Маринела Станиславова, брокер на Уолстрийт и предприемач, пред „Труд“: За да привлечем инвеститори, трябва да ребрандираме България

Маринела Станиславова, брокер на Уолстрийт и предприемач, пред „Труд“: За да привлечем инвеститори, трябва да ребрандираме България

Сектори като фармацевтика, химическа промишленост, електроника и електротехника имат голям потенциал

Броени дни преди изборите „2 в 1“ всички политически формации и коалиции се критикуват яростно, че нямат платформи и ясни визии за развитието на България. С Маринела Станиславова, бивш брокер на Уолстрийт, предприемач и експерт по инвестиции и експорт, разговаряме каква трябва да е политиката на страната в икономически план.

- Госпожо Станиславова, разработвали сте предизборната платформа на една от водещите партии за миналите избори в частите икономика, финанси и туризъм. Днес, отново пред избори, какви са вижданията ви за развитието на България в тези три направления?
- Всяка партия на власт трябва да се съсредоточи върху план за постигането на устойчиво икономическо развитие. От тук могат да се очертаят всички други предизвикателства, пред които е изправено правителството - инвестиции в образованието, здравеопазването, грижи за инфраструктурата, за възрастните хора, развитието на бизнеса и т. н. Мисленето обаче винаги е твърде краткосрочно, водено от личен интерес и честно казано, никога не поставя нуждите на страната и/или нашите хора на първо място. Проблемът е в неадекватното правителство и политики, които са в полза на малцината, когато мнозинството е това, което ще промени нещата.

- Възможно ли е да се излезе от тази егоистична лична нагласа на управляващите и как?
- Има много изследвания по света, които доказват как развитието на малки и средни предприятия може да се превърне в двигател, който е необходим на една икономика, за да процъфтява. И все пак ценните средства, които се предоставят от Брюксел или от правителството, обикновено се усвояват и разходват по такъв начин, че те никога не попадат там, където са най-необходими. Липсва прозрачност и отчетност при разпределението на тези средства. И съчетано с правна система, която не вдъхва доверие, имате рецепта за продължаваща корупция и още по-лошо - за слаба икономика. Всичко това създава неблагоприятна среда за стимулиране на предприемачеството и привличане на вътрешни инвестиции. За да процъфтява България, трябва да се променим.

- Живеете в Кипър, но искате да помагате на България от дистанция. Защо? С какво не можете да се примирите, наблюдавайки развитието на родината си?
- През последните 30 години поредицата от правителства забогатяваха в ущърб на народа и това задушава страната ни. И вместо да върви напред, днес нашата икономика изостава спрямо всички други европейски страни. Но тя не е мъртва, сърцето u все още бие силно. Имаме богати ресурси, стратегически важно местоположение в Източна Европа и голям потенциал да се издигнем от мястото, на което се намираме. Мислех как мога да помогна. Или чрез правителствена роля, или с нещо, което работи по-независимо. Все повече се надявам, че най-накрая ще дойде истинска положителна промяна в страната ни, само за да видя как нашите политици се връщат към старите порядки.

- В какво виждате вашата сила?
- В момента нямам възможност да се включа пряко в политиката, поради двойното си гражданство - България и САЩ, затова се опитвам да направя нещо отвън. Всички искаме да видим как нещата се подобряват и много от тях играят своята роля или видимо, или зад кулисите. Опитвам се да изиграя своята малка роля, да правя това, което знам най-добре - да свързвам хората, да помагам за преодоляване на препятствия на местно и международно ниво. Имам чувството, че давам положителен принос и от икономическа гледна точка има някакъв смисъл да стимулирам реалната промяна в икономиката. На колкото повече по-малки и средни предприятия успеем да помогнем, толкова по-голяма е инерцията и по-устойчив ще бъде резултатът.

- Какво конкретно трябва да направим, за да привличаме повече инвеститори в България?
- Основните пречки, пред които са изправени инвеститорите, са корупцията и правната система, към която няма никакво доверие. На второ ниво можете да добавите административната тежест за създаване и управление на бизнес, неефективните банкови практики и липсата на човешки ресурс. Всички те са много важни съображения за инвеститорите, когато решават къде да установят своя бизнес. И накрая, всички тези точки се вписват в общата ни лоша репутация. Без положителна намеса в тези области и решителни усилия за „Ребрандиране на България“, привличането на правилните инвестиции, които да повлияят положително на страната като цяло, ще остане предизвикателство.

