Идеята е записите да бъдат признавани в съда
В такситата да бъдат поставени камери и паник бутон, поискаха от бранша по време на среща с вицепремиера и министър на транспорта Гроздан Караджов. Целта е да бъде повишена не само сигурността на таксиметровите шофьори, но и на пътниците.
Идеята е такситата да бъдат оборудвани с видеорегистратори, които записват случващото се в автомобила, както и със скрит паник бутон, който само шофьорът знае къде е, обясни за “Труд news” Кирил Ризов, почетен председател на “Съюз Такси”. При нападение от страна на пътник над водача на автомобила, той ще може да натисне паник бутона и да поиска помощ. Паник бутонът ще може да бъде използван и при пътно произшествие, при което може да е пострадал и пътника.
Връзката между таксито след натискане на паник бутона и полицията или “Бърза помощ” може да става през вече разработено специално приложение, подобно на това, чрез което такситата получават информация къде трябва да отидат при повикване на адрес. Идеята е през приложението сигналът от паник бутона да се изпраща към телефон 112, откъдето да задействат институциите. Самото приложение може да изпраща данни с координати на автомобила, така че да бъде осигурена бърза реакция от страна на държавните органи.
Видеорегистраторът ще изпраща картина от случващото се в автомобила в реално време, така че хората на телефон 112 да могат да преценят дали трябва да изпратят полиция или линейка. Така при катастрофа може да бъде спасен животът не само на шофьора, а и на пътника.
Освен сигнал до държавните институции, при натискане на паник бутон в такси всички членове на приложението, които се намират наблизо, ще получат сигнал за случващото се. Така колеги на водача на автомобила ще може бързо да се отзоват на сигнала за помощ.
Поставянето на видеорегистратори и паник бутони в такситата не е само от компетенциите на министъра на транспорта. Затова на срещата на представители на таксиметровия бранш с министъра на транспорта Гроздан Караджов е договорено въпросът да бъде обсъден и в по-широк формат с участие на представители на Министерство на транспорта и съобщенията, МВР и Министерство на правосъдието. Целта е да бъде обсъдено какво може да бъде направено, така че записите от видеорегистраторите да може да бъдат използвани и като доказателство в съда.
Подкрепям всяка инициатива, която би довела до подобряване безопасността на таксиметровите водачи, е заявил министърът на транспорта Гроздан Караджов по време на срещата с представители на таксиметровия бранш, съобщиха от министерството. “Не само като министър, но и като потребител заставам зад позицията на бранша за повишаване сигурността на шофьорите”, е заявил вицепремиерът Караджов. Той изрази готовност за провеждане на разговори с всички компетентни институции за намирането на работещ механизъм за тази цел, съобщиха от Министерство на транспорта.
Адв. Димитър Марковски пред “Труд News”:
Идеята за видеорегистраторите е добра. Когато има някакво посегателство върху таксиметровите шофьори, това ще бъде заснето и документирано. Тази практика се нарича “случайно доказателство”. Не е описано в НПК, но има такава съдебна практика - да се ползват записи от камери на сгради, на обекти и т. н. Те могат да се ползват в редовното наказателно производство, като устройството се предаде, бъде снето на оптичен носител и след това бъде изготвено видео-техническо заключение. Като се направи това нещо, може да се сложи в едно наказателно дело и да се ползва от съда и от разследващите органи.
Явно таксиметровите шофьори искат специално да се гласува текст, който да го признава, но аз мисля, че и с дотук действащата нормативна уредба тези видеорегистратори могат да бъдат ползвани, ако бъдат обект на експертно изследване - видео-техническа експертиза. Според мене - много шум за нищо, няма нужда от такива сизифовски мъки. Нека се регламентира и бъде вписано в търговската дейност, която се упражнява по превоза на пътници. Това в съда и в правоохранителните органи се ползва, няма никакви проблеми. Аз лично имам маса наказателни дела, при които това е един основен доказателствен способ - видеозаписи, снимков материал, извлечение от видеозаписи и т. н.
Пускат такситата в бус лентите
Такситата да могат да се движат по бус лентите, настояват от бранша.
Технически преглед веднъж в годината
Глобата за паркиране на обикновен автомобил на таксиметрова стоянка да стане 200 лв., настояват от таксиметровия бранш. В момента глобата е 200 лв., ако човек паркира на инвалидно място.
Такситата да бъдат допуснати в бус лентите е едно от исканията на таксиметровия бранш, отправено към министъра на транспорта Гроздан Караджов. Мотивът им е, че такситата са обществен превоз, както тролеите и автобусите. А освен това, ако такситата се движат в бус лентите няма да доведат до натоварването им, но ще бъде намалена натовареността на останалите летни за движение.
От страна на бранша е поискано да бъде променен и срокът за преминаване на такситата на технически преглед. Сега таксиметровите автомобили преминават през технически преглед на всеки 6 месеца, включително и новите автомобили. Транспортният министър е подчертал, че в кратки срокове този въпрос ще бъде детайлно анализиран, съобщиха от министерството.
