Да освобождават от матура при оценка 5 в последните три години на гимназията, предлагат от Синдикат “Образование”
Обсъждат се над двайсет промени
Ученици да повтарят първи клас, заради дефицити в знанията и уменията си. Това предлагат от синдикат “Образование” към КТ „Подкрепа”. Става дума за оставане в същия клас само за година, поясни пред “Труд news” председателят на синдиката Юлиян Петров. Той се позовава на тяхно изследване, направено по методите на “национална анкета” и “ад хок”, финансирано със собствени средства.
Юлиян Петров, председател на синдикат „Образование” към КТ „Подкрепа”
Участвали са повече от 4000 учители, родители и заинтересовани граждани. Над 88% от запитаните са отговорили утвърдително на въпроса дали да се въведе възможност за повтаряне на първи клас при наличие на дефицити в езиковите и социални умения на ученика.
“Синдикат Образование” от няколко години анализира действието на Закона за училищното и предучилищното образование и в контекста на целия начален етап, който се промени 2016 г. С новия закон, с това учениците да преминават по една “бърза писта” с дефицитите, които носят в своето образование като цяло, стигнахме до предложението да се повтаря еднократно първи клас”, заяви Петров. Той уточни, че в историята на образованието опитът сочи, че повтарянето няколко пъти на един и същи клас има обратен ефект.
“Тази “бърза писта” прави много сложни пети, седми, осми клас, като дори излиза извън тези рамки. Респективно трудностите са и за учителите. Искаме “в зародиш” да помогнем на децата”, каза председателят на синдиката. Подчерта, че става въпрос за много малък процент на ученици. “В някои райони процентът ще бъде много по-висок, но средно статистическото училище почти няма да има такива ученици. Това обикновено не засяга тези, които са посещавали предучилищни групи и са участвали в това задължително по закон предучилищно образование. Но законът не се спазва - имаме неработещ текст. Записваме ги в първи клас най-вече с езикови дефицити. Да не говорим за социални умения - спазване на правила, има деца, които за първи път попадат в една общност. Трябва да им помогнем. Един законов текст, който не действа, трябва да го направим така, че да действа или да го заличим, а в случая точно това се получава. Затова искаме да се случи това повторение в първи клас”, уточни Петров. Той подчерта и че предложението е за текст в закона, логиката на който следват наредбите, включително и тази за приобщаващото образование.
“Те да не минават по т. нар. “бърза писта”, трябва да помислим и като възможност това да се случва и в класовете до 4 клас. Този дебат дори малко е закъснял”, каза Петров.
Изследването на синдикатът показва и че 74,3% от участниците в него подкрепят идеята за отпадане на държавните зрелостни изпити за ученици, които в последните три години в гимназията имат среден успех от „Мн. Добър” (5).
“Една такава идея не е чужда и за историята на образованието ни. Един ученик, ако покаже добра средна оценка в рамките на петица, то той да бъде освободен от матура, защото вече е доказал, че има минимума от знания, които трябват за последните три години. Това би мотивирало учениците да учат не само последната година, за да се освободят. Така те могат да се насочат към следващия етап от своето обучение или да помислят как да се реализират на пазара на труда, това е въпрос на личен избор. Но наистина ще им спести малко време. Стресът към матурата могат да го отнесат към изпит за ВУЗ”, каза Петров и отбеляза, че най-търсените ВУЗ-ове не вземат под внимание оценката от матурата.
“Ние сме нетен износител на бъдещи студенти, а тук трябва да води българският пазар на труда, който трябва да привлече най-добрите ученици. В математическа гимназия няма ученик, който да продължи да учи в България. Два пъти правихме проверка в математическите гимназии - няма човек, който да учи у нас, те са 100-процентен нетен износител на бъдещи студенти”, уточни синдикът.
Каза, че към момента се води дебат за цялостни промени в образованието с поне 20 акцента. “Едни от тях кореспондират със Закона за образованието, други с наредби, трети с НОИ, пенсионната реформа и т. н. Предишният министър Галин Цоков не беше по-малко активен и показваше добри постижения на системата, но някак беше по-плах по отношение на коментара за реформи. В този ред на мисли министър Красимир Вълчев отвори много дебати, но и той самият е казвал, че някои от промените няма как да ги очакваме веднага, ще мине повече време за да се случат”, обобщи Юлиян Петров.
След обсъждания през лятото, повечето новости ще влязат в сила за учебната 2025/2026 г.
Освен “Добродетели и религия” ще въвеждат и интерактивен час по здравно образование
Красимир Вълчев, министър на образованието и науката
“Следващите седмици ще продължим разговорите по темата “Добродетели и религия”, а на 24 април 2025 година ще организираме широка дискусия по темата. Чуваме и четем различните мнения - и либералните, и консервативните, и умерените. Убеден съм, че ще намерим добро решение”. Това написа в профила си във фейсбук просветният министър Красимир Вълчев. Поводът е предстоящото въвеждане на този предмет в учебните програми. Това е една от многото промени, с които се захвана Министерството на образованието и науката. На 23 април Отраслов съвет ще обсъжда дали и с колко да бъдат намалени извинителните бележки по семейни причини. Синдикат “Образование” предлагат от 15, както се прие преди година, те да станат 7 или 8. От Синдикатът на българските учители пък искат броят им да се намали до 10 за година или наличните 15 да се разграфят за двата срока. Цялостна задължителна забрана на телефоните в училищата също искат от МОН. От синдикатите пък предлагат да се глобяват родителите, ако детето е с мобилно устройство. Дебатът за въвеждането на оценка за дисциплина в училищата също продължава.
