По заповед на синдикатите София остава без транспорт

Автор: Труд news
Работещите в наземния транспорт твърдят, че няма да мирясат ако не получат минимум 300 лв. над сегашните си заплати.

Събират подписи за безсрочна стачка

Метрото няма да спира, пуснати са допълнителни влакове по четирите линии

Кметът предлага 180 лв. увеличение

Столицата остава под транспортна блокада и през почивните дни, както и в понеделник също няма да се движат тролейбуси, трамваи и автобуси, съобщиха от синдикатите. Единствено метрото ще продължи да работи и да обслужва софиянци и гости на града. То се движи с допълнителни влакове и намален интервал между тях по четирите линии.

Още сутринта в последния работен ден от седмицата започна събиране на подписи в различните дружества за преминаване към безсрочна стачка.

“Не делим дните на почивни и на работни. Ще протестираме докато бъдат изпълнени исканията ни”, обяви пред “Труд news” Иван Кирилов, който е председател на Федерацията на транспортните работници в КТ “Подкрепа”. Попитан дали това означава, че са съгласни да няма среща с кмета на София в понеделник (Васил Терзиев постави като условие за продължаване на преговорите наземният транспорт да започне работа), Кирилов бе категоричен, че Терзиев не е в позиция да диктува правилата.

“Стачката на градския транспорт в София няма да приключи скоро. Не може по медиите да се отправят предложения в подобна ситуация. Исканията на протестиращите са справедливи. Има възможност да се увеличат заплатите на шофьорите с 12%”, категоричен бе Тодор Капитанов, вицепрезидент на КНСБ.

“Кметът каза, че едно от предложенията за 100% ръст на бонусите, възлиза на близо 15 милиона лв., които явно ги има вече, осигурени. Исканията на синдикатите са за допълнителни 29 милиона, с които да са финансират Столична община от държавния бюджет. При положение, че вече има 17 милиона от държавния бюджет и като прибавим тези 15 милиона, за които кметът говори, реално имаме 32 милиона лв., които трябва да се разпределят за работни заплати”, обясни Капитанов.

Той добави, че Терзиев е казал, че за да има 15% увеличение, което ще се равнява на 400 лв., каквото е искането на синдикатите - са необходими 42 милиона лева.

“Има огромно количество извънреден труд, на месец един шофьор работи 27 дни в месеца, за да си докара 3000 лева чисто, не ползва отпуска и почивни дни. Взима по-малко от друг работник накрая”, каза Иван Кирилов.

Последната оферта на кмета Васил Терзиев към протестиращите е за 180 лв. увеличение на заплатите, но те са категорични, че няма да мирясат докато не получат минимум 300 лв.

Кметът на София Васил Терзиев: Ако се даде увеличение от 300 лв., половината детски градини няма да бъдат построени

Не виждам как мога да дам това, което протестиращите искат. Не е въпрос на инат. Поканили сме синдикатите на среща в понеделник. Казах им да ми изпратят своите сметки, за да видим дали имаме повод да разговаряме още днес, заяви столичният кмет Васил Терзиев по Нова тв.

Той бе категоричен, че ако се даде исканото увеличение от 300 лв. на служителите в градския транспорт, това би означавало половината от предвидените нови детски градини в София да не бъдат построени. “Не може да се вземат пари от капиталовата програма, защото голяма част от средствата там са заеми и е посочено за какво точно са парите”, добави Терзиев. Той подчерта, че “когато няма пари - няма пари”.

Столичният кмет коментира и отправеното към работещите в транспорта предложение за увеличение със 180 лв. на заплатите. “Тези 180 лв., които на всички им изглеждат много малко, означават 55 млн. дупка в системата на транспорта”, посочи градоначалникът. “Тя може да стане 35, ако държавата поеме охраната на метрото. Искането за 300 лева отваря още 35 милиона дупка. Пари по сметките има, но едно е да можеш да ги харчиш. 40-50 милиона лева има в капиталовата сметка. Нека кажат дали да намалим половината детски градини, където са заложени 120 милиона.”

“Като не виждам път, не мога да давам обещания”, заяви Васил Терзиев. “Няма как да се извади от капиталовата програма. Част от нея са заеми. Другото е преходни проекти.”

