Не може хората да страдат, да плащат скъпи медикаменти и да няма виновен
Емил Димитров, известен още като Ревизоро, винаги е готов да отговаря на репортерски въпроси. В момента той оглавява постоянна комисия в НС, за която се твърдеше, че е създадена специално за него. Повод да потърсим Димитров бе последното заседание на въпросната комисия, на което бе изслушана журналистката Валя Ахчиева за паралелния износ на лекарства, осъществяван от фирма, свързана със зам.-председателя на НС и лидер на партия „Воля“ Веселин Марешки
- Г-н Димитров, няма практика в парламентарни комисии да бъдат викани журналисти. Каква беше причината да поканите Валя Ахчиева в ръководената от вас постоянна комисия в НС за наблюдение на приходните агенции и борба със сивата икономика и контрабандата?
- Журналистите бяха причината. Дойдоха при мен след излъчения материал за паралелен износ на лекарства на Валя Ахчеева по БНТ и попитаха дали съм го гледал. Казаха, че има замесени депутати. Отговорих, че не съм гледал материала. Журналистите реагираха: „Има замесени депутати, а вие не сте гледал материала“ и започнаха да ми го разказват. След журналистите дойдоха седем колеги от комисията и поискаха извънредно заседание. Отказах им с мотив, че има редовно заседание в четвъртък. Казах, че проблемът ще се разгледа на редовното заседание в точка „Разни“, без да се обявява в дневния ред. Написах писмо до генералния директор на БНТ, защото за да извикаме журналистката в комисията, трябва да спазим съответния ред. Валя Ахчиева е дошла, запознала ги е с материала, предоставила е и данни. Аз не присъствах на заседанието, тъй като в този ден облитахме с хеликоптер границата и не успяхме да се приберем на време.
- Какво следва оттук нататък по темата паралелен износ на лекарства?
- Че такъв проблем съществува в България, няма съмнение. Но има много въпроси. Първият е, дали точно ние сме компетентната комисия, или здравната е по-компетентна. Дали прокуратурата, или НАП, или ДАНС трябва да се ангажират с въпросния паралелен износ, е друг съществен въпрос. Това, което аз съм поискал, е пълната документация по случая да се предостави на този колега, който е визиран в материала, за да може самият той да даде обяснения. Той може да оспори, може да се съгласи…
- За Веселин Марешки ли говорим?
- Не, за един от членовете на неговата парламентарна група – Пламен Христов.
-Моля да уточним, в материала на Валя Ахчиева става въпрос за фирма „Трейднет България“, която е свързана с майката на Веселин Марешки. Твърдението е, че фирмата се занимава с паралелен износ на животоспасяващи лекарства, които НЗОК заплаща.
- Фирмата е на една рускиня, която в крайна сметка е упълномощила колегата от „Воля“ Пламен Христов. Т.е. в материала се визират депутати, твърди се, че е осъществяван паралелен износ, че се извършва незаконна дейност. Постъпил е сигнал, а медиите настояха непременно да бъде разгледан, защото когато има замесен депутат, излиза, че ние бягаме от темата. Колегата от „Воля“ обаче трябва също да представи своята гледна точка .Не може задочно някой да бъде обвинен. По време на дебатите в комисията са коментирали и кой е компетентният орган. Агенция „Митници“ ли е, НАП ли е, ГДБОП ли е, главният прокурор ли е.
Ако е извършено престъпление, би следвало главният прокурор да поиска снемане на имунитета на депутата. Аз няма нито да защитавам, нито да нападам някого. Трябва да се прецени дали проблемът е за нашата комисия, или трябва да се изпрати в друга комисия. Засега няма решение.
- Извинете, но в материала на Ахчиева безспорно е доказан паралелен износ на животоспасяващи медикаменти. Проблемът не е от сега. Защо нищо не се прави, за да се ограничи този реекспорт?
- Ако имаме излишък на лекарства, които поради изтичане срока на годност се съсипват, тогава ще дойдете вие и ще кажете: „Системата не е добра, след като тези лекарства се съсипват. Вместо да спасят нечий живот, те стоят и ще бъдат изхвърлени“. От друга страна, когато лекарствата влизат на ниски цени за България, а се изнасят на високи за чужбина с цел търговска печалба, а в същото време в страната ни има недостиг на тези лекарства, нормално е хората, които трябва да се лекуват, а няма с какво, да протестират. Трябва да се намери механизъм, който да удовлетворява и двете страни – и търговците, и пациентите. Самата покупко-продажба не е престъпление.
- Престъпление е обаче нашите болни да остават без лекарства заради някой, които ги е взел евтино и ги е изнесъл за печалба в чужбина.
- Така е. И хората като отидат в аптеката, и като не намерят лекарството си, което един път е внесено и след това изнесено, отиват и си го купуват на висока цена от чужбина, защото искат да оцелеят. Излиза, че здравеопазването става много по-скъпо, а за някои хора и невъзможно, защото цените на въпросните животоспасяващи медикаменти са ужасяващи. По този начин обричаме хората на бавна смърт. И именно тук е проблемът – някой трябва да регулира паралелния износ. И този някой е здравната комисия – тя е ангажирана със здравето на хората. Не е комисията за борба с контрабандата. При нас би следвало да се гледат случаите на митнически нарушения и престъпления, на данъчни режими. Ако един търговец е могъл да купи отнякъде лекарства и да ги продаде в чужбина, къде е престъплението? Проблемът обаче е, че системата е така устроена, че тези лекарства се купуват, преди гражданите да са имали достъп до тях. И болните се ползват като параван, за да може някой да внесе лекарства, за да може да ги изнесе в чужбина.
