Military Watch: Украйна получи първия шведски Saab 340 AEW&C „Летящ радар“ (ВИДЕО)

Saab 340 AEW&C

Първата от двете шведски Saab 340 AEW&C „летящи радарни“ бордови системи за ранно предупреждение и контрол (AEW&C), дарени на Украйна, е пристигнала в източноевропейската страна, според доклад на информационната агенция UNIAN, като се съобщава, че самолетът вече е извършил първия си тестов полет в Лвовска област, пише Military Watch

Иначе наричан ACS-890, самолетът е въведен за първи път в шведските военновъздушни сили през 1997 г., въпреки че ограниченият успех в маркетинга на класа за износ означава, че само 12 са били построени някога. Дарението на самолета беше обявено на 29 май 2024 г. от Министерството на отбраната на Швеция като част от 16-ия пакет за военна подкрепа за Украйна. AEW&C разполагат с големи радари, в този случай радар Erieye, и са в състояние да управляват по-добре бойното пространство от въздуха, да предупреждават за идващи заплахи и в някои случаи дори да насочват ракетите въздух-въздух на изтребителите към техните цели. 

Saab 340 е един от по-консервативните и по-малко способни AEW&C дизайни в експлоатация, като неговите възможности се сравняват слабо с тези на водещи световни системи като американския E-7 и китайския KJ-500. Системата приключи производството в края на 90-те години и се очаква да бъде значително по-лесна за заглушаване от AEW&C от 21-ви век. Очертаващото се остаряване на самолетите се смята за основна причина да бъде взето решение да бъдат дарени като помощ.

С изключение на малък брой останали съветски построени изтребители Су-27, изтребителният флот на украинските ВВС разчита в голяма степен на леки изтребители със сравнително малки радари с механично сканиране, които отдавна се считат за остарели, а именно F-16, Mirage 2000 и МиГ-29. С тези изтребители, носещи комплекти сензори, малки от тези на съвременните руски изтребители като Су-30СМ и Су-35, използването на AEW&Cs е жизненоважно за преодоляване на празнината в ситуационната осведоменост. 

Уязвимостта на много ценни, големи и неманеврени самолети като Saab 340 въпреки това остава висока, като руските сили демонстрираха, че дори самолети с размер на малки изтребители могат успешно да бъдат насочени дълбоко в контролираното от Украйна въздушно пространство . Счита се, че активи като ракетата въздух-въздух R-37M и ракетата земя-въздух 40N6 представляват особено голяма заплаха за AEW&Cs и имат разширен обхват от 400 километра. 

R-37M е бил  тестван широко  в Украйна и е разгърнат от прехващачи МиГ-31БМ , които разполагат с най-големите радари в света, предназначени за бойни действия въздух-въздух, което им позволява да насочват ракети към цели в пълния им обхват без поддръжка от други сензори. Ракетата 40N6 постига пълния си обхват на насочване, въпреки че е изстреляна от земята, като следва уникална траектория, която включва изкачване до екстремни височини в близкия космос, преди да се спусне към целта си, осигурявайки несравнима способност за удар над хоризонта. Използването на една от тези ракети срещу украински цели беше съобщено за първи път от надеждни източници на 7 ноември 2023 г.

Най-четени