“Това, което се иска, няма как да го посрещна”, категоричен е кметът. Той каза, че ще внесе транспортна карта в общинския съвет.

Водят се разговори с ЦГМ дали буферните паркинги могат да бъдат безплатни в такива ситуации. Говорим си и за това дали зоните за паркиране е целесъобразно да бъдат безплатни. Мнението от вчера е, че не може да се разреши шофирането в бус лентите, но разговорът продължава”, каза Терзиев. Той уточни, че проблемът с бус лентите е законов и трябва да бъдат спрени камерите за засичане на нарушители, което не е толкова лесно.

И допълни, че ще се направи цялостен анализ на транспортните дружества - “Електротранспорт”, “Автотранспорт”, Център за градска мобилност и “Метрополитен”, да останат ли четири или има нужда само от един оператор. Сега те имат 700 души администрация.

ППДБ: Случващото се е саботаж

Случващото се в столичния градски транспорт е саботаж, заявиха от “Продължаваме промяната - Демократична България” (ПП-ДБ). В Народното събрание народните представители Лена Бориславова, Божидар Божанов и Стела Николова, председателят на Столичния общински съвет Цветомир Петров и общинският съветник от групата на ПП-ДБ Бойко Димитров дадоха съвместен брифинг за протеста на наземния транспорт в София.

Това, което се случва, със столичния градски транспорт видимо е саботаж, каза Божидар Божанов. Дори депата на частния превозвач са блокирани и не му дават възможност да обслужва гражданите на София. Борисов да не се прави, че няма нищо общо с това. Този саботаж е и политически, коментира Божанов.

На ден Столична община губи поне 550 000 лв. от непродадени документи. Това, че те опитват да саботират столичния кмет, е изцяло политически ход и трябва да го осъдим. Не сме против увеличението на възнаграждението на шофьорите, каза Божидар Божанов. По думите му с протестите се създава “ад на гражданите”, които всъщност плащат заплатите на протестиращите.

Няма да спрем, докато не решим този проблем, заяви Цветомир Петров. Седим плътно зад кмета. Решаването на този проблем не трябва да става за сметка на всички останали приоритети, които сме си заложили. Надявам се работниците да постъпят възможно най-разумно, защото протестът, който правят, е срещу софиянци, а не толкова срещу нас, коментира Петров.

Общинските транспортни оператори губят почти един милион лева всеки ден, каза Бойко Димитров. Кметът Васил Терзиев предложи 100 лв. на всички плюс до 300 лв. на шофьорите, така че има предложение, но не се приема от синдикатите, каза още той.

Атакуват се градове, в които ГЕРБ не управлява, смята Стела Николова и добави, че градовете, в които не управлява ГЕРБ, са в стачна готовност.

Лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов: Дайте да се върне Фандъкова и да нося отговорност аз

“Момчето е неможач - мърсотия, задръстване, две години нито един инфраструктурен проект”. Защо Теменужка Петкова да помага?

Така лидерът на ГЕРБ Бойко Борисов коментира пред журналисти в парламента протеста на шофьорите от наземния градски транспорт в София.

“Слушаме само оправдания. Всяка сутрин минавам по бул. “Европа и гледам как ул. “Опълченска” стои, а сутринта беше ад. Кметът наказва всички софиянци”, заяви Борисов.

“Преди нямаше такива протести, плащахме и всичко вървеше нормално. Дайте да се върне Фандъкова днес кмет и да нося отговорност аз. Две години, не са два месеца”, каза още Борисов и попита: “Къде ми е вината, че нищо в София не се е случило за две години? Прекалявате, че стоим зад протеста”, обърна се Борисов към медиите и припомни: “Когато аз станах кмет нямах нито един общински съветник и си направих общество. Терзиев като е кмет да си преформатира бюджета”, посъветва лидерът на ГЕРБ.
Той бе категоричен, че столична община има пари. “Имат над 600 милиона, защото нямат нито един проект, който да движат”, попита Борисов.

