Клаудия Шифър и Наоми Кембъл дефилираха божествени като някога
Видяхме 67 ревюта и близо 80 презентации
Седмицата в Милано на дамската мода за следващите пролет и лято приключи в сряда с оптимистичния извод, че празникът на италианското „прет-а-порте“ е възвърнал блясъка си отпреди ковид-пандемията. Направиха го дружно присъствалите на 67-те ревюта и близо 80-те презентации стотици журналисти от световните фешън-медии, търговци на елегантност от всички краища на планетата и влиятелни инфлуенсъри. Като въпросният блясък не бе взривен от изненадващата поява на миланските подиуми на легендарните топ-модели Клаудия Шифър и Наоми Кембъл, свежи, женствени и все така сексапилни, нито пък от присъствието сред публиката на плеяда холивудски величия, начело с Джулия Робъртс. А грейна благодарение на удивителната креативност на всички участвали в седмицата стилисти, нови и вече познати, от Италия и чужбина, но до един дръзнали да демонстрират пак и пак неизчерпаемите си творчески възможности.
Дизайнери, очертали оригинални и интересни тенденции в дамското облекло за следващите топли месеци, но останали верни на ДНК-то на модната си къща, както и на убеждението, че тоалетите, които създават трябва да са и изискани, и удобно практични. Сред тези тенденции модните гурута откроиха десет, които в интерес на истината успяха да установят и обикновените почитатели на красивите облекла, обсадили огромните екрани из Милано, по които дефилетата се точеха почти денонощно:
МИКРОКОСТЮМЪТ - несъмнено той би трябвало да бъде „официалната дамска униформа“ за следващите пролет и лято. Това е тоалет, при който кройката на сакото се среща с чувствеността на миниполата вместо с досегашната миди пола. Като пропорциите вече не са прекалено големи и подчертават естествения женски силует. Микрокостюмът може да бъде носен с блуза или риза, но дори и на голо, като Том Форд го сътвори от кадифе, донатела Версаче заложи на тъкан с бебешки розови нюанси на карета, а новият стилист на „Гучи“ Сабато де Сарно предпочете неутралните багри.
ТРЕЗВЕНОСТ ДО ДУПКА - Вече лансирана на модните подиуми в Ню Йорк, тази тенденция доминираше и в представените в Милано колекции за следващите пролет и лято. Вниманието се фокусира върху присъствието в тоалетите на класически елементи, които са проникнати от изящни съвременни обрати. Така „Тод’с“, „Макс Мара“, „Фенди“ и „Гучи“ преоткриха красивия стар тренчкот, идеално разкроената риза, вталения панталон в плътни цветове с неутрални или базови нюанси.
РЕСНИ НАВСЯКДЕ - Ресните буквално шестваха по модните подиуми в Милано и то не само по тоалетите. Дълги нишки в метални нюанси се диплеха от коланите на „Прада“ или ставаха неразделна част от роклите за млади жени, украсени с кристали. Ресните от кожа доминираха в тоалети на „Ботега Венета“, в шарена плетка те бяха у „Мисони“, от копринен сатен при „Алберта Ферети“, а при „Гучи“ – като тънки лъчи светлина върху палта и миди поли.
Ресните буквално шестваха по модните подиуми в Милано.
ДЕКОРАТИВНИ РЪКАВИ - Дългите ръкави през лятото не са задължителни, но могат да станат желани, ако бъдат превърнати в приумица, в необичаен декоративен елемент, който привлича вниманието и завладява. Точно това бе целта на „Ферагамо“, „Калкатера“ и „Жил Сандер“, които се погрижи за саката, якетата и дори ризите им да бъдат със „стратегически вложки“ за ръцете, които да ги „пропускат“ волни и красиви, почти като пелерина.
МАКСИ ЖИЛЕТКА - Другата дреха, мярвана често в дефилетата и из шоу-румовете бе „овърсайз“ жилетката, тоест голямата, която понякога се превръща направо в сако без ръкави. При „Жил Сандер“ този елемент бе в спортни кройки, „Етро“ го бе комбинирал с екзотични щампи, докато „Калкатера“ го бе „окичил“ с джобове. Въобще тук няма ограничения за въображението, тъй като тази култова дреха може да промени стила и настроението с голяма лекота.
Кожата изобилстваше в колекциите за лятото.
КОЖА И ЗА ЛЯТОТО - кожата не е материал, който се свързва с горещото време. Но в представените в Милано колекции за следващите пролет и лято тя изобилстваше под формата на костюми, връхни дрехи, поли, рокли с всякаква форма и стил. А като цветове на прeoткритата „лятна кожа“ доминираха пастелните, неутралните, деликатните, въобще онези на дискретната елегантност.
ЧАНТИ ЗА ПРЕГРЪДКА - А може ли начинът, по който дамите носят чантите си, да се превърне в тенденция? Според „Милано Мода Дона – 2024“ – да! В много случаи дефилиралите за „Прада“, „Ферагамо“, „Тодс’с“ и „Фенди“ държаха чантите тип „tote” и “shopper” с мека структура и от фина кожа близо до гърдите или под мишницата. Сякаш бяха предмети с изключителна сантиментална стойност, от която ти е трудно да се откъснеш.
Начинът, по който се носи чантата, се превръща в тенденция.
ПРОЗРАЧНОСТТА КАТО ФИЛОСОФИЯ - След като прозрачността процъфтяваше и доминираше по модните подиуми през последните няколко сезона, някои фешън-корифеи вече я бяха отписали. Но на приключилата седмица на италианското „прет-а-порте“ тя присъстваше яко, ама не толкова като тенденция, а по-скоро като философия. Най-вече в колекциите на вечно провокативните „Долче и Габана“, двусмислените „№21“, графичния „Мисони“ и ефирния „Ермано Шервино“.
ЦВЕТОВЕТЕ - В Милано тържествуваха пастелните нюанси. Тоест дамата на следващите пролет и лято ще бъде в нежни, женствени, романтични и дискретни багри, вариращи от бебешко розово до канарчено жълто, от лилаво до ментово зелено. Като подчертано в много от колекциите бе бебешкото синьо – може би най-налагания нюанс за топлото време на следващата година.
ОБУВКИТЕ - „помпа“, тоест с дебели елегантни подметки, винаги женствени, но в наситени цветове, ярки, жизнени и много често флуоресцентни.