Валентин Маринков, председател на асансьорната асоциация, пред Труд News: Над 80 на сто от асансьорите в България са опасни

Валентин Маринков, председател на асансьорната асоциация, пред Труд News: Над 80 на сто от асансьорите в България са опасни

Асансьорите трябва да се включат в програмата за саниране

Около 90 000 асансьора в България за опасни. Основният им ремонт струва почти толкова, колкото да се подменят с нови. Контролът и ремонтите са занемарени. Злополуките се неглижират, вината се хвърля върху онези, които са претоварили асансьора, или са се опитали при спиране да излязат от него. Освен това никой не знае колко точно са асансьорите в България, тъй като част от тях са продукти на сивата икономика – правени са дворове на обори! Това казва в интервю за „Труд news” Валентин Маринков.

- Господин Маринков, миналата седмица казахте, че в България има 90 000 опасни асансьора, какви са проблемите с тях?
- Има ли на улицата превозно средство, което да е на 30, 50 или 80 години. Отговорят е: Няма. Няма, защото е недопустимо на тази възраст е надживян срокът на годност. А от нашите асансьори най-младият от произведените от асансьорния завод е над 30 години. Имаме асансьори на 50, на 70 години, а мисля, че има един или два действащи асансьора над 100 години. Колко, според вас, безопасна може да е техника на толкова години? Вторият довод е че има съществуваща инструкция (4-84) на асансьорния завод на гара Искър съгласно която трябва да се извършват малък, среден и капитален ремонт. В таблица е показано, е масовите асансьори в България са в жилищни сгради на 9 етажа. Капиталният ремонт на тези съоръжения трябва да се извършва на всеки 15 години.

- Какво се разбира под капитален ремонт?
- Асансьорът трябва да бъде разглобен изцяло, изнесен в работилница с лаборатория, където всичко, което е износено, или се ремонтира, или се подменя.

- Каква е цената на такъв ремонт?
- Капитален ремонт излиза почти толкова, колкото да си купиш нов асансьор.

- А новият асансьор колко струва? 
-Обикновено отговорът ми на този въпрос е следният: А човешкият живот колко струва?

- В България човешкият живот не се оценява високо...
- Ами тогава ще падат и ще умират хора. 

- Разбра ли се защо падна асансьор с бременни в „Майчин дом“ преди години?
- Защото не е имало контрол на товара. Трябва да има контакт отдолу под кабината и като се претовари асансьорът, кабината не тръгва. Заради един контакт щяха да измрат хора. Но тогава наредбата за болничните асансьори е била такава, че не е било задължително да има такъв контакт. Това е пропуск в инструкцията и санитарката, която е трябвало да пуска по 5-6 човека, е пуснала 12 и е станал инцидентът.  

- По колко пари трябва да даде всеки българин, който живее в блок на 9 етажа, за да се купи нов асансьор?
- В такава кооперация обикновено живеят стотина човека. Много от тези хора сега не желаят да си плащат по 50 или 80 стотинки на месец, колкото е абонаментната месечна такса за асансьор на човек. Няма такава услуга или нещо, което да си купите за толкова пари в България. Тези същите хора, които не искат да плащат таксата, ако трябва да се подмени асансьорът им, трябва да извадят по 300-400 лв., за да си купят сигурност през следващите 30-40 г. За толкова пари става въпрос. Питат как ще ги дадат, а в същото време си вадят от джоба си телефони за по 2000 лв.

- Може ли старите асансьори да се ремонтират така, че да станат безопасни?
- Да това може да се случи, но техниците не са магьосници и няма как изведнъж да ремонтират 90 000 асансьора. Всъщност никой не знае колко точно са асансьорите в България. И ние по наши сметки и представи смятаме, че има около 130 000.

- Кой контролира безопасността на асансьорите?
- Съгласно наредбата за безопасност и технически надзор етажната собственост трябва да сключи договор с лицензирана сервизна фирма, която всеки месец трябва да извършва съответните технически мероприятия, за да може асансьорите да са изправни. Има инспекция за държавен технически надзор, която е длъжна да прави годишна проверка на асансьорите в държавни и обществени сгради. В кооперациите това се прави от лицензирани частни фирми. Държавната агенция за метрологичен и технически надзор трябва да контролира останалите по веригата. Вече 30 години обаче никой нищо не контролира.

