По спешност правителството даде 15 млн. лв., от ППДБ и “Спаси София” обявиха, че проблемът остава
5 пъти повече разходи за контрол от приходите
Близо 200 млн. лева искаха терористите от градския транспорт в София, за да вдигнат блокадата в столицата. За заложници бяха взети 2 млн. софиянци. В крайна сметка, въпреки че основно правило е, че с терористи не се преговаря, те се наложиха и държавата се бръкна с 15 млн. лева, за да върне нормалния живот на столичните граждани.
Системните проблеми на транспорта в София няма да се решат с 15 млн., или 50 млн., или дори 100 млн. лв., ако няма реформа в дружествата. Това заяви заместник-кметът на Столичната община по финанси Иван Василев. Той изтъкна, че реалните проблеми в столичния транспорт са стари автобуси, трамваи и тролеи, както и липса на 250 шофьори на автобуси и на 100 водачи в електротранспорта. “Има административен хаос от наличието на 4 отделни дружества и излишно раздута администрация”, каза още зам.-кметът.
Той посочи, че се обмисля предложение за сливане на 4 транспортни дружества - ЦГМ, Автотранспорт, Електротранспорт и Метрополитен, в Единен транспортен оператор.
“Така ще оптимизираме излишно раздутата администрация от 700 човека, които извършват сходни дейности. Ще подобрим финансовите механизми между Столична община и реално извършващите транспортната задача, а не както е в момента - ЦГМ събира всички приходи и решава по свое усмотрение как да разпределя плащанията към дружествата, което води до това те да бавят плащания към контрагенти и после СО да трябва да ги спасява със заеми, както беше през 2024 г.”, заяви Василев.
Борис Бонев от “Спаси София” допълни картината като обясни, че само в две от четирите дружества на транспорта - авто и електротранспорт, има 69 човека в счетоводния отдел. Имало и книговезец. “Има ли нужда системата на градския транспорт от 69 счетоводители и касиери само в две от четирите дружества?”, попита той.
“Спаси София” настояват за 20% съкращаване на административния персонал в дружествата.
Общинският съветник Андрей Зографски обърна внимание на три факта за това колко е неефективна системата на градския транспорт. 200 човека са ангажирани за контрол в градския транспорт и 5 пъти повече са разходите за контрол, отколкото са приходите. Ако се хвърлят пари на калпак с раздути административни щатове през цели, това няма да е ефективно. “Сега Бойко Борисов ще хвърли 15 млн. лв. за заплати, но няма да е ефективно”, каза още Зографски.
Зам.-председателят на СОС Вили Лилков подчерта, че увеличение на заплати в градския транспорт трябва да има само срещу реформи. Според него било логично да влязат повече частни превозвачи - в момента 20% от общия пробег бил даден на частни фирми, но този дял можел да се вдигне.
Лилков изтъкна, че в момента голяма част от автобусите, трамваите и тролеите са над 10-годишни и за обновяването на наземния транспорт били необходими около 200 млн. лв. Лилков бе категоричен, че на този етап не е необходимо да се повишава цената на билетите за градски транспорт, каквито гласове вече се чуха. Според зам.-шефа на СОС промяната на системата за паркиране в столицата с разширяването на синята и зелената зона, както и въвеждането на червена зона може да увеличи приходите с 40-50 млн. лв. Част от тези пари според Лилков можели да влязат в градския транспорт.
Правителството действа популистки, необмислено и без да е ясно откъде ще дойдат парите.
“Когато не си дал ясен отговор откъде ще дойдат приходите и работиш с виртуални приходи и реални разходи, после винаги идва сметката. Някой пита кога ще ни платите, как ще ни платите. Отговорът е няма как, защото не е било разчетено правилно. Това беше разговор, който имахме миналата година и сега пак ще го водим - за това, колко лесно се обещава и как, като не си си направил сметката, после ще дойдат проблемите”, коментира Васил Терзиев, като заяви, че резултатът ще е октомври да не могат да бъдат изплащани заплати.
“После пак ще трябва да си играем на спасители. Общината, понеже са неможачи, и не могат да правят фокуси, за да намерят пари, пак ще дойде спасителят на бял кон, за да вземе пари от държавата, където е по-голямата касичка. Това ни е довело до тук. Не искаме да мислим дългосрочно, да мислим къде са проблемите и да ги атакуваме. Винаги се плъзгаме по плоскостта на това кое е лесно, за да заметем под килима проблема, който имаме в днешния ден. Но той не си отива, а се връща с голяма лихва утре”, заяви Терзиев.
