Golf GTI тръгва като таен проект

Първото поколение Golf GTI излиза на пазара през 1976 г. и развива шеметната за времето си максимална скорост от 182 км/ч.

Служители на Volkswagen разработват прототипа на своя глава

От първия модел са планирани 5000 броя, а са продадени почти 500 000

През 1974 г. неколцина служители на Volkswagen стартират таен проект за разработка на спортна версия на Golf. По това време за такъв модел няма нито официални намерения, нито отделени средства. Но въпреки това през март 1975 г. ръководството на компанията дава зелена светлина за създаването на бъдещата автомобилна икона.

На световната си премиера на изложението във Франкфурт новият “суперголф” с мощност 110 к. с. все още няма име. Обсъждат се означения като TS и GTS. В крайна сметка е одобрено името GTI. Тогава главният дизайнер и запален играч на голф Херберт Шефер създава един от емблематичните елементи на модела, поставяйки топка за голф на скоростния лост.

Първото поколение Golf GTI стъпва на пътя през юни 1976 г. с цена от 13 850 германски марки и бързо се превръща в световен успех. Първоначалният план предвижда производство на 5000 екземпляра, с което да се покрият инвестициите. Но никой не предполага, че автомобилът ще се продава като топъл хляб. За популярността несъмнено допринасят динамичните качества, мощността от 112 к. с., максималната скорост от 182 км/ч, черