Защо Лондон национализира железници?

Автор: Труд news

Държавният контрол позволява по-добро планиране

Критиците предупреждават за политическа намеса

Британското правителство приключи национализацията на втора железопътна компания, съобщи БТА като се позова на информация на ДПА.

Операторът "си2си" (c2c), който извършва жп услуги между лондонската "Фенчърч стрийт" и Южен Есекс, бе взет под държавен контрол, след като от 2017 г. бе контролирана от италианската държавна компания "Трениталия" (Trenitalia).

Вече закупените билети остават валидни, а цените няма да се променят като пряка последица от прехвърлянето на собствеността, съобщи общественият жп оператор ДиефТи (Department for Transport - DfT).

Общата удовлетвореност на пътниците от услугите на "си2си" е 89 процента според най-новото проучване на "Транспорт фокус" (Transport Focus), което е шестото най-добро представяне сред услугите на 22 компании.

Британското правителство цели обединяване на мрежата под управлението на държавната структура "Грейт бритиш рейлуейз" (Great British Railways - GBR ), чието създаване предстои, за да подобри жп услугите.

Първият национализиран жп оператор във Великобритания стана "Саут уестърн рейлуей" (South Western Railway) през май. Няколко други бяха национализирани заради лошо представяне на бившите собственици. Следващият национализиран оператор ще бъде "Грейтър Англия" (Greater Anglia) на 12 октомври. Планира се процесът да приключи в края на 2027 година.

Железопътните услуги във Великобритания бяха приватизирани в средата на 90-те години.

Национализацията на железопътни оператори във Великобритания се разглежда като стратегически ход за стабилизиране на сектора след години на неефективно частно управление.

Привържениците подчертават, че държавният контрол позволява по-добро планиране, координация и дългосрочни инвестиции, както и по-високо качество на услугите при намален обществен натиск за печалба. Осигурява се прозрачност и отчетност, а печалбите могат да се реинвестират в инфраструктурата.

Критиците обаче предупреждават за бюрокрация, липса на иновации и потенциална политическа намеса в управлението. Съществуват и рискове от неефективност, ако държавната структура не бъде адекватно реформирана.

Успехът на инициативата зависи от способността на новата институция Great British Railways да приложи ясен и устойчив модел на управление.

Най-четени