“Това, което искам да видя, са ясни аргументи дългосрочно как ще се плати сметката и защо начинът, по който искат да се разпределят средствата е целесъобразен и как ще се решат проблемите, които са се натрупали. Засега такова нещо не съм видял. Но както казах, създадоха си кризата, решиха си я, чакам следващия епизод, в който това ще се повтори”, каза още кметът на София.
Кабинетът отпуска 15 млн. лева субсидия
Правителството ще осигури 15 милиона лева допълнително към субсидията на градския транспорт на София. Това са договорили на среща на премиера Росен Желязков и финансовия министър Теменужка Петкова със синдикални лидери. Предложението дошло от премиера и финансовия министър.
Предприехме това, за да си осигури ред и спокойствие в столицата, заяви премиерът Желязков. Кметът Васил Терзиев не е присъствал на срещата. От централата на ГЕРБ, където пристигнаха Росен Желязков и Теменужка Петкова, както и шефът на транспортната комисия в СОС Иван Таков, лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов призова: “От утре (вторник, 20 май, б. р.) транспортът да върви, ако може и от тази вечер”.
“Молбата ми е да се свържете със синдикатите. Още днес, ако трябва на подпис, за да са сигурни, че това, което сме решили, е факт. Да ги помолите транспортът от утре да върви, ако може и от тази вечер, защото след малко хората ще си тръгнат от работа”, обърна се Борисов към Желязков и Петкова.
“Тази политика е грешна, но правилна заради матурите. Представете си 10 деца да не стигнат до училищата, за да проведат матурите. Какъв скандал!”, заяви Борисов и добави:
“Не мога да си представя как би работило правителството, ако досега не сме намирали мнозинства за всяко едно от нашите решения. Благодаря на колегите от БСП, че са тук.”
“Получихме уверение от синдикатите, че при този акт на правителството синдикатите ще убедят своите членове от утре да се възстанови нормалното функциониране на градския транспорт в София”, каза премиерът Росен Желязков.
“В този ред на мисли на г-н Таков, който е от БСП, Ася на ИТН и колегите от другите партии от кабинета, които са тук, ще кажа следното. Ние всички от месец знаем за този проблем. Ние на власт, когато бяхме, вдигнахме с 35% заплатите”, каза Борисов. Той подчерта, че протестите са изцяло синдикални. “От дни обаче чуваме, че има политическа намеса в този скандал. Хората изпитват ужас как ще организират матурите, защото директорите трябва да подават списъци с деца, за които да се осигури транспорт. Ние даже говорихме да включим бусове на гранична полиция в помощ. Кметът спокойно и лежерно си обяснява, че нищо не може да направи”, подчерта Борисов.
“Централата ни в случая е неутрално място, където искаме да решим проблемите на столичани. Кметът иска да се прави на по-силен от всички. 2 години прави “Опълченска”. Сега политизира протеста, а аз твърдя, че ГЕРБ не участва в тези протести. Когато затварят Берлин и Париж, мафиотите ли стачкуват?”, запита той.
Инж. Богдан Милчев, бивш началник на КАТ-София и шеф на Института за пътна безопасност:
Категоричен съм, че в София трябва да бъде изработена нова транспортна схема, а това изцяло е ангажимент на общината. Разбирам исканията линиите на градския транспорт да бъдат приватизирани и това не е невъзможно, но нека първо имаме такава транспортна схема с ясни изисквания към тези, които предоставят услугата. И в момента има транспортна схема, но тя нито се актуализира, нито се развива, тя не отговаря нито нуждите както на пътуващите, така и на тези, които работят в нея и резултатът са стачки и блокади. Моето мнение е, че транспортните работници изнудват гражданите на София, поставят неизпълними искания, а от друга страна стои кметът, който не отстъпва, дето се вика - ни се води, ни се кара. Така че и двете страни са некоректни не само една към друга, а и към всички в този град - това са деца, ученици и зрелостници, но и пенсионери, хора с увреждания, които през транспорта стават заложници на синдикални спорове. Една нова транспортна схема трябва да отчита и броят на пътуващите, и маршрутите, и връзките на метрото с наземния транспорт, натоварването по часове, ако щете дори и дали спирките са на удобни места за хората, да са и обезопасени с пешеходни пътеки и светофари и т. н.