Субсидии за покупка на електромобили не само за публичните институции, но и за бизнеса и дори за отделните семейства вече се осигуряват в редица европейски страни.
В Латвия, например, са реализирани 55 проекта за закупуване на електромобили от администрацията и 47 - от частни предприятия, на обща стойност от 38 милиона евро. Средствата са осигурени от финансовите механизми по климатичните промени. Публичните институции ползват по-голям процент на съфинансиране – до 85 % от стойността на превозното средство.
В Естония в резултат на програма „ELMO” за насърчаване на устойчивия транспорт е финансирано закупуването на 500 електромобила и плъг-ин хибриди.
Програмата стартира през 2011 г. и е финансирана от продажбата на предписани емисионни единици. Държавата отпуска на физически и юридически лица еднократна сума от максимум 18 000 евро за закупуване на електромобил. Допълнително собствениците им могат да кандидатстват за субсидия от 1 000 евро за инсталиране на зарядна станция в дома си.
Във Великобритания повече от 5000 души са се възползвали от безвъзмездната помощ, която започва през 2011 г. Държавата финансира 35% от цената на една кола (максимум ?4,500) и 25% от тази на микробус (максимум ?8,000). Размерът на субсидията е автоматично приспадан от цената на превозното средство при закупуването му. Програмата е обновена през 2016 г. и все още продължава да функционира.
Австрия е сред най-напредналите в насърчаване на електромобилността. През предходните години бенефициенти по схемите за подпомагане бяха публичните институции и бизнеса, а през 2016 г. държавата отпуска до 3500 евро на семействата за такива превозни средства. Условието е за тяхното зареждане да използват енергия от възобновяеми източници.
Испания заделя близо 7 милиона евро през 2014 г. за насърчаване закупуването на електрически леки коли от частни лица. Размерът на субсидията варира между 2 700 – 5 500 евро в зависимост от очаквания пробег.
Схеми за подпомагане на чисти превозни средства са разработени и в много страни извън ЕС – САЩ, Япония и Китай. Те насърчават закупуването на електромобили чрез предоставяне на еднократни грантове, чийто размер варира от 1 500 до 7 200 евро в зависимост от вида на превозното средство.
Освен директните финансови грантове широко разпространени са и индиректните стимули като монтаж на зарядни станции, преференциално или безплатно паркиране, преференциален достъп до ограничени платна за движение, по-ниски такси и др. Правителствата водят активна политика за увеличаване на бъдещия пазарен дял на електрическите превозни средства. В своя Национален план за развитие на електромобилността Германия е заложила появата на 1 милион електрически превозни средства по пътищата, а в страни като Норвегия и Холандия вече са взети решения за следващото десетилетие градовете да се освободят изцяло от конвенционалните превозни средства.
У нас Националният доверителен екофонд стартира схема за частично финансиране на доставки на електромобили за държавни и общински администрации. Повече информация за пилотната схема можете да намерите на страницата на фонда - www.ecofund-bg.org.
Екофондът организира конкурс за ученическо есе
Националният доверителен екофонд организира литературен конкурс на тема: „Климатът и Аз. Човешкото лице на климатичните промени”.
Крайният срок за изпращане на произведенията е 05.05.2016 г., а наградените ще бъдат обявени на 04.06.2016 г. Авторът на най-доброто съчинение ще получи кристална статуетка и еднократна стипендия от 500 лева. Подгласникът му - грамота и еднократна стипендия от 300 лева; за третото място организаторите са осигурили грамота и еднократна стипендия от 200 лева.
Подробна информация за условията на конкурса можете да намерите на сайта www.myclimate.bg.