В края на миналата седмица министър Красимир Вълчев заяви желание и готовност да работи по въвеждане на интерактивен час по здравно образование в училище, провеждан с подготвени обучители и по разписана програма с ясни цели и дейности. Това стана на инициирана от Асоциация “Родители” среща, в присъствието на експерти от МОН, Министерството на здравеопазването (МЗ) и Национален център по обществено здраве и анализи, както и гражданска инициатива “България без дим” и Национална мрежа за децата.
МЗ подчерта, че Националната програма за въвеждане на здравно образование в училище е одобрена от Министерски съвет и трябва да започне да се провежда в училищата до 2027 г.
МОН ще предложи в новите промени на учебните програми място за отделен час още в 1-ви клас.
Предложение на министър Вълчев е и преобразуването на всички 31 математическите гимназии в специализирани училища. Промяната би позволила на приетите след 4-ти клас ученици да продължат в тях без изпити след 7-и, независимо от резултатите си от Националното външно оценяване по математика.
Камери за видеонаблюдение ще бъдат инсталирани в класните стаи и на дворовете и площадките за игра на учениците в училищата, предвижда нова национална програма на МОН, която също е публикувана за обществено обсъждане. Тази година ще бъдат оборудвани осем училища, а с продължаването на програмата през следващите години поетапно ще бъдат обхванати и останалите.
Образователното министерство ще възложи и разработването на модел на изкуствен интелект за училищата, подобен на BgGPT Chat. Моделът се тренира с повече качествена информация, свързана с образованието, например учебни помагала или текстове, които са проверени и задачи, които са проверени, съобщиха още от просветното министерство. От там предвиждат от следващата учебна година да се финансира подготовката и участията в национални и международни ученически олимпиади и състезания на поне 7 500 български ученици. Средствата са общо 5 781 576 лв. за цялата програма, с 810 хил. повече от насочените миналата година към същата програма.
Това са част от предложенията, които предстои да бъдат обсъдени до лятото и да влязат в сила още през следващата учебна година.
Дали в първи клас или в някой от класовете в начален етап, там където няма усвояване на стандартните умения за писане, четене и смятане, трябва да има подобно еднократно повтаряне. Дали точно в първи клас е времето или в някой от другите класове до четвърти, когато се забелязва по-голям период на изоставане, е въпрос на дискусия. За мен учениците в първи клас са с еднакъв прогрес и дефицит. Те затова са в първи клас - защото те тепърва “прохождат” и трябва да имат езикова подготовка по писане и четене. Повтарянето в начален етап е било винаги дебат от 2016 г. насам. В годините сме забелязали, че има много ученици, които нямат добра езикова подготовка и въпреки това продължават своето образование след четвърти клас. В другите обсъждания, които сме имали и ние директорите на училищата, тази тема е разглеждана като възможно да се повтаря веднъж в начален етап с основната идея да се затвърди българската грамотност, математическите умения и да няма такова драматично изоставане в подготовката на един или друг ученик, така че след 4 клас да е сравнително на едно ниво. В медийното пространство се повтаря, че в края на месец май МОН ще има готовност да предложи пълния пакет от промени, които са фиксирани в Закона за училищното и предучилищното образование като възможност за обществено обсъждане и това ще се случи през летните месеци.
Относно въпросът за държавните зрелостни изпити, за мен те са едно от най-добрите постижения през последните 10 години и задължителните такива във вида, в който се провеждат, са един много добър трамплин за продължаване във ВУЗ. Според директорите след като те се използват като вход за ВУЗ, не би трябвало да има освобождаване, поради простата причина, че петицата в едно малко населено място не е като тази в Първа английска езикова гимназия. Стандартите и очакванията са коренно различни и няма как да има такова уеднаквяване на стандарта, за да може двете петици в различните училища да бъдат еднакви. Поради което според много директори, позицията за освобождаване от ДЗИ не е много подходяща в днешно време.
Родители от Бургас
“Няма родител, който да не праща детето си на частни уроци”, оплакват се бургазлии.
Мария Кехайова,
Труд news
Повечето родители одобряват отмяна на матурите, ако ученикът е имал петици в три поредни години по предмета. Те смятат, че учебната програма е много натоварена, а и много от младите хора се ориентират към образование и професии, които не са пряко свързани с тези предмети.
Родителите масово не одобряват учебния материал по литература и включените произведения. Майки и бащи на седмокласници смятат, че децата не мога да разберат много от творбите поради изключителната отдалеченост във времето. Те се оплакват, че трудно възприемани били дори произведения като “Немили - недраги” на Вазов. “Няма родител, който да не праща детето си на частни уроци, а напоследък сме принудени да практикуваме и “двойно подсигуряване”. Примерно по математика детето ходи на уроци при гимназиален и прогимназиален учител, защото искаме да влезе в елитна гимназия. Материалът е огромен и извънредно труден”, смятат родителите.
За бележките за отсъствия по домашни причини смятат, че задължително трябва да останат, защото има ситуации, в които е невъзможно да се търси лекар или пък проблемът е от друго естество.
Във Велико Търново
Веселина Ангелова,
Труд news, Велико Търново
Над 30 ученици ще се включат в училищно състезание по религия в СУ “Вела Благоева” във Велико Търново, седмица преди най-светлия християнски празник Възкресение Христово. Състезанието по религия, християнство, православие, се осъществява за пети път. Регламентът включва 15 тестови въпроса, които проверяват теоретичните познания на участниците и задача за създаване на отговор на духовно-нравствен въпрос, съобразен с възрастта им. Целта е учениците да изразят своите мисли и чувства по теми, свързани с вярата и морала, посочиха организаторите. Освен традиционното състезание по религия, по време на Страстната седмица, в училището предстоят два открити урока, посветени на Възкресение Христово, които ще дадат възможност на учениците да задълбочат разбирането си за значението на празника и неговите традиции, посочиха от училищното ръководство.