Дончо Барбалов, заместник-кмет на Столична община, пред “Труд news”: Приемането на бюджета е в полза на софиянци

Надяваме се скоро да бъде решен проблемът с липсата на достатъчно места в детските градини и яслите

Пред празника на София - Деня на светите Вяра, Надежда, Любов и майка им София, разговаряме с Дончо Барбалов - заместник-кмет по направления “Финанси и здравеопазване” и “Транспорт и градска мобилност” - за конкретиката в приетия бюджет на София, за знакови инвестиционни проекти, реализирани в Столична община през последния управленски мандат, за динамично развиващи се сектори като пътно строителство, здравеопазване, транспорт. Не на последно място - за чувствителен сектор като общинските културни институти.

- Г-н Барбалов, в навечерието на Деня на София нека очертаем добрите новини за софиянци. Какви стратегически обекти бихте посочили, които са сериозен принос към европейско управление на столицата през последните 4 години?
- Една от най-добрите новини за софиянци е приемането на бюджета на Столична община за тази година в размер на 2 милиарда и 568 милиона лева и капиталова програма за 683 милиона лева. Бих разделил знаковите проекти на четири групи. Първо, новите булеварди: вътрешният малък ринг, който включва булевардите “Филип Кутев” и “Тодор Каблешков” - за този важен транспортен коридор екипът на кмета Йорданка Фандъкова успя да осигури финансиране още от началото на мандата през 2019 г. След дълги процедури по отчуждаване и проектиране колегите вече напреднаха сериозно и до няколко седмици ще бъдат открити пътни участъци от него; предстои да бъде открит скоро и бул. “Рожен”. През следващата година ще се обнови бул. “Копенхаген”. С европейски средства се извършва рехабилитация на трамвайното трасе по бул. “Цар Борис Трети” - за тази година са заложени 28 милиона лева. В тази група е и обновяването на тротоарите - планирани са ремонти на общо 670 000 кв. м, от които 130 000 кв. м вече са изпълнени и изплатени. Тук сме заложили сериозно участие на районните администрации. 30% от проектите се предлагат и се изпълняват от районните кметове. Сега проличава кои от тях се справят и кои не. Второ, разширението на третия лъч на метрото с двете нови отсечки. Трето, строителството на нови детски градини и ясли. Тази година предоставяме за децата 2200 нови места, като ние изпълняваме тази програма вече трета година. Надяваме се скоро да бъде решен проблемът с липсата на достатъчно места в детските градини и яслите. В този аспект държавата сериозно ни подпомогна с 65 милиона лева за строителство на нови сгради, които са напълно усвоени. В момента разчитаме на допълнителни общински средства. Четвърто, усилено изграждаме близо 100 км канализация в 12 квартала и населени места в рамките на Столична община.

- Фатално ли беше за инвестиционната програма забавеното гласуване на Държавния бюджет от Парламента?
- Забавянето ни даде възможност да обединим Общинския съвет около обектите на капиталовата програма. Опозицията, която често има възражения срещу нас, сега подкрепи капиталовата програма, като гласува положително по два внесени от нас доклада през месеците май и юли. Това е добър пример как може управляващи и опозиция да работят заедно в полза на обществото, на просперитета на града ни.

- Нека внесем конкретика с цифри в секторите на здравеопазването и транспорта.
- Над 5 милиона лева са предвидените за тази година инвестиции в здравеопазването - основно за купуване на медицинска апаратура за общинските лечебни заведения. Отделно от това 10,5 милиона лева са предвидени за дофинансиране на медицински услуги в нашите многопрофилни и АГ болници, които не се поемат от Здравната каса. Всъщност, всяка година Столична община отделя по около 10 млн. лв. от своя бюджет за извършените в общинските болници здравни услуги и дейности, които не се покриват от НЗОК. Без наша помощ трите общински болници за долекуване не биха могли да съществуват...

За обновяване на градския транспорт също имаме сериозни числа: 71,5 млн. лева бяха отделени за закупуване на електрически превозни средства. Тази година бяха доставени 25 нови трамвая, които вече се движат; доставени са 52 електрически буса. Част от тях са включени в програмата за довеждащ транспорт в квартали като “Манастирски ливади” и “Горна баня”, където улиците са тесни и не могат да минат нормални автобуси. Този тип транспортна услуга за пръв път се въвежда в България и София. Довеждащият транспорт е важен за хората, за да бъдат превозени до спирки на метрото или до големите булеварди, където да ползват регулярния градски транспорт, вместо личните си автомобили.

