Проекти за „умна“ количка за пазаруване, иновативна хладилна витрина, преносим супермаркет, мобилна каса за самообслужване и приложение-игра, насърчаващо клиентите да рециклират, представиха пет отбора от общо 25 варненски студенти от Икономическия университет, Техническия университет и ВВМУ. Разработките те направиха в продължение на 3 месеца в рамките на пилотната за България програма GEN I: ИНОВАЦИЯ ГЕНЕРАЦИЯ. Неин инициатор е Schwarz IT-България, с подкрепата на две големи търговски вериги и в партньорство с трите варненски университета.
Участниците от различни специалности трябваше заедно да търсят решения на реални бизнес задачи с помощта на ментори от корпоративната сфера. Предстои проектите да бъдат оценени, след което най-добрият отбор ще получи награда от 10 000 лв. и 30 000 евро за реализация на идеята чрез стартъп.
Чрез „умната“ количка, снабдена с магнитни ленти, преминаването през касата на магазин може да се скъси до 25 секунди. Преносимият супермаркет в разгъваем контейнер е добър вариант за малки и сезонни селища, тъй като лесно може да бъде доставен до конкретна локация, в която няма физически магазин. Улеснение за служителите в големи търговски вериги предлага хладилната витрина за плодове и зеленчуци, снабдена с различни сензори - за следене на влажността, количеството и качеството на стоката. Данните от тях се обобщават и предават на работещите чрез изкуствен интелект. Другите две иновации са мобилно приложение-игра, което насърчава клиентите да рециклират и мобилна каса, представляваща снабдена с кантар, софтуер и други технологични решения количка, която позволява плащания по различен начин.
Студентските проекти са завършек на близо 3-годишен труд и са пример за това, че образованието и бизнесът могат да работят заедно, заяви Михаил Петров, главен изпълнителен директор на Schwarz IT-България. Думите му подкрепи ректорът на ТУ-Варна проф. Драгомир Пламенов, според когото младежите са имали уникалната възможност да участват в интердисциплинарни екипи и да работят по една обща идея, която да намери реализация в практиката. Тайната е в интеграцията, тъй като освен технократски умения, са нужни и такива по маркетинг, каза началникът на ВВМУ флотилен адмирал проф. Калин Калинов, според когото Варна е добър пример за комуникация между университетите и бизнеса. Ректорът на ИУ-Варна проф. Евгени Станимиров отправи послание към студентите да не си поставят ограничения, защото най-страшна е немотията в мисленето, а с действията и бездействията си човек е отговорен за всичко, което му се случва, включително и за собствения си успех.