Председателят на комисията по транспорт в СОС: И “Спаси София” имат “заслуги” за ситуацията

Комисията по транспорт в столичния общински съвет е изключена от преговорния процес с протестиращите от градския транспорт, коментира пред “Труд news” председателят на комисията по транспорт в СОС Иван Таков. Той обясни, че за понеделник е насрочил извънредно заседание на комисията и е убеден, че с общи усилия СОС ще намери решение на транспортния проблем.

“Очевидно кметът не може да се справи със ситуацията, за която сериозни заслуги имат и от “Спаси София. Техният зам.-кмет по транспорта Иван Павлов се оттегли от поста като стана напечено. А за проблема се знае от март”, каза още Таков.

Той обясни, че още преди шест месеца комисията по транспорт е поискала от ресорния зам.-кмет на “Спаси София” икономическа рамка, но такава не била представена. Преди месец отново са напомнили на Павлов да представи анализ колко пари ще са необходими за увеличение със 100, с 200, с 300 и с 400 лв. на заплатите в градския транспорт на София, но вместо анализ зам.-кметът е хвърлил оставка.

Георги Вълев, адвокат по трудово право: Трябва да се гарантира транспортното обслужване на населението

Със стачка и протест гражданите могат да заявят своята позиция. Стачката е право на работниците да протестират и когато протестират, трябва да бъдат в предприятието. Когато излязат извън пределите на дружеството, по-скоро става въпрос за протест. Основната идея на гражданско неподчинение е умишлено нарушаване на закон, с който не си съгласен.

Когато работникът не изпълнява трудовите си задължения, не би следвало да се полагат възнаграждения. От формална гледна точка и при стачка, и при протест няма осъществена трудова дейност, обясни той.

Ако приемем, че това е стачка, според закона трябва да се гарантира транспортното обслужване на населението.

“Не може да се парализира столицата. Спирането на метрото би блокирало целия град. Без градски транспорт би се парализирал целият транспорт”, коментира Георги Вълев.

По думите му, ако спазват закона, синдикатите не би следвало да спрат и метрото.

Правата на потребителите са да имат достъп до съответната услуга. Когато са заплатили и нямат достъп до нея, би следвало да бъдат компенсирани, посочи още той.

Съпричастност

Бургаските шофьори подкрепят протеста в столицата

Мария Кехайова

Работещите в транспорта в Бургас категорично подкрепят протеста в София. - “Ние сме колеги, имаме едни и същи проблеми. Всички подкрепяме протеста”, каза пред Труд news инж. Петко Драгнев, управител на градския превозвач “Бургасбус”.

“Надявам се да има диалог, за да се решат проблемите им, да има най- сетне решение”, каза още Драгнев.

Бургаски шофьори заявиха категорично, че са зад колегите си и ако е необходимо ще ги подкрепят по всякакъв начин.

По думите им, не е приятно за хората, че точно по време на изпращанията на зрелостници /предстоят и балове/, транспортът в столицата има такива проблеми, но исканията са справедливи и трябва да бъдат чути.

Във Варна протестират символично за по-високи заплати

Искат 350 лв. увеличение за тази година

Даниела Фархи,
Труд news, Варна

Шофьорите от градския транспорт във Варна подкрепиха колегите си от столицата със символичен протест в подкрепа на исканията за увеличение на заплатите. На предните стъкла на превозните средства бяха залепени надписи “Протест”. От КНСБ настояват държавата чрез финансовото министерство да осигури субсидия от 6,5 млн. лв. за общинския превозвач, с която заплатите на служителите да бъдат повишени с 15%.

Същевременно в транспортната комисия на местния парламент бе депозирана докладна от ръководството на “Градски транспорт”, според която синдикатите искат тази година възнагражденията да се повишат с 350 лв. Сумата не е предвидена в проектобюджета, който е натоварен с близо 10 млн. лв., обезпечаващи безплатните карти за ученици, студенти, пенсионери и хора с увреждания, каквито Варна първа в страната въведе от 1 януари. Разглеждането на проектът за бюджет преди дни бе спряно заради разминавания в представения от администрацията проект и вече взети от Общинския съвет решения. След преговори от съвета обявиха, че ще подновят заседанията през следващите 2 седмици.

Най-четени