В подземните градове има църкви, музеи, кафенета и дори концертни зали
Повечето съоръжения са изградени със защитна цел
Съвременният човек е свикнал да гледа на града като на нещо, което се простира нагоре. Започвайки от пететажни блокове и панелни микрорайони, до високите сгради, небостъргачи и градски кули - всичко това ни кара да погледнем отдолу, вдигайки глава, и ни удивлява с мащаба си, до който човек е песъчинка. А замисляли ли сте се какво се крие в дебрите на земята, дълбоко под краката ни? Каним ви да слезем едно или две нива и да проникнем в тайните на най-големите градове в света!
Катакомбите на Париж
Скрит под улиците, булевардите и площадите на Париж е цял един таен свят на парижките катакомби. Те не са просто „примамка“ за туристите, а истински подземен град, лабиринт от коридори, тунели и тръби с дължина 300 километра.
Това място започва като кариера, откъдето се добива камък за интензивно строящия се град. Работниците в мините са предимно бедняци, плащат им зле и се хранят още по-зле. С течение на времето варовикът, използван за изграждането на парижки къщи, е заменен с тухли, а празните тунели са превърнати в най-голямото подземно гробище в света, събиращо пепелта на 6 милиона души от повърхностните гробища (те са разрушени и земята е дадена за строеж, въпреки протестите на духовенството).
Престъпниците често се крият от правосъдието тук, а на места тунелите са превзети от бездомници. По време на Втората световна война някои от катакомбите са използвани от Френската съпротива, за да крият оръжия и оборудване.
Сега едва малко над 5 километра са отворени за обществеността; достъпът до останалата част от парижкия подземен град е забранен. Официалната причина е да не се нарушава спокойствието на мъртвите, но в действителност много тунели са в окаяно състояние и е опасно да се посещават. Има много градски легенди, разказващи за тайни празненства под земята, барове, ресторанти и други горещи точки, но няма нито един официално потвърден случай.
Резервоар за вода в Токио
Подземният свят на Токио е преди всичко колосален резервоар за събиране на вода. Построен е, за да защити японската столица от последиците от опустошителните наводнения. Често туристите се водят на това място, наречено подземния храм поради внушителните си размери и мощните колони, поддържащи свода, но само при ясно време.
Към него има метро (най-натовареното в света) и мрежа от подземни търговски центрове. Най-големият се нарича "Яесу", който е свързан с гара Токио. В този подземен град има хиляди магазини, стотици кафенета и ресторанти, дори пет музея, както и кино, концертна зала и хотел, така че ако човек иска, може да живее тук цял живот – но само при условие, че има финансова възможност - цените в Япония не са най-ниските, особено за храна и наем.
Убежище в Монреал
Подземните убежища в Монреал
Повечето подземни градове са с утилитарен характер. Жителите на Монреал, Канада, например, се крият под земята от студа: специално за целта там е изградена цяла мрежа от подземни проходи с обща дължина над 35 километра. Нарича се RESO. На пръв поглед такава структура изглежда прекомерна - какво от това, сняг и вятър! Но когато навън постоянно е минус 30 градуса и вятърът духа със скорост почти сто километра в час, започваш да се отнасяш към такава предвидливост сериозно и благодарно.
Прибягвайки до тази система, жителите на града получават възможността да посещават магазини, да ходят на училище или университет и да се забавляват, без да се налага да излизат на повърхността.
Московско метро
Московското метро не е просто транспортна система, а цяла мрежа от взаимосвързани подземни сгради, където има всичко, което сърцето ви желае: от статуи и концертни зали до тоалетни в подлезите и истински фонтан. Всяко пътуване тук може да се превърне в екскурзия и дори новите станции, заслужават внимание.
Тук под земята са скрити и десетки големи и малки колектори – някои са огромни, с височина на свода до 8 метра, други са не по-големи от канализационна тръба. Тези колектори крият сложна система от дренажи, някои от които са заровени под земята, най-известният от тях е Неглинка (изходът на колектора се вижда от противоположната страна на насипа недалеч от Кремъл).
Финландски град-бункер
Финландската столица Хелзинки няма метро: градът е малък, а страната не е достатъчно богата, за да зарови толкова голям процент от националното благосъстояние. Но след Зимната война от 1939-1940 г. властите приемат въпросите на отбраната много сериозно. На източната граница изниква нова верига от отбранителни съоръжения, за да замени превзетата линия Манерхайм, а в столицата е изградена внушителна мрежа от военни бункери и тунели с двойно предназначение – когато е мир, там се паркират коли, спортува се и дори има църква. Властите твърдят, че тези бункери са предназначени за защита от конвенционални оръжия, но сред хората се говори, че дори атомна бомба няма да ги пробие. Местните се надяват никога да не им се налага да тестват това.