- Какво се случва с третия лъч на метрото - през ж. к. “Слатина” до бул. “Цариградско шосе” и до кв. “Левски Г”?
- Никога досега не са се строили паралелно две разклонения на метрото. Очаква се отсечката до “Слатина” да превозва 65 000 пътници дневно през 2026 г. През 2025 г. трябва да е готова отсечката до ж. к. “Левски Г”. Сключени са вече договорите и за нови метро влакове. В бюджета за тази година има предвидени 75 милиона лева, а след сериозното настояване от страна на г-жа Фандъкова към Министерски съвет получихме 40 милиона лева за допълнително финансиране на строежа на метрото. Отделно имаме 150 милиона евро одобрен заем от Европейската инвестиционна банка, което ще ни помогне да сторим активно през следващите години.

- Доволни ли са районните кметове от децентрализацията по капиталовата програма?
- На първо четене районните кметове бяха доволни, че могат да строят и ремонтират училища и детски градини. Някои райони успяха да усвоят 100% от средствата, други обаче - само 4%. Това е необходима и важна промяна, защото така се дава стимул на хората да бъдат проактивни и директно да вършат инвестиционна дейност в полза на жителите на съответните квартали, които са ги избрали. На теория се спестява и натоварване на администрацията, за да не идват всички преписки на “Московска”.

- Всички виждаме новите климатизирани и чисти автобуси, тролеи, трамваи. Ще продължи ли подмяната на останалите амортизирани превозни средства? Въобще откъде идват средствата за столичния градски транспорт и дали новата тикет система повишава приходите?
- На годишна база градският транспорт струва на софиянци 446 милиона лева. От тях 174 се осигуряват от Столична община (от данъците, които се събират от населението), приходите от продажба на превозни документи са 153 милиона лева, останалото се осигурява от държавата. Това процентно разпределение е в рамките на европейската практика - в ЕС градският транспорт се подпомага сериозно от държавите. Определено новата тикет система е модерна крачка напред, която тепърва ще повишава приходите.

- Столична община отделя значителни средства за култура. Но има недоволство от ниските възнаграждения в сектора на творческата гилдия. Кога ще се помисли за достойно заплащане на служителите в общинските културни институти, на творците като цяло?
- Ние управляваме четири общински театъра. Това са театрите “София”, Малък градски театър “Зад Канала”, “Възраждане” и Столичен куклен театър. Всяка година увеличаваме заплатите на нашите служители с по 15% или 10%, а последното ни решение от 1 юли 2023 г. е да увеличим заплатите на работещите в театрите и културните институти с 30%. Визирам ОКИ “Красно село”, “Средец”, “Искър” и “Надежда”. Вече повече от година тече основен ремонт на театър “София”. Актьорите и софиянци ще получат едно атрактивно театрално пространство съвсем скоро. Бих казал, че сме доволни от Столична библиотека, която работи много активно с филиалите си и с Библиобуса си, предоставяйки значителна образователна и културна дейност на софиянци. В следващия мандат е добре да се помисли за целево финансиране на важните културни институти.

- Започна сериозна програма за ремонт на тротоарите в София. Доколко финансирането е достатъчно и кои квартали ще обхване?
- Пешеходната инфраструктура е стратегическа инвестиция. В момента предвидените средства са оптимални. Те ще бъдат използвани в срок - ремонтирането на 670 000 кв м ще бъде изпълнено за 2-3 години. Това е около 10 пъти повече, отколкото досега се е правило годишно.

- Ударно се изгражда и канализация в покрайнините на града. Какво ще се случи, ако Европейското финансиране не е достатъчно?
- Работи се много активно с ВиК сектора. Нашите инвестиции са отделно от тези на “Софийска вода”. Работим по канализация с обща дължина близо 100 км. Планирано е и допълнително развитие на пречиствателната станция в Кубратово. За тази година са предвидени 104 милиона лева: изграждат се канализационни мрежи за отпадна и дъждовна вода в районите Витоша, Връбница, Овча Купел, Лозенец, Нови Искър, Банкя; работим по инвестиция в ляв Владайски колектор - един важен проект. По оперативна програма “Околна среда” колегите ще привлекат още инвестиции. Надяваме се, че процесът няма да спре.

- Постепенно София се превърна в държава в държавата. Прииждащото население за търсене на работа тук създава проблеми в трафика, детските градини, училищата. Имате ли идея накъде ще се разраства градът през следващите 10-15 години и как бихте се справили с инфраструктурните предизвикателства?
- София е работно място за много хора от близките общини. Наша цел е регионалните връзки със съседни градове и села да се развиват с удобен ж. п. транспорт, за да се намали използването на лични автомобили. Главният архитект е предвидил нов структурен подход: да развиваме предварително подземната и наземна инфраструктура преди изграждането на нови квартали. Ние ще работим с държавата за либерализиране на изискванията за откриване на частни детски градини. В момента родителите не плащат за издръжката на децата в общинските детски заведения, но за строителството и поддръжката плаща Общината. Ще работим и с бизнеса за изграждане на детски градини в техните обекти чрез публично-частни партньорства. Това трябва да се регламентира в закона, за да има общ стандарт и тези обекти да бъдат лицензирани. Когато се обединят усилията на държавата, общината и бизнеса, ще има реални резултати за софиянци по отношение на наболелите проблеми.