- Знаете ли колко хора загиват от неизправни асансьори?
- Последният случай от София, при който падна бащата, а детето остана в кабината на асансьора, беше така потулен, че ние като асоциация трябваше да питаме журналисти, за да разберем какво точно и къде се е случило. Ако съществува статистиката за загина, тя трябва да е в държавната агенция. Но те нямат интерес да се дава гласност, защото задачата им е да извършват превантивен контрол. България е единствената страна в Европа, в която има опасни стари асансьори. Бащата, който загина след падане в асансьорна шахта, нямаше да падне, ако имаше врата на кабината и ако беше сложена ламарина – 75-80 см под кабината. Старите асансьори трябва да се обезопасят с врата на кабината, с ламарина под кабината и допълнителни контакти за сигурност. Обезопасяването би струвало около 3 000 лв. на асансьор. 

- За колко време може да се направи това обезопасяване?
- Ако от утре се започне и в обезопасяването се включи целия бранш за година не би могло да се ремонтират повече от 3000. За да се обезопасят всички ще са необходими 30 години.

- Това означава ли, че техниците са твърде малко?
- Точно това означава. Означава и, че много от техниците се отказват от тази работа. Сега се вдигна страшен вой, че техниците искали да се вдигнат с 30 % абонаментните такси и това било кожодерство.

- Откога не са увеличавани таксите?
- Отдавна не са пипани, но не мога да ви кажа точно от коя година. Няма организирано вдигане на таксите, те се договарят между потребителите и асансьорните техници. Техници не само, че няма, но няма и да има защото това е една много тежка работа, която вече е и много опасна, защото се отговаря за живота и здравето на хората. А асансьорите са страшно опасни. Ако се спазват точките на инструкцията 80 % от асансьорите трябва да бъдат спрени. И милиони хора да се качват и слизат пеш по стълбите. Мнението на нашата е асоциация е, че опасните асансьори трябва да бъдат сменени. Нашето предложение е да бъдат включени в програмата за саниране на старите сгради.

- Поставяли ли сте този въпрос?
- Разбира се. При започването на програмата ходихме в министерството на регионалното развитие. Тогава министър беше Лиляна Павлова. Беше преди едни избори, а в предизборно време, както е казал Бай Ганьо, най-много се лъже. Обяснихме, че е наложително асансьорите да бъдат включени в програмата за саниране и че цената на един асансьор е между 3 и 5 % от общата стойност за саниране на сградата, което не е много, но ще гарантира сигурността на хората. Обещаха, минаха изборите и забравиха. Ние ги подсетихме. И в едно интервю Лиляна Павлова се изцепи: И аз да имам фирма за асансьори и аз ще искам да бъдат подменени, за да стана милионерка.

- А вие ще станете ли милионер от подмяната на асансьори?
- Нашата фирма не се занимава с подмяна на стари асансьори. Имаме над 10 000 асансьора в България, основните асансьори в метрото са внесени от нашата фирма, монтираме и ескалаторите в новите станции.

- Питам някой от вашата асоциация ще стане ли милионер, ако започне подмяна на всички стари асансьори?
- Хората, които членуват в нашата асоциация, също не се занимават със стари асансьори. Тенденцията е все повече фирми да се отказват. Но милионери в никакъв случай не могат да станат, защото от един асансьор фирмата може да спечели примерно 800 или 1000 лв. Колко асансьора трябва да подмени, за да изкара един милион. Освен това нали трябва да дава заплати тая фирма?

- Казвате, че фирми се отказват от ремонтите, има ли градове, в които никой не поддържа асансьорите?
- Има, разбира се – Челопеч, Златица и Пирдоп, където имаше един човек, който се оттегли. Надолу към Хасково, Димитровград и Кърджали - положението е същото. Да не говорим и за Благоевград, Сандански и Петрич. На практика цели райони от страната са останали без поддръжка на асансьорите. Има и квартали, в които асансьорите са оставени без никаква поддръжка, на самотек, без договори за сервиз, без годишни прегледи. 

