Предложение в доклада на ОИСР за България: По 936 лева бонус от хазната за всяко дете

Предложение в доклада на ОИСР за България: По 936 лева бонус от хазната за всяко дете

Хората, които сами напуснат работа, с по-дълги обезщетения за безработица

Облекчението за дете колкото минималната заплата

Работещите родители да получават от държавната хазна по 936 лв. на година за всяко дете. Това предлагат от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) в доклада “Икономически преглед на България”, който преди дни беше представен от служебното правителство. От няколко месеца България работи, за да стане официален член на ОИСР, затова докладът на организацията с препоръките към България е много важен.

В момента годишният облагаем доход на един от родителите се намалява с 6 хил. лв. за едно дете, с 12 хил. лв. за две деца и с 18 хил. лв. за три и повече деца. А тъй като данъкът върху доходите е 10%, ако родителят работи, дължимият от него данък се намалява с 600 лв. за едно дете, с 1200 лв. за две деца и с 1800 лв. за три и повече деца. Ако доходите на един от родителите не стигат, за да ползва цялото облекчение, остатъкът ползва другият родител.

Според ОИСР тази схема може да бъде подобрена. Данъкът върху доходите е само 10%. Но общата данъчно-осигурителна тежест от 33% е доста висока и обезкуражава много хора да работят легално и вместо това получават заплати в плик, пише в доклада на ОИСР. Добър ефект за намаляване нежеланието на хората да работят легално ще се постигне с намаляване на данъчно-осигурителната тежест без да се правят компромиси със стабилността на системата. Увеличаване на облекчението за деца от сегашните 6000 лв. на година на 9360 лв. (колкото е минималната заплата в момента - 780 лв. по 12 месеца) и повишаването на този праг с течение на времето ще намали разходите на хората при деклариране на по-високи доходи и ще ги насърчи да обявяват истинските си заплати, пише в доклада. Идеята е годишните доходи на родителите да бъдат намалявани с 18 720 лв. за две деца и 28 080 лв. за три и повече деца.

Повишение на облекчението съчетано с засилен контрол ще стимулира хората да декларират реалните си доходи. Освен това ще бъде намалено данъчното облагане за хора с ниски доходи и с деца. Допълнително предимство от уеднаквяването на облекчението за деца с минималната заплата ще бъде опростяването на данъчната система и повишаване на ефективността при събиране на приходите - в момента облекчението за деца е доста под минималната заплата, което води до големи административни разходи за събиране на малко данъчни приходи, пише в доклада на ОИСР.

В системата за обезщетения при безработица от ОИСР също виждат възможност за подобрения. Според доклада обезщетенията за безработица са твърде високи, но се дават за кратък срок и при твърде строги изисквания, така че малко хора може да се възползват от тях. Според ОИСР обезщетенията за безработица осигуряват 85% нетно заместване на дохода на човека, преди да стане безработен. Това е повече отколкото получават безработните в повечето страни от ОИСР, като пред нас са само Португалия, Люксембург, Швейцария, Германия и Франция. Реално обаче обезщетенията за безработица не заместват 85% от нетния доход заради сумите, които хората получават в плик, пише в доклада. А наред с това само хората, които не са уволнени по дисциплинарни причини, тоест само съкратените, имат пълен достъп до обезщетенията за безработица. Хората, които сами напуснат работа имат право на минималното обезщетение за безработица и то само за срок от четири месеца.

Хората, които сами напуснат работа, трябва да получават обезщетение поне шест месеца, за да имат повече време да търсят нова работа, посочват от ОИСР.

Като измерител за това как работи една система за обезщетения при безработица е какъв дял от безработните получават обезщетения. В България само 40% от безработните получават обезщетения, което е по-малко спрямо повечето страни от ОИСР.

В България има групи от хора, които не могат да изпълнят строгите изисквания за получаване на обезщетения за безработица. Например в България се изисква човек да е бил осигуряван поне 12 месеца от последните 18 месеца, за да получи обезщетение за безработица. Това условие не могат да изпълнят младите хора, които току що са завършили образованието си. Те би трябвало да получават помощ за срок от шест месеца, за да могат да намерят подходяща работа, посочват от ОИСР.

Налозите не намаляват неравенството в страната

По-високи данъци за имоти и луксозни коли

Внимателно с прогресивното облагане

Повишаване на данъците върху имотите ще доведе до по-големи приходи в хазната.

Да бъдат повишени данъците върху имотите, луксозните коли и яхтите, препоръчва ОИСР в доклада си за България. И в момента има данък върху недвижимите имоти в България, но приходите от него са много малко - само 0,5% от брутния вътрешен продукт на страната при средно 1,8% за страните от ОИСР.

Увеличаване на данъчната оценка на имотите ще доведе да повишаване на ежегодно плащаните данъци върху недвижимото имущество. Повишаване на данъците за луксозните автомобили и яхтите също може да бъде обмислено, пише в доклада.

Повишаването на данъците върху наследството ще намали неравенството в страната, посочват още от ОИСР.

В момента плоският данък от 10% върху доходите и социалните трансфери не водят до съществено намаляване на неравенството в страната, става ясно от доклада. Преминаване към по прогресивна схема на облагане на доходите има възможност да намали неравенството в доходите и да осигури повече приходи в хазната, които да бъдат използвани за социални разходи. Но авторите на доклада признават, че въвеждането на по-големи данъци за по-високите доходи няма да доведе до увеличаване на приходите с размера на по-високата ставка, защото ще насърчи хората да излязат в сивата икономика. Всяка промяна в тази посока трябва да върви с мерки за затягане на контрола и намаляване на сивата икономика, смятат авторите на доклада.