- В какви насоки България може да бъде привлекателна инвестиционна дестинация?
- Първо, трябва да изготвим 25-годишна стратегия за насърчаване на вътрешните инвестиции. С ясен набор от приоритети, които ще включват преразглеждане на финансовата система, техническата инфраструктура, качеството на работната сила, административната и регулаторната среда. Трябва също така да се насочим към конкретни сектори за инвестиране и да станем известни с отличните си качества в тези области. Бяхме лидери в информационните технологии и имаме исторически възможности. Нашата здравна система се използва за обучение на медицински персонал от цяла Европа. Тези платформи заедно с други сектори като фармацевтика, химическа промишленост, електроника и електротехника имат голям потенциал.

- Някои хора отричат идеята да се развива аутсорсингът. Възможен ли е обратен аутсорсинг - от България към други страни?
- Трябва да променим репутацията на България като евтин ресурс към това тя да се разглежда като страна, в която ние, компаниите, можем да инвестираме, за да добавим стойност. Разбира се, туризмът без съмнение е стратегически важен сектор за България. Но това изисква съвместно мислене. Всяка част трябва да бъде обмислена и обединена, за да предложи жизнеспособен и устойчив продукт, който да привлече подходящия тип туристи и свързаните с тях инвестиции.

- От какви промени се нуждаем на първо място, за да сме по-успешни?
- Нуждаем се от подобрения в инфраструктурата, подобрения на продуктите и маркетинг на марката. Създаването на положителна репутация на „бранда“ чрез туризма също ще има положително въздействие върху входящите инвестиции и износа на български продукти и услуги. Това е нашата визитна картичка към света и трябва да бъде много по-добре организирана и обмислена. Туризмът може да бъде ключов генератор на растеж за България.

- В какви насоки България може да бъде по-успешна в експорта си?
- Трябва да концентрираме усилията си върху създаването и насърчаването на малки и средни предприятия, които са пъргави и гъвкави. Вече споменах няколко сектора. Например туризмът и тясно свързаните области на здравеопазването и благосъстоянието също са важни области за растеж. С тях са свързани селското стопанство и животновъдството, като от тях можем да създадем марки, които възхваляват марката „Made in Bulgaria“ като положителен маркетингов изказ. Друга област, която би изисквала огромни инвестиции в инфраструктурата в регионите, е възобновяемата енергия. Тук бихме могли да покажем истинско лидерство, чрез национална ангажираност към слънчева, вятърна и топлинна енергия, всички от които перфектно съответстват на нашия пейзаж и природните ресурси. Дългосрочната възвръщаемост не само би подобрила страната ни откъм чиста и устойчива гледна точка, но в крайна сметка бихме могли да изнасяме както технологията, така и нашия опит и генерирания излишък на енергия.

- Били сте брокер на Уолстрийт, днес сте предприемач. Брокерите стават ли по-успешни предприемачи?
- Когато погледна назад към времето, когато бях в Ню Йорк, бих казала, че има някои качества, които са необходими, за да успее човек и в двата свята. Трябва да е подготвен да поема риск. Да има решителност и стремеж, критично мислене, разбиране на хората. Необходимо е да може да се справя в конкурентни ситуации и разбира се, да вярва в себе си. Тази последна точка е много важна, особено за една жена в мъжкия свят. Разбира се, умението за боравене с числа и разбирането на основите на бизнеса също помага.

- Споменахте „една жена в мъжкия свят“. Не е ли голяма рядкост жена да е брокер на Уолстрийт?
- Рядкост е, разбира се, но това беше мечтата ми от малка, след като гледах филма „Уолстрийт“ от от 1987 г. с Чарли Шийн и си казах, че един ден ще работя там, на Фондовата борса“. Спомням си първия ми работен ден като помощник-брокер в една от компаниите на Уолстрийт - „National Security“. Беше стаж и отидох супер ентусиазирана, но и много притеснена. И сякаш попаднах в кадър от филма „Уолстрийт“. Огромна зала, над 100 човека, около всеки по няколко телефона, говорят нонстоп и непрекъснато продават и купуват акции. И сред брокерите - нито една жена... Бях само на 22 години... Постепенно си изживях стреса от динамиката и агресията, които усещах в залата. „Нали това искаше да правиш, Маринела?“, си казах.