Нашият гост
Дончо Барбалов е роден е на 1 октомври 1966 г. в София. Завършил е Техническия университет в София, а след това и две магистратури - по финанси и бизнес администрация в САЩ и здравен мениджмънт. Защитил е докторат по здравен мениджмънт. Работил е като старши банкер към Европейската банка за възстановяване и развитие и като специалист по проекти в Световната банка. В момента е заместник-кмет по направления “Финанси и здравеопазване” и “Транспорт и градска мобилност” на Столична община.

28 точки от Пътната карта на София до 2027 година

Грейва отново банята в „Овча купел“, метрото стига до „Цариградско шосе“

Столичният кмет Йорданка Фандъкова и председателят на СОС Георги Георгиев провериха разширението на Третата линия на метрото от 3 км и три метростанции от ж. к. “Хаджи Димитър” до ж. к. “Левски”.

Екипът на столичния кмет Йорданка Фандъкова оставя график за завършване започнати стратегически инфраструктурни обекти и изцяло подготвени проекти на следващия кмет на София.

Всички стратегически обекти са с осигурено финансиране, завършени процедури по придобиване на терените и готови планове - за довършването е нужна само целенасочена работа, подчертаха пред “Труд news” от “Московска” 33. Идната година ще бъдат обновени много улици и булеварди, а до 2027 година метрото ще стигне през “Слатина” до “Цариградско шосе”.

2024 г.

1. Завършване на южното крило на бул. “Филип Кутев” от бул. “Черни връх” до ул. “Сребърна”
2. Реконструкция на бул. “Скобелев” и транспортния тунел на НДК
3. Завършване на основния ремонт на ул. “Йосиф Щросмайер”
4. Изграждане на бул. “Рожен” от надлез “Надежда” до аварийната скоростна тангента заедно с трамвайното трасе
5. Реабилитация на трамвайното трасе на бул. “Ал. Стамболийски” от бул. “Константин Величков” до Западен парк
6. Реабилитация на трамвайното трасе по бул. “Мария Луиза” от ул. “Козлодуй” до ул. “Опълченска”
7. Изграждане на източния надлез над жп линията при Бакърена фабрика
8. Разширение на ул. “Опълченска” от бул. “Тодор Александров” до бул. “Сливница”
9. Изграждане на първия етап на “Зеления ринг” от кв. “Слатина” до гара “Пионер” в район “Изгрев”
10. Завършване на етажен паркинг до бул. “Ситняково”
11. Завършване на реставрацията на минералната баня “Овча купел”
12. Завършване на 11 нови сгради за детски градини
13. Завършване на основния ремонт на театър “София”

2024-2025 г.

14. Изграждане на многофункционални спортни зали в 4 училища
15. Изграждане на новия парк “Кукуряк” в район “Овча купел”
16. Основен ремонт и реконструкция на пл. “Света Неделя”
17. Изграждане на нов парк в “Младост” 3 на територията на бившите военни имоти

2025 г.

18. Разширение на метрото от кв. “Хаджи Димитър” до кв. “Левски” Г
19. Завършване на последния 1 км от новия булевард “Т. Каблешков” от ул. “Луи Айер” до бул. “Черни връх”
20. Завършване на основно училище и детска градина в “Манастирски ливади-запад”
21. Изграждане на бул. “Копенхаген” от ул. “Самоковско шосе” до бул. “Ал. Малинов” заедно с ново трамвайно трасе
22. Изграждане на линеен парк в “Манастирски ливади-изток”
23. Възстановяване на Мемориала на загиналите войници от Първи пехотен софийски полк и Шести пехотен търновски полк при Първа Софийска пехотна дивизия
24. Изграждане на ново училище в район “Студентски”

2024-2026 г.

25. Основен ремонт и мерки за енергийна ефективност на сградата на Столичната библиотека
2026 г.
26. Изграждане на трамвайно трасе по трети градски ринг (по бул. “Т. Каблешков и бул. “Филип Кутев)
27. Изграждане на нова метростанция в “Обеля” - есента
2027 г.
28. Разширение на метрото от Военна академия “Г. С. Раковски” през “Гео Милев” и “Слатина” до “Цариградско шосе” - есента

TRUD_VERSION_AMP:3//
Публикувано от Анжела Димчева

Този уебсайт използва "бисквитки"