Шарл Мишел - прахосникът на Европа

Шарл Мишел - прахосникът на Европа

Нарочиха председателя на Европейския съвет за “глобална тротинетка”

Шефката на ЕК Урсула фон дер Лайен също пръска милиони евро за воаяжи

Данъкоплатците в ЕС вземат на мушка скъпо струващите им еврократи

Председателят на Европейския съвет Шарл Мишел е най-големият прахосник сред еврократите, като не само харчи милиони евро за пътувания за щяло и нещяло, но и замърсява страхотно атмосферата с използваните от него дори на къси разстояния баровски самолети. До този неприятен за общоевропейския ни шеф извод стигнаха в края на миналата седмица авотритетни западноевропейски медии като френският всекидневник “Льо Монд” и базираното в Брюксел издание “Политико”.

Защото, особено след отшумяването на COVID-19, ръководителят на определящата политиката на Европейския съюз институция, съставена от държавните и правителствените ръководители на 27-те, се бил превърнал в истинска “глабална тротинетка”. Чиито разходи за шляенето му по света вече са много по-големи от тези на предшествениците му на отговорния пост.

Пътува и не се шегува Шарл Мишел - от Ню Йорк до Пекин, от Пном Пен до Йоханесбург, от Доха до Токио, през Берлин, Париж или Прага, той обикаля планетата безспир. Като дипломатите и служителите в общоевропейските институции според цитираните медии вече са направо потресени от прескъпите воаяжи на бившия белгийски премиер. Който въобще не се притеснява от интензивното използване на частните самолети, трансферите с които не само са прескъпи, но и натоварващи атмосферата с тонове вреден въглероден двуокис.

И, както разкрива “Политико”, обсъжданият в момента бюджет за “пътни разходи” през 2024 г. на председателя на Европейския съвет възлиза на 2,6 милиона евро или с 27,5% повече отколкото е през 2023 г. Асистентите на “глобалната тротинетка” обясняват това увеличение с “интензивната международна дейност” на шефа, който трябвало да обяснява на трети страни санкциите срещу Москва и да им втълпява, че за инфлацията в света бил виновен единствено Владимир Путин. Като на миналия 9 март девет страни, сред които Германия, Италия и Полша, са поискали “разяснения” по въпроса за поисканото увеличение, а Австрия и Словакия са предупредили за “проблеми с имиджа на Евросъюза”, които може да причини гъливерската страст на белгиеца. Становище от неговия офис по повдигнатите въпроси поне до 10 април - никакво.

Но сякаш по ирония на съдбата, върлият противник на Москва - Шарл Мишел ползва за воаяжите си баровската компания за бизнес пътувания Luxaviation, на която съосновател бил човек на КГБ, а основен инвеститор руски олигарх, участвал в строителството на газопровода “Северен поток - 2”. Не само това - общоевропейските ни институции са сключили дългосрочен договор с този въздушен превозвач и му плащат яко и редовно за получените услуги. Така например, независимо, че маршрутът Брюксел - Виена е обслужван от няколко елитни авиокомпании, на 26 януари 2022 г. Шарл Мишел лети до Виена за среща с канцлера Карл Нехамер, като пътуването му струва на нас, общоевропейските данъкоплатци, 20 533 евро. Доста по-скъпи обаче са полетът на 9 февруари 2022 г. до Берлин за “рандеву” с канцлера Олаф Шолц - 37 500 евро, както и този до Париж за вечеря, посветена на борбата срещу тероризма в Сахел или Субсахарска Африка - 35 750 евро.

Шарл Мишел въобще не се колебае да избере въздушното такси вместо наземното, за да отиде до не съвсем отдалечения от Брюксел Европейски парламент в Страсбург - маршрут, прелетян миналата година пет пъти на цени за всяко прехвърчаване между 12 250 и 35 000 евро. За връх пък на воаяжното разточителство се смята пътуването на изживяващия се като държавен глава на Евросъюза белгиец до Пекин за среща с президента там Си Цзинпин - 460 000 евро! А картинката на разхищаването на средства се оцветява в потресаващи багри, когато се прибавят и дневните на придружаващите Шарл Мишел членове на кабинета му, протоколни спецове, охрана, лични репортери, тв-оператор, фотограф, съпруга - към 2 млн. евро!

Западноевропейските медии не жалят и шефката на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен по въпроса за пилеенето на средства от общата континентална хазна за пътувания. Но все пак тя се придържала горе-долу в рамките на правените за командировки разходи от нейните предшественици - Жан-Клод Юнкер, който оглавява институцията от 2014 г. до 2019 г., и Жозе Мануел Барозу (от 2004 г. до 2014 г.). Отровните медийни стрели обаче се забиват жестоко в нейна слабост, която може да се оправдае както със силния ѝ немски характер, така и с чисто женското ѝ самолюбие/инат. Ами според в. “Монд” Фон дер Лайен изглежда не желае да остави Шарл Мишел да се изживява не само като държавен глава на ЕС, равняващ се примерно по президентите на САЩ, Франция и Китай, но не иска да му признае и прерогативите по представянето на външната политика на ЕС извън неговите граници. И съответно неистовата конкуренция между двамата, съперничеството между нашите първи европейски ръководители, достигат необясними висоти, които обаче струват пари, тъй като се дублират ненужно дейности, инициативи и... пътувания!

Емблематична в този смисъл според парижкия всекидневник е срещата на върха ЕС - Украйна на миналия 3 февруари, като Шарл Мишел обявява в средата на януари, че до Киев ще пътува дружно обща делегация - на Европейския съвет и на Еврокомисията. Да, но веднага след това Урсула фон дер Лайен отсича на всеослушание, че щяла да отиде със своите комисари в украинската столица на 2 февруари, за да уговорела сътрудничеството с министрите на Володимир Зеленски. И тогава бившият белгийски премиер решава да пътува сам до Киев на 19 януари, за да подготвел срещата на 3 февруари. Но ярка демонстрация на отвратителните отношения между двамата ни високопоставени началници според “Монд” е тяхното участие в срещата за борба с глобалното затопляне в египетския курорт Шарм Ел-Шейх през ноември 2022 г. Тогава съвсем похвално, те “споделят” частен самолет за 103 632 евро, иронизира всекидневникът, тъй като двамата почти никога не пътуват заедно. Но изглежда на брега на Червено море огънят на ненавистта и омразата лумва отново между тях и за връщането в Брюксел Шарл Мишел си наема друго въздушно такси срещу още 50 550 евро! А нали ефективността на външната политика на ЕС би трябвало да зависи от личните отношения и съвместимостта на амбициите на двамата главни герои на общоевропейската политическа сцена? - питат риторично стари дипломати в Брюксел, Париж и Берлин.

“Европа няма самолет, за разлика от Джо Байдън, Еманюел Макрон, Олаф Шолц и повечето европейски държавни глави”, аргументират летателното разточителство на шефа си с прескъпи въздушни таксита служители от неговата канцелария. Представители пък на “противниковия лагер” на Фон дер Лайен заявяват саркастично, че вместо да подходел смирено към функцията си, бившият премиер на Белгия си бил въобразил, че има среща с историята и бил полетял. Други еврократи обаче прогнозират, че обнародването на неоправданите пътни разходи на двамата “първи” в ЕС и скандалните отношения между тях са сигнал за нов “гейт”, подобен на “Катаргейт”, в лоното на европейската власт.

Най-четени