- А кой отстранява повредите по асансьорите в населените места, останали без техници?
- Не се знае.

- Ако стане авария и пострадат или загинат хора, отговорността на кого ще е?
- На тези, които ползват асансьорите. Но те не осъзнават това. Имам чувството, че хората са си загубили инстинкта за самосъхранение и не мислят за своя живо Мислят само и само как нещо даром да получат, без да дават никакви пари. След последния случай със загиналия баща и след разговор с председателя на агенцията за метрологичен и технически надзор, когото ние подканихме да започне проверки на опасните асансьори, но нищо не се направи, решихме да се обърнем към прокуратурата. Ще уведомим и Европейската комисия, че в България не се вземат никакви мерки за обезопасяване на асансьорите.

- Срещу кого ще е сигналът в прокуратурата?
- Държавната агенция за метрологичен и технически надзор (ДАМТН) съгласно наредбите и законът е надзорът на пазара и е отговорна, че е допуснала да работят опасни асансьори. Директорът на Главна дирекция "Инспекция за държавен технически надзор" Григор Къшов преде да заеме тази длъжност говореше, че 60-70 % от бранша е в сивия сектор, не плаща данъци, а голяма част от асансьорите не са регистрирани в ДАМТН и регистърът е непълен и никой не знае колко точно са асансьорите в България. Той говореше, че някои от асансьорите в България се произвеждат в селски дворове... От три години, откакто е директор твърди, че всичко е наред.

- Наистина ли са произвеждани асансьори в обори?
- Не в обори, а в дворове на обори. Слагат се винкели и метални профили, мерят се с ролетката, отбелязват се с тебешир, режат се с флекс, заваряват се с електрожен и се получава рамка на кабина.

- Как надзорът позволява да се монтират такива асансьори в жилищни кооперации?
- Има надзорни фирми, в които са регистрирани по 10 000-15 000 асансьора, на които трябва да направят годишен технически преглед. Във фирмата обаче има 4-5 инспектора, които трябва да извършат надзора. За тях това е непосилно. Един инспектор може да извърши надзор максимум на 1000 асансьора на година.

- Защо фирми и техници се отказват от ремонтите на стари асансьори?
- Защото отговорността е голяма, а заплащането което получават за труда си е неадекватно. Най-високите заплати в този бранш са 1000 лв.

- За 120 хил. асансьора колко техници трябват за нормална поддръжка?
- На всеки 50 трябва да има по двама души. Общо 4800 асансьорни техници са необходими, за да може съоръженията да се експлоатират съгласно инструкциите. В момента общата бройка е под 2000 или над 2 пъти по-малко. Особено остър е дефицитът на кадри във фирмите, поддържащи стари съоръжения. В Северозападна България вече има много асансьори, за които на практика никой не се грижи. Няма хора дори да ги погледнат. В столицата се продават фирми, имащи по 200-300 асансьора. Собствениците им са остарели. Няма кой да купи и бизнеса им, защото става дума за стари съоръжения и никой не иска да се занимава с тях и да носи отговорността. Както е тръгнало до 5 години масовите стари асансьори ще останат без поддръжка и в най-големите градове. Доскоро мислех, че срокът ще е двойно по-дълъг. Има голям глад и в надзорните фирми. За да се започне като инспектор на асансьори, трябват висше образование и 5 години стаж в тази сфера. При липса на висше се изискват 10 години. Така има риск в скоро време да не могат да се правят и задължителните периодични прегледи, защото и там кадрите са застаряващи.

- Какво е решението на проблема?
- Има три варианта. Първият е поетапна подмяна на всички стари асансьори чрез включването им в програмата за саниране. Вторият е начин е частично поемане на разходите по подмяната от тази програма и третият е да се плаща от потребителите.

Нашият гост

Роден е през 1952 г. в София
През 1971 г. завършва техникум „А.С. Попов“
През 1979 г. завършва МЕИ „В.И. Ленин“ (сега ТУ-София)
Вече 45 г. работи в асансьорния бранш
От 2009 година е председател на Българската асансьорна асоциация.

Още от (Интервюта)

Най-четени