Двама души са арестувани заради трафик на 10 кг кокаин в София

Варненската среща ЕС-Турция е под въпрос

Д-р Куин Лечителката се снима за “Плейбой”

Албания и Македония ще започнат преговори за присъединяване към ЕС

Катастрофа на пътя между село Церово и Благоевград взе една жертва

Волен Сидеров: Нямаме претенции към поста енергиен министър

Антон Кутев: Тече процес по самосваляне на правителството

Радослав Янков: Не оправдах собствените си очаквания

“Ислямска държава” пое отговорност за самоубийствения атентат в Кабул

БЛС ще решава днес дали да бъде даден мандат за подписване на Националния рамков договор със НЗОК

Днес отбелязваме Тодоровден

Намалено водоподаване в Пловдив Причината е едновременна авария в половината от помпените станции

Цветан Цветанов в Брест: Цецо Луканов ще бъде кмет на всички жители на Брест

Гласуването в ООН на резолюцията за примирие в Сирия беше отложено за днес

Един човек загина, а шестима са ранени при самоубийствен атентат в Кабул

Шефът на Столичния автотранспорт Слав Монов: Автобусите ни са изправни, всяка сутрин ги проверяваме

Борим се с кражбите на гориво и авточасти

– Г-н Монов, обвиняват ви, че сте уволнили трима служители, защото критикували начина ви на управление. Как ще отговорите?

– През последните месеци трима души, които са с наказания за тежки нарушения на трудовата дисциплина, търсят публичност и нападат дружеството като цяло. За мен лично поведението и мотивите им остават неясни. В началото на годината в автобуса на един от тези шофьори намерихме туби с гориво и му наложихме наказание. Три дни след това той публикува в социалните мрежи клип, в който твърди, че автобус, който превозва пътници, е в опасно състояние. Очевидно това е неговата стратегия за защита от наказанието. Шофьорите, които работят в дружеството, добре знаят, че всяка сутрин преди излизане автобусите се проверяват за техническа изправност и ако има някаква повреда, разчитаме те да ни уведомят. Същият шофьор бе уволнен, защото отказва да извади и задължителния документ за квалификация. А без него той няма право да превозва пътници.

– А другите двама защо бяха отстранени?

– Другият водач е освободен заради системни нарушения на трудовата дисциплина. Без да има причина, той си тръгваше по-рано от работа. Третият е в болнични от 6 месеца и не е идвал в дружеството. Техните атаки са както срещу дружеството, така и срещу всички техни колеги, които добросъвестно си вършат работата.

– Казвате, че в колата на единия шофьор е намерена туба с крадено гориво. Честа ли е практиката в гаражите на Столичния автотранспорт да се краде бензин?

– Няма да крия, че има такива опити. Заловените служители са дисциплинарно уволнени. Борим се с кражби както на горива, така и на авточасти. Категорично не толерираме подобни практики – все пак управляваме публичен ресурс и носим отговорност пред хората за средствата, които изразходваме.

– Какво правите, за да предотвратите подобни злоупотреби?

– Постоянно правим проверки. Някои са регламентирани, други са изненадващи. До голяма степен успяваме да се справим с опитите за злоупотреба. Финансовите резултати на дружеството го показват. Когато станах изпълнителен директор на “Столичен автотранспорт”, дружеството беше със задължения от 19 млн. лева. В момента нямаме дългове. Успяваме да се справим и да покрием всичките си разходи. Като заплатите на служителите се плащат навреме.

– Вярно ли е, че има опасни автобуси в движение?

– Не. Автобус, който е технически неизправен, не може да излезе от гаража. Имаме специална система за контрол и безопасност на рейсовете, които са в движение. На всеки 10 дни те минават проверка на спирачните системи. Ако се случи повреда по време на движение, той веднага се спира и се заменя с друг. Отделно на всеки 2500 км автобусите преминават през технически преглед – реално този преглед се прави три пъти в месеца при законова разпоредба два пъти в годината. Отделно на всеки 20 000 км – или три пъти в годината, се прави основен преглед на автобуса за техническа изправност – там се преглеждат и възловите агрегати и системи.

– Имаше критики и относно условията на работа на шофьорите.

