Николай Нанков: Магистрала „Струма“ ще бъде завършена през 2018 година, без участъка в Кресненското дефиле и тунела „Железница“

Арестуваха 9 души, транспортирали кокаин, скрит в ананаси

Протест в Сливен срещу увеличението на таксите за ясли и детски градини

Удължава се грипната ваканция в Пернишка област

Днес е Атанасовден

Затворени са проходи и пътища заради обилен снеговалеж

Жълт код за силен вятър в цялата страна

Рекс Тилърсън обеща, че американската армия ще остане в Сирия

Убиха бос на мафията в Гърция

Турция удължи извънредното положение в страната с още 3 месеца

Ограничено е движението за всички превозни средства през Троянския проход

Тир се обърна на пътя Монтана-Видин

С лихвоточки да се плащат данъци Жилищно-спестовните влогове ще може да се наследяват

Двоен самоубийствен атентат в Нигерия взе най-малко 12 жертви

Президентът награди разузнавачи посмъртно Депутатът Таско Ерменков с отличие от министъра на отбраната

Стоян Мирчев, депутат от БСП: ГЕРБ се опитва да взриви образованието

– Макар и след критики за липса на опит в сферата на образованието, чрез процедурни хватки и с непълно мнозинство вицепремиерът Меглена Кунева все пак бе избрана за министър. Какво очаквате да се случи в образованието, г-н Мирчев?

– Нека да започна от по-отдалеч. Първо, премиерът Борисов поиска оставката на проф. Танев като образователен министър, като един от доводите му бе, че не се справя с реформите. Според мен това е инсинуация от страна на премиера, тъй като законът за предучилищното и училищното образование, който бе приет миналата есен, е прокаран не от министерството на проф. Танев. Водеща бе парламентарната група на ГЕРБ, която го внася за гласуване за трети път. Би трябвало Борисов, който бе депутат в опозиция в предишния мандат, да е добре запознат с текстовете в него. Нарочно законопроектът не бе внесен от Министерския съвет, а от парламентарната група на ГЕРБ – за да се отклони отговорността от премиера. Борисов е напълно наясно откъде произтичат проблемите в образованието. Този закон е пагубен за образователната система и за България като бъдеще.

– Според вас ГЕРБ са виновни за скандалите в образованието, а не сваленият министър, така ли?

– Нали проф. Танев не се справяше с реформите в образованието? Как така го свалят и веднага става ресорен съветник на премиера? Той просто бе подготвен за бушон, който изгърмя. А в момента се зарежда вторият бушон – Меглена Кунева. Проблемите в образованието идват точно от прокарания от ГЕРБ нов закон – проблеми, за които ние сме алармирали управляващото мнозинство. Пороците на закона и вредите от него започват тепърва да се активират – свидетели сме на първия скандал с промените в учебните програми още преди реално законът да влезе в сила.

– БСП хем не харесва новия закон и иска той да бъде отложен, хем не прави нищо, за да се забавят или коригират промените в учебните програми, с които се разместват произведения в учебниците по литература и се прокарва идеята за замяна на понятието „турско робство” със „съжителство”. Защо?

– БСП имаше редица конструктивни предложения, когато законът се гласуваше в пленарната зала. Нито едно от тях не бе прието. Надявам се, че на фона на днешните сътресения в образованието управляващото мнозинство и Бойко Борисов като министър-председател ще разберат реалната заплаха и ще подкрепят поправките за отлагане на спорните текстове в образователния закон, които БСП внесе днес. Така ще има време – една година, за да може самото министерство да отстрани част от недъзите, както и отново да се проведе широка дискусия по невралгичните въпроси и да се направят съответните промени в закона.

За жалост каква е волята на управляващото мнозинство личи по самия избор на Меглена Кунева за образователен министър, който, забележете, бе направен по много интересен начин. Първо, тя не бе представена като човек, който разбира от материята, а само като администратор. За два часа дебати имаше само едно изказване в защита на нейната кандидатура. Всички други изказвания казваха, че тя няма как да се справи в новата си роля. Истината е, че Кунева бе избрана с любезното отсъствие на 9 депутати от ДПС и на 6 депутати от „Атака”. Също и на ДПС-2 – независимите около Лютви Местан. С любезното отсъствие на всички тези депутати кандидатурата й успя да мине с 5 гласа.

– Казвате, че изборът на новия министър е минал с любезното отсъствие на депутати от другите партии от опозицията, а БСП очаква тези партии да я подкрепят за вота на недоверие срещу кабинета „Борисов 2”.

– Темата за вот на недоверие срещу правителството е съвсем различна – сферата на здравеопазването. Заради провалите и скандалите там. Сега се пишат мотивите за вота на недоверие, имаме сходни критики с колегите от ДПС. Логично е те да подкрепят вота на недоверие. Когато някой обяви, че е в опозиция, той трябва да действа като такава. За жалост, когато сравняваме думите с делата, може да се твърди, че само БСП е реална опозиция в 43-тото народно събрание.