- Толкова ли е силно лобито на търговците на лекарства, че от години този проблем да не се решава?
- Въпросът ви е изключително основателен. Паралелният износ на лекарства не е от днес, нито от вчера. Как никой не го е забелязал? И как ние се оказахме най-умните, които го видяха?! Интересът е огромен, тъй като в момента НЗОК дава над 1 млрд. лв. за лекарства. Когато имаш пазар от 1 млрд. лв. е естествено интересът да е голям. Този, които печели, не би допуснал да губи. Но и един човек да остане без лекарство, което да е било внесено и след това изнесено заради печалба, е недопустимо. Темата е от компетенциите на здравното министерство, на агенцията по лекарствата, НЗОК… Режимът, който допуска реекспорт, при положение, че вътрешният пазар не е задоволен, трябва да бъде преосмислен. Цикличността на изчезване на медикаменти за онкоболни би следвало да се анализира. Не може да няма виновни. Ако се е случило веднъж, би следвало да се направят изводи и да не се допуска да се случи втори път. Не може хората да страдат, да плащат скъпи лекарства и да няма виновен. Това не би трябвало да се случва. И ако НЗОК или здравното министерство бяха се обърнали към парламента с твърдението, че законът допуска това да се случва, законът вече щеше да е променен.
- Чухме, че в комисията ви е постъпил и сигнал, свързан с бизнеса с горива на Веселин Марешки, ще кажете ли за какво става дума?
- Става дума за една фирма със сходно име на тази, свързана с лекарствата. В сигнала е посочено, че покрай зареждането на тази фирма с горива от една от рафинериите в България, е възможно да е допуснато нарушение на митническото законодателство, чрез манипулация на нивомерните системи. Т.е. по документи е трябвало горивата да влязат от един данъчен склад в друг, а те са прескачали втория данъчен склад и са отивали на бензиностанциите. Самият продавач на бензиностанциите няма вина, защото той продава гориво, което си е купил. Проблемът е, че е прескочен един от данъчните складове, което означава, че собствениците на този склад са манипулирали уредите. Това също трябва да бъде установено от компетентни органи.
- В случая откъде идва щетата за хазната?
- Проблемът е, че имаме данъчни складове, които могат да манипулират уредите. А уредите са касовия апарат на държавата. Ако установя, че касовият апарат във вашия магазин може да се манипулира или не работи, ьз не мога да изчисля колко пъти вие не сте го включвал. Но самият факт, че го ползвате с подобна цел, означава че трябва да ви взема или касовия апарат, или лиценза. Ако някой от складовете си позволява да манипулира уредите и това бъде доказано, трябва да се вземе лицензът на склада. А не да викат: „Ние можехме да ги манипулираме, ама вие ни хванахте за една цистерна“. Ситуацията „ние крадем по малко, ако може да ни се прости“ не ми харесва. Когато някой може да си позволи да манипулира уредите, той манипулира възможни приходи от акциз и ДДС.
- Преди няколко дни видяхме показна акция на Кулата, която много приличаше на вашите акции като шеф на митниците. Защо нищо не се е променило?
- Копират ме не само в тези дейности, но и в други. За съжаление погрешно. Хубаво е да затвориш границата и да махнеш хората оттам. Аз какво направих – отидох, събрах колектива и казах, че не съм доволен от работата им. Подчертах, че нямам намерение да ги уволнявам или да ги премествам, но ако те продължават по същия начин, аз ще докарам смяна от София, която ще им докаже, че не само те могат да работят по границата. Откарах една смяна, която работи 12 часа и я прибрах. Те продължиха да я карат както си знаят и аз откарах четири смени и те доста дълго време не се върнаха на границата. В момента, когато имаш сигнал, трябва да задържиш всички, включително и тези, които не са виновни, но да напишат дали са знаели. Аз ги събирах в едно бившо казино на Кулата. Карах ги да пишат и когато 20 човека напишат едни и същи шест изречения, нямаше нужда да питам дали са организирани или не са. Съответно цялата смяна си заминаваше. Но през това време веднага идваше смяна от София, за да не страда трафикът. А сега затвориха Кулата за цял ден.
- Нали подлагат митничарите на тестове за интегритет? Защо продължават да са корумпирани?
- Целият този тест беше един голям цирк. След като тази силно разработена от английското разузнаване и не знам още какви специалисти система беше въведена, защо всички отличници по тази система са през месец в арестите? Нали ги провериха за лоялност? Лоялни са, интегрирани са, не лъжат! Истината е, че този тест се използваше за хора които не са удобни да се отстраняват чрез този тест. Бяха намерени протоколи, на които на ръка бяха дописвани оценки
- Проблемът очевидно не е в самия тест, а в онези, които го провеждат?
- Играем си на тестове. Правим се, че чрез тестове назначаваме онези, които сме искали да назначим и уволняваме онези, които пречат на схемите ни.
Нашият гост
Роден е на 20 февруари 1962 г. в Перник. Бил е главен финансов експерт в Министерството на финансите. През 1997 г. е обявен за ревизор на годината.
През 2001 г. е назначен от управлението на Симеон Сакскобургготски за шеф на агенция “Митници”. 6 месеца по-късно напуска с мотив невъзможност да работи след поемането на митниците от “Краун ейджънтс”.
Депутат от Патриотичен фронт в 43-ото НС и от Обединени патриоти в 44-ото НС.