Промените ще бъдат минимални спрямо сегашните цени на задължителната застраховка
Всяка компания решава сама
Застрахователите трябва да въведат система “бонус-малус” за задължителната застраховка “Гражданска отговорност” на шофьорите, което е свързано с промяна на тарифите. Това гласят промени в Кодекса за застраховането, които бяха приети окончателно от парламента.
Идеята е шофьорите, които са причинили щети при катастрофа, да плащат повече, а за тези, които нямат щети, да има бонус за цената на “Гражданска отговорност”. За целта застрахователите ще имат достъп до данни от Информационния център към Гаранционния фонд за предявените и изплатени щети по “Гражданска отговорност”. Промените реално ще влязат в сила до шест месеца, тъй като в този срок трябва бъде приета наредба за достъпа до информацията в Гаранционния фонд.
Приетите от парламента промени са добър вариант за потребителите, коментира пред “Труд news” проф. д-р Стоян Проданов, изпълнителен директор на застрахователно дружество “Бул Инс”. Той обясни, че с приетите промени всяка компания сама решава какъв е рисковият є толеранс, сама преценява кой е приемливият риск и решава дали да застрахова даден водач или не.
“Няма да има отражение върху цените за крайния потребител”, каза Стоян Проданов. Много по-голям ефект върху ценовото равнище на задължителната застраховка щеше да има, ако бяха приели вариант за централизирана система “бонус-малус”, допълни той. През годините, преди да се стигне до сегашните промени, беше обсъждан вариант, при който застрахователите да бъдат задължени да вдигат до определено ниво цената на застраховката при причиняване на катастрофа. “Съвсем друго щеше да бъде при използване на други системи. Има системи, които наказват много жестоко нарушителите, например в Скандинавски държави. Там дори има държави, в които няма лимит и може да стане безкрайно скъпа застраховката. От друга страна бонусите не са толкова щедри, което е нормално. Няма как да очакваме да има едновременно бонус от 30% и малуса да е 30%, тъй като много малък брой са хората с щети по “Гражданска отговорност”, а много повече са тези, които нямат щети. “Бонус-малус” системите трябва да са в равновесие, да не оказват влияние върху средната цена, а по-скоро да направи така че, тези, които имат щети по “Гражданска отговорност” да плащат повече”, каза Стоян Проданов.
През годините беше обсъждан и вариант цената на “Гражданска отговорност” да бъде по-висока за шофьори, които правят нарушения на пътя, например превишат ограничението на скоростта или минат на червено. Но с приетите от парламента промени нарушенията на пътя няма да оказват влияние върху цената на полицата.
“Много често по инерция се приема, че нарушителите на пътя трябва да плащат по-висока цена. Това е работа на пътната полиция да установява нарушенията и да ги наказва административно, а работа на застрахователите е единствено тези, които имат щети, да платят по-скъпа застраховка. За разлика от едно прието виждане, основно от някои неправителствени организации, работещи в пътната безопасност, които настояват, че застрахователите трябва да се занимават с тази работа, браншът е убеден, че не му е работата да наказва административно. Нашата работа по “Гражданска отговорност” е да прилагаме “бонус-малус” и то компаниите както решат”, каза Стоян Проданов. Ако цената на “Гражданска отговорност” е по-висока при нарушение на пътя, това означава шофьорът да бъде наказан два пъти за едно провинение - веднъж с глобата и втори път с по-високата цена на полицата.
На въпрос как въвеждането на “бонус-малус” системата ще се отрази на цените Стоян Проданов обясни, че “всяка компания сама ще си приема правила”. “Компаниите работят много добре на пазара, има в тях достатъчно мъдрост, така че системата да работи в полза на цялото общество. Не очаквам никакви ексцесии, напротив всяка компания сама ще реши с колко да налага бонуси и малуси според това дали има или няма щети даден автомобил. По въпроса за бонуса всяка компания ще решава, но предвид това, че в България цените са доста ниски в сравнение с останалите държави от ЕС, не очаквам да има някакви много сериозни движения нито нагоре, нито надолу”, каза Стоян Проданов.
Гаранционният фонд трябва да изработи методика
Намаляват случаите, които стигат до съд
Гаранционният фонд трябва да изготви методика за изплащане на обезщетения за неимуществени вреди в резултат на катастрофа на пътя.
Гаранционният фонд трябва да приеме методика за определяне на размера на дължимото обезщетение по застраховка “Гражданска отговорност” при пострадал човек при катастрофа, предвиждат промените в Кодекса за застраховането, които окончателно са приети. Методиката трябва да определя размера на обезщетението при неимуществени и имуществени вреди вследствие на телесно увреждане или смърт, като трябва да взима предвид икономическите и финансовите фактори за обезщетяване на претърпените вреди и пропуснатите ползи, които представляват пряк и непосредствен резултат от увреждането.
Досега Кодексът за застраховането предвиждаше Комисията за финансов надзор да изготви наредба за изплащане на обезщетенията на база методика на Гаранционния фонд, но такава наредба не беше приета.
Имаше работни групи, доста работа беше свършена, основно от бранша, и методика беше изготвена, но много трудно може да се стигне до консенсус, така че всички да са доволни, коментира проф. д-р Стоян Проданов, изпълнителен директор на застрахователно дружество “Бул Инс”. Но тази методика до голяма степен се прилага в преговорите между застраховани и застрахователи. “Ако стигнем до това да бъде приета такава методика и тя да се прилага, ще бъде най-добре, защото в страни, в които се прилага подобна методика, нещата са много по-ясни и по-бързо се стига до разбирателство между застраховани и застрахователи”, каза Стоян Проданов.
Все по-малко случаи за изплащане на обезщетения за неимуществени вреди стигат до съд. Преди 10-15 години 90% случаите отиваха на съд, сега случаите са в пъти по-малко, каза Стоян Проданов. Стига се до споразумение със застрахователите, доброволно уреждане на щетите и това е един от големите плюсове на неприетата методика, допълни той. Това, което сега се прилага в преговорите, е базирано до голяма степен на тази методика.