За изработване от Министерство на транспорта и съобщенията на стратегия за транспортна електромобилност, настояват още от бранша. Идеята е да бъдат изградени повече зарядни станции за автомобили на ток, като бъде осигурена и евтина електроенергия, например от фотоволтаици върху покривите на административни сгради.
Преди срещата с министър Караджов от таксиметровия бранш са му изпратили по мейл около 25 страници с проблеми и проекти за техните решения. Министърът ги беше прочел всичките, беше вникнал в тях и се ангажира с решаването на проблемите, коментираха пред “Труд news” участници в срещата. Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов разпореди да започне незабавно работа по исканията на таксиметровия бранш, които са от компетенциите на министерството и Изпълнителна агенция “Автомобилна администрация”, съобщиха от министерството.
Затвор за незаконна дейност
Да бъде сложен край на нерегламентирани таксиметрови превози, осъществявани от онлайн платформи, искат от бранша.
Ще проучат европейския опит
Да бъде сложен край на онлайн платформи, които нямат лиценз за таксиметрови превозвачи, но реално предлагат тази услуга, искат представители на таксиметровия бранш. В момента човек може да поръча такси през приложение на мобилния си телефон, като на адреса идва автомобил, който няма разрешително за таксиметрови превози.
Да бъдат направени и промени в Закона за автомобилните превози и в Наказателния кодекс, така че да бъдат затегнати санкциите срещу нерегламентираните превози, искат такситата. Идеята е за нелегални превози шофьорите реално да носят наказателна отговорност, защото в момента няма осъдени за такава дейност.
По време на срещата вицепремиерът Гроздан Караджов е заявил, че справянето с нерегламентираните превози на пътници е въпрос, по който започва работа съвместно с останалите отговорни институции, като ще се проучи и европейския опит, съобщиха от Министерство на транспорта.
Индексация с цените на горивата и размера на налозите
По време на официални празници тарифата на такситата да бъде двойна, искат от бранша.
50% повече за курс извън града
Тарифата на такситата по време на официални празници да бъде двойна, поискаха представители на бранша по време на среща с министъра на транспорта Гроздан Караджов. И в момента на празници като Коледа или Нова година такситата обикновено казват, че возят на двойна тарифа от това, което показва таксиметровият апарат. Или пък въобще не включват апарата, а казват определена сума за цена на курса.
Идеята на таксиметровия бранш е правилата да бъдат регламентирани, да няма пазарлъци с шофьорите и по време на официални празници тарифата да е двойна. За курсове извън населеното място тарифата да е с 50% по-висока, искат още от бранша. Причината за това е, че след като закарат пътника от едно населено място до друго трябва да направят празен курс наобратно - без да имат клиент.
По отношение на промените в тарифите министър Караджов е изразил позиция, че предложенията трябва да бъдат подложени на обществено обсъждане, за да бъде чута и позицията на потребителите, които ползват таксита. Промяна ще бъде направена само ако бъде подкрепена и от клиентите на такситата.
От Национален Таксиметров Синдикат са поставили и въпроса за изработване от Министерство на транспорта на единна методика за определяне на минималните и максималните тарифи на такситата в даденото населено място при отчитане на следните фактори: нивото на инфлация/дефлация конкретно за цените на разходите, които правят такситата; промяна на цените на горивата, които ползват такситата - пропан, метан, ток; както и промени на застраховки, данъци, осигуровки и заплати.
Сега влизат веднъж на 60 минути
За такситата да не важи правилото между две безплатни влизания на Терминал 2 на летището да има 60 минути, настояват от бранша.
Не са единни за цвета на колите
Такситата да нямат ограничения за честотата на влизане на Терминал 2 на летище София, искат от бранша. Неотдавна концесионерът на летището въведе нова организация за достъп и престой на Терминал 2. Беше въведена зона Kiss & Ride (зона за прегръдки преди заминаване или при пристигане), където автомобил може да престои безплатно само 10 минути, за да остави или вземе пътници.
При влизане в зоната за прегръдки шофьорът си взима билетче, което трябва да пази до излизане. За тези, които превишат безплатното време и останат в зоната за прегръдки от 11 до 30 минути, цената е 10 лв., от 31 до 59 минути престой цената е 15 лв., а след това за всеки започнат час цената е 20 лв. Минималното време между две безплатни влизания е 60 минути.
Такситата искат това изискване за поне 60 минути между две влизания на Терминал 2 да не важи за тях. Възможно е след като оставят пътник да получат повикване и да трябва да се върнат на летището, но сега такова връщане не е безплатно. Възможно е след като такси остави пътник на летището, да качи друг клиент, който също е за летището.
По време на срещата на министъра на транспорта Гроздан Караджов с представители на таксиметровия бранш е станало ясно, че браншът не е единен по въпроси като тези за цвета на таксиметровите автомобили и годините, до които един автомобил може да бъде таксиметров. По отношение на въпроси, по които браншът не е единен, промени няма да бъдат правени.