- Използвате ли от Фондовата борса, за да помагате на български компании да се представят по-добре на международния пазар?
- Не точно. Като брокер в началото на кариерата си прекарвах много време в търсене, идентифициране на клиенти и след това проучване на тяхната ситуация. Проучванията са може би най-неизползваният инструмент за компаниите, когато искат да се разширят в чужбина. Понякога е трудно да се намери правилната информация, а в други случаи те не отделят време, за да се подготвят за това, с което се захващат. Виждам необходимост да се помогне на фирмите наистина да разберат пейзажа, да бъдат подготвени за възходи и падения и да анализират риска и инвестициите в ресурси, преди да се впуснат.

- Разработили платформа за помощ на фирмите „Бизнес ментор“. Какво представлява?
- Винаги съм оценявала и ролята на менторите - хора, които вече са минали по този път и са били успешни. Няма да излъжа, ако кажа, че на Уолстрийт, а и на по-късен етап в бизнеса, нямаше да стигна толкова далеч без тях. Изградих платформата, като имах точно това предвид. Това е обмен за хора, които искат да правят бизнес заедно. В бъдеще планираме да играем ролята на „брачен“ посредник - като събираме фирмите с пазарите и въвеждаме ментори, които да помогнат за бързо проследяване на възможностите. Платформата е много прецизирана и ограничена по обхват, тъй като искаме да осигурим най-високо ниво на контрол на качеството и максимално въздействие за хората, с които работим.

- Бихте ли се върнали на фондовата борса? 
- Не, мисля, че тази част от живота вече е зад гърба ми. Толкова съм благодарна за натрупания опит, но приоритетите ми се промениха и съм в нова фаза. Балансирането между това да съм майка - скоро очаквам трето дете - с ръководенето на бизнес и наставничеството на онези, на които според мен мога да помогна по някакъв начин, е много вълнуващо и пълно с възможности за учене.

- В предизборна кампания сме. Какво бихте посъветвали всички участници, за да направят българите своя информиран избор?
- Не мога да говоря за никоя партия конкретно. Въпреки това, мисля, че хората искат да видят ясни планове и решително ръководство. Има толкова много дезинформация и няма единство или сила на върха. Хората решават кой да ги управлява и тогава лидерите трябва да ръководят. Ако няма категоричен победител, тогава те трябва да намерят начин да загърбят своите предразсъдъци и политическите си възгледи и да направят това, което е правилно за хората. Ние сме в битка с Covid-19, мнозина се борят за прехраната си, а някои едва имат достатъчно, за да оцелеят. Страната изпитва болка и се нуждае от спокойни и ясни думи, с план за действие, който всички могат да разберат и следват. Ако намеренията са добри, хората ще видят това и ще подкрепят ръководството. Не всеки проблем може да бъде решен от първия ден, трябва да има приоритети и също така обещание, че всички ще бъдат решени с течение на времето. Бих се съсредоточила върху икономиката, за да изправя страната. Те трябва да работят неуморно, за да постигнат тази цел и другите лодки също ще започнат да се издигат. Сега не е моментът да си играят на политика с живота на хората, имаме нужда от единен фронт.

Нашият гост
Маринела Станиславова е на 34 години, завършила е “Финанси и икономически анализи” в “Джон Джей Колидж” в Ню Йорк. Била е брокер в една от петте топ инвестиционни банки в света - “Морган Стенли” в Ню Йорк и в швейцарската банка UBS в Сингапур. Патентовала е покривало за бебешка количка “BubaRolla” с вградена филтрираща система и сензори, предпазващи от всякакви вирусни и бактериални инфекции, включително и от COVID. В момента създава екологично чиста козметика за бременни жени.

Още от (Интервюта)

Най-четени