Що се отнася до избора на Кунева – това е едно политическо назначение и въобще не виждам как тя ще реши проблемите в образованието, след като не успя да прокара антикорупционното законодателство. За мен стои въпросът кой реално ще управлява образованието. Дали няма да е един бивш образователен министър?

– Даниел Вълчев ли имате предвид? Все пак той бе министър в кабинета на вече бившия лидер на БСП Сергей Станишев.

– Ще видим. Вероятно точно Даниел Вълчев ще я подпомага. Но когато някой обяснява на човек без компетенции в дадена сфера, може да го подвежда и да го води към вредни неща. Лошото е, че пак си говорим за задкулисие. Вчера (онзи ден – б.а.) ние не сме гласували за или против Даниел Вълчев.

– Кои реформи в образованието, прокарани от новия закон на ГЕРБ и Реформаторския блок, трябва да се отложат според БСП?

– Кметът на София Йорданка Фандъкова, която е звезда на ГЕРБ, разкритикува в национален ефир новия образователен закон. Има становища от учителски организации, които казват, че законът е пагубен. У мен остава впечатлението, че законът е създаден нарочно по този начин, за да може чрез кумулативния ефект на няколко проблема да се взриви образованието. Единият проблем е възможността за държавно финансиране на частните училища и детски градини. Това бе прокарано от ГЕРБ – при положение че системата е недофинансирана.

Другият е възможността за домашно образование без контрол – при положение че неграмотността в България достига тревожните 40%. Домашното образование е лесен начин тази неграмотност да бъде прикрита особено сред малцинствените групи. Освен това се отваря нова врата към корупция за фалшиви дипломи.

Трети проблем е автономията на училищата – как след нея държавата ще провежда единна политика в образованието, при положение че всяко училище си определя само какво и как да учат децата в него? А и не всички от тях имат наистина професионален ресурс за това.

Четвърти проблем е съдържанието на учебниците – виждате какво се случва с новите програми. В българските учебници ще остане ли и нещо изконно българско?

Общото впечатление е, че законът нарочно навързва всички тези рискове и проблеми. За да се получи на практика едно взривяване на българското образование – един от последните бастиони на българщината. Виждате, че се посяга на националното самочувствие, на националния код, на „История славянобългарска”, на Ботев и Вазов. Това е ход за ликвидиране на нашата нация.

– Толкова ли е важно децата в VI клас да прочетат „История славянобългарска”?

– Децата в VI клас може и да не разберат напълно, може дори и да не запомнят „История славянобългарска”. Но когато в VI клас научиш и разбереш, че има „История славянобългарска”, в теб се възпитава национален дух. Създава се национално ДНК у хората. Най-голям е процентът на децата, които отпадат от училище между V и VII клас, и когато „История славянобългарска” се изучава в IX клас, ще има много деца, които няма дори да чуят за нея. Това как ви се струва?

– Защо БСП толкова много се бави с внасянето на вота на недоверие срещу кабинета? Създава се впечатление, че партията ви не иска да влезе в ролята на твърда опозиция.

– Ако БСП имаше 48 депутати – колкото подписи са необходими за внасянето на вота, вече да сме го внесли. Проблемът е, че уж четири политически партии имаха готовност за вот на недоверие – БСП, ДПС, БДЦ и „Атака”. А останаха само две – БДЦ се отказаха, патриотичната „Атака” дори отказа разговор по темата. В момента с ДПС подготвяме мотивите – те трябва да са разписани качествено, а не просто да се напишат някакви аргументи. Например, утре (б.а. – днес) в парламента ще има разискване за турските бебешки ваксини. Мен лично избиратели ме питат кога ще го арестуват министър Петър Москов. И вижте, тук има двоен стандарт – проблемите в образованието станаха публични и министърът си замина, а проблемите в здравеопазването са не по-малко скандални, но примерът Борисов със зъби и нокти брани Москов. Явно икономическите интереси, които седят зад всички тези скандали, са много големи.

– Чии са тези икономически интереси?

– Питайте участниците в скандалния бартер на ваксини. Явно става въпрос за огромни финансови потоци.

– Според последното преброяване членовете на БСП са се стопили до 105 000. На местните избори през миналата година се видя голям отлив на избиратели, столетницата загуби във всички областни градове. Защо БСП не може да убеди хората да я подкрепят?

– БСП премина през тежък период. По време на мандата на правителството на Пламен Орешарски БСП допусна грешки, които избирателите трудно ще простят. Ние сме взели поуки от тях и сега трябва да покажем, че сме алтернатива на ГЕРБ. Що се отнася до преброяването – то бе начин да видим реално кои са хората, с които можем да работим по време на предизборни кампании. Време беше да се изчистим от мъртвите души в партията. Нужни са ни не бройки, а активни хора. За да покажем, че единствената алтернатива за нормалност в България минава през БСП и че е възможна с една обновена БСП.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.