„Фаренхайт 11/9” разочарова дори и либералите
Мизерни приходи за мащабно рекламираната документалка
Мащабно рекламираният нов филм на Майкъл Мур срещу американския президент Доналд Тръмп “Фаренхайт 11/9” катастрофира в кината и след две седмици широко разпространение в рекордните за документална продукция 1700 салона не е успял да премине бариерата от 6 милиона долара приходи, което е в пъти под очакванията и десетки пъти по-малко от най-успешния филм на Мур “Фаренхайт 9/11” от 2004-а година. Прочутият режисьор неслучайно озаглави новия си анти-Тръмп филм, така че да напомня на големия му анти-Буш хит от годините на войната с Ирак. Но този път не му се получи.
Доскоро Мур бе сигурен залог за добро представяне в кината и имаше репутацията на най-успешния режисьор на документални филми на нашето време. Носител на “Оскар” и “Златна палма” в Кан. Обожаван от критиците, медиите и своите колеги в Холивуд. По тези причини “Фаренхайт 11/9” трябваше да бъде световен хит. Медиите дадоха на Мур неограничено ефирно време за промоция, а критиците му “пуснаха аванта” с абсурдно завишени ревюта, водени от собствената си сляпа омраза към Доналд Тръмп.
Но провалът на филма нанесе сериозен морален удар върху така наречената “Съпротива” срещу американския президент и усложни финансовата ситуация на Майкъл Мур. Той много се надяваше на триумфално завръщане с политически наженен филмов хит, но получи тежък шамар от зрителите. Дори либералите бяха разочаровани. Скоро се очаква документалката му да бъде безславно изтеглена от салоните и да се забрави.
Според някои анализатори Майкъл Мур е надценил жаждата на публиката за анти-Тръмп филм. Медиите разпространяват достатъчно откровена анти-Тръмп пропаганда нонстоп в продължение на поне три години и особено усилено в последните две, откакто манхатънския милиардер спечели изборите срещу Хилари Клинтън. Отделно в повечето нови холивудски филми и сериали има директни и индиректни нападки срещу президента. Либералното пространство сякаш е задръстено от сурова омраза към Тръмп.
А Мур се надяваше, че хората ще дадат и пари, за да гледат как той два часа го сравнява с Хитлер и си дава героични близки планове. Но самият Мур вече изобщо не е за показване. Има лице и тяло за радиото, както го осмяха няколко зрители в социалните медии.
Според други коментатори провалът на този филм слага край на кариерата на Мур като най-прослвавения и успешен автор на документално кино. Наричано от неговите критици крайно манипулативна пропаганда.