– Представители на синдикалните организации стриктно следят условията на труд. Винаги работата ни с тях е била добра и сме сътрудничили помежду си, за да подобрим средата за работа. Преди 10-ина години крайна спирка с тоалетна почти нямаше. Факт е, че за това време успяхме да изградим тоалетни на всички линии, като в момента тече процедура по поставяне на последните три места. Освен това по колективния трудов договор ние им осигуряваме както униформено и работно облекло, така и пари за храна.

Относно организацията на работа всичко е нормално. Шофьорите на автобуси са втора категория труд и те имат 34 дни платен годишен отпуск. Графиците за почивки се правят всеки месец, а работният график – ден за ден. Председателят на транспортна комисия на СОС изиска пълна информация за болничните, които се ползват от служителите, и те ще бъдат анализирани, защото са много на брой.

– Предстои в края на септември по софийските улици да тръгнат 110 нови автобуса. По кои линии ще бъдат пуснати?

– Целта на тазгодишната доставка на автобуси е да спрем от движение най-старите автобуси, които са произведени през 80-те години на миналия век. Новите 110 автобуса са с най-високия екологичен стандарт ЕВРО 6. Засега предвиждаме те да се движат по линии №60, 64, 77, 82, 309, 604.

– Новите автобуси са произведени в Китай и някои се съмняват в качеството им.

– Фирмата, която спечели обществената поръчка за тези 110 автобуса, е най-големият производител на автобуси в света. Годишно те произвеждат 65 хил. автобуса – това е 15% от световното производство. Те доставят във Франция, Великобритания, Испания, Чехия, Словакия, Норвегия. Нашето изискване към фирмите беше за изцяло сертифицирани по европейските изисквания возила. Двигателите на новите превозни средства, които ще бъдат доставени в София, са произведени във Великобритания от фирмата “Къминс”. Няма човек от бранша, който да се съмнява в качеството на този производител.

Чух и слухове, че автобусите са с ръчни скорости. Това категорично не отговаря на истината. Скоростната кутия е на световно известна немска компания. Отделно новите коли ще бъдат с всички екстри за градски автобус – нископодови, климатизирани, с рампа за трудноподвижни лица, камера за задно виждане, видеонаблюдение и мобилен интернет. Със спестените средства по тази обществена поръчка предвиждаме да закупим още 30 нови автобуса. Тази процедура ще стартира през есента.

– От коя година са най-старите автобуси, които се движат по софийските улици?

– От 1978 г. и точно тях първи ще подменим. През последните две години спряхме от движение всички икаруси, като ги заменихме със 126 нови газови автобуси МАН, който през 2015 г. бяха избрани за “Автобус на годината”. Целта ни е модернизацията на градския транспорт да продължи.

– Преди няколко седмици беше приета програмата за модернизация на градския транспорт от 2016 до 2019 г. Припомнете какво предвижда тя?

– Искаме в рамките на следващите 3 години да закупим 190 нови автобуса. Целта ни е през 2019 г. средната възраст на градските возила в София да е под 7 г. Програмата е част от мерките за подобряване качеството на атмосферния въздух в столицата и всички нови автобуси, които Столичната община купува, ще са със стандарт ЕВРО 6. Досега у нас има само ЕВРО 1 и 2. Предвидили сме и закупуване на 120 автобуса на природен газ. 30 от тях са с т. нар. чисти дизелови двигатели ЕВРО 6, 20 са с електрически двигатели и други 20 – с хибридни двигатели. Вярваме, че когато тази програма се реализира, в експлоатация ще имаме модерни автобуси, които отговарят на най-високите технически изисквания. Ще имаме бърз, безопасен и комфортен превоз на пътници и достъпна за всички среда. Реално с тези 110, които очакваме сега, в следващите 3 г. ще имаме 300 нови автобуса в София.

Нашият гост

Слав Монов е изпълнителен директор на дружеството “Столичен автотранспорт”. Той е роден през 1975 г. в София. Магистър по икономика на транспорта от УНСС. Бил е ръководител на “Автобусни превози” в частната транспортна компания “Биомет”, а през 2012 г. го назначават в Столичния автотранспорт.

Коментирайте от Фейсбук

Отговорете

error: Съдържанието на trud.bg и технологиите, използвани в него, са под закрила на Закона за авторското право и сродните му права.