнози и анкети, само анализите на “Сова Харис” бяха много професионални и експертите от там си свършиха перфектно работата, коментира пред “Труд” проф. Михаил Мирчев. “Единственият пропуск на колегата Васил Тончев от “Сова Харис” бе, че не успя да хване само изненадата Борис Бонев, който напрактика си удвои резултата. Но Борис Бонев се оказа ново и интересно явление и е класически случай на скрит вот, а не на социологическа грешка”, допълни още проф. Мирчев.
Масово социологическите агенции даваха повече от странни данни за нагласите на електората. Още през август с бомбастичната си прогноза блесна “Маркет Линкс”. Агенцията до последния момент прави проучвания, едно от друго по-неточни и със сигурност заслужава приза по несбъднати прогнози.
Близо три месеца преди местния вот, в разгара на отпускарския сезон от “Маркет Линкс” гръмко обявиха проучване, анонсирано като “София е готова за промяна”. От агенцията твърдят, че е направено в периода 1-6 август, че е използван “смесен метод на регистрация-пряко-лично интервю и онлайн анкета”, а извадката е 505 души в 50 гнезда. В същото това проучване от “Маркет Линкс” прогнозираха, че Мая Манолова ще получи 28%, а Йорданка Фандъкова - 23%.
Същата агенция пусна второ проучване за София, направено в периода 23-28 септември, но в него “преднината на Манолова” се стопява до статистическа грешка от 1,6 процента: според данните от изследването Манолова води пред Фандъкова с 27,4% срещу 25,8% (вижте още данни в таблицата вдясно).
“Медиана” е втората агенция, която конкурира “Маркет Линкс” по методика на изследванията и по претенции да представя сондажите за представителни проучвания. В нейно изследване, проведено през периода 14-19 октомври 2019 г., обемът на изследваните лица е 551 човека, методът “Facе-to-face” интервюта по домовете на респондентите, а извадката - двустепенна гнездова. Данните от него показват леко преимущество (3,5%) за Йорданка Фандъкова (27,8%) пред основния є опонент Мая Манолова (24,3%).
Коментари
Регистрирай се, за да коментираш