Повишените социални разходи трябва да бъдат финансирани като се подобри ефективността при събирането на приходите в държавния бюджет, както и с повишени приходи от налозите върху собствеността и наследството, пише още в доклада.

Неформалната икономика е широко разпространена, особено под формата на недекларирани заплати, давани в плик, посочват от ОИСР. Близо половината от данъкоплатците са регистрирани на минимална заплата. Намаляването на недекларираните доходи, създаването на по-трудни условия за мултинационалните компании да прехвърлят печалбите си в чужбина, подобряване на събираемостта на приходите от ДДС и прехвърляне на събирането на местните данъци от общините към централната власт, ще доведе до допълнителни приходи в бюджета, посочват от ОИСР.

Необходимо е да зачестят данъчните проверки в мултинационалните компании, пише в доклада. Законите трябва да бъдат променени, така че да бъде осигурено достатъчно време на проверяващите, както и да бъде дадена възможност за включване на външни експерти при проверките на компании в индустрията, посочва от ОИСР. Целта е служителите на приходните агенции да могат да идентифицират схеми за избягване плащането на данъци.

Тъй като проверките за укриване на печалба са много сложни, данъчните служители трябва да бъдат допълнително обучени, както и да се подобри ефективността при принудително събиране на задълженията към хазната чрез съда.

Централизираното събиране на данъците върху собствеността, както беше преди години, също ще доведе до повишаване на приходите. При прехвърляне на събирането на данъците върху имотите и автомобилите на общините ефективността при събирането на налозите е намаляла с 30-35%, пише в доклада.

Необходимо е повишаване на минималната заплата

Майките с 780 лв. на месец през втората година

Ще осигури повече приходи в хазната

Майките да получават по 780 лв. на месец през втората година от раждането на детето предлагат от ОИСР в доклад до българското правителство.

Сумите, които получават майките през втората година сред раждането на детето, да бъдат увеличени на 780 лв. на месец, предлагат от ОИСР. През миналата година тези суми бяха вдигнати на 710 лв. Но от началото на 2023 г. минималната заплата нарасна на 780 лв., а майчинските останаха без промяна.

Работната сила в страната ще продължи да намалява, ако нищо не бъде направено за повишаване на раждаемостта, за намаляване на емиграцията и за стимулиране хората, които нито работят нито учат, да започнат работа, става ясно от доклада. Политики, които да улеснят майките с деца да работят, ще ги насърчат да имат повече деца, а и повече майки ще работят. От ОИСР предлагат майките да получават 75% от полагащото им се, дори ако се върнат на работа преди да мине една година от раждането на детето. В момента майките получават само 50% от обезщетенията, които им се полагат, ако се върнат на работа преди детето да навърши две години.

За да бъде намалена емиграцията са необходими по-добри перспективи за младите хора, както и осигуряването на по-добри работни места, пише още в доклада.

Увеличаването на минималната заплата ще помогне за изсветляване на икономиката, защото фирмите ще бъдат задължени да декларират заплатите на по-високо ниво, въпреки че това ще бъде реална тежест за фирмите, които действително плащат минимални заплати, пише в доклада на ОИСР.

Повишаването на минималната заплата с около 10% до 780 лв. от началото на годината ще доведе до повече приходи от данъка върху доходите и от социални осигуровки. Последващо покачване на минималната заплата през годините и на минималните осигурителни прагове за професии, които едва ли работят на минимална заплата, както и за самоосигуряващите се, които упражняват същите професии, ще допринесат за намаляване на сивата икономика и за повишаване на приходите в бюджета. Това че минималната заплата в България е по-ниска спрямо останалите страни от ЕС, показва че има възможност за увеличението є, пише още в доклада.

Обслужване на едно гише

По лесно стартиране на бизнес

Стартирането на бизнес трябва да става на едно гише, да бъдат намалени лицензионните и разрешителни режими, за да бъде намалена възможността за корупция.

Необходими са законодателни промени, които да улеснят правенето на бизнес в България, става ясно от доклада на ОИСР. Сред предложените промени е въвеждане на обслужване на едно гише при стартирането на какъвто и да е бизнес, премахване на изискванията за капитал при регистриране на дружество с ограничена отговорност, преглед на съществуващите лицензионни и разрешителни режими и стартиране на програма за намалението им.

Частният капитал, независимо дали национален или чуждестранен, се нуждае от предсказуема среда за правене на бизнес. Необходимо е да бъдат улеснени правилата за започване на бизнес, както и за закриване на фирма, става ясно от доклада. Създаването на фирма трябва да е бързо и с малки разходи. Административната тежест за стартиране на бизнес в България е най-голямата спрямо останалите страни, включени в проучване на ОИСР. Стартирането на дружество с ограничена отговорност трябва да става с посещение в една администрация на едно гише, каквато е най-добрата световна практика.

Някои от сегашните изисквания за започване на бизнес трябва да бъдат премахнати, като например формалният акт за учредяване, търсене на съгласие от местните власти за регистрация и като цяло на разрешенията за икономическа дейност.

На местните власти не трябва да бъде давана власт за одобряват регистрации или да дават лицензи, за да бъде намалена възможността за корупция. Целият процес трябва да бъде онлайн с автоматична проверка на необходимите документи и с възможно най-малка човешка намеса, пише в доклада.

В момента тежестта на лицензите и разрешителните в България е по-голяма отколкото във всички страни членки на ОИСР, с изключение на Турция. Броят на лицензите и разрешителните трябва да бъде намален както на национално, така и на местно ниво. Това, заедно с въвеждане на обслужване на едно гише, ще доведе до ръст на брутния вътрешен продукт на човек от населението с 2,7% за период от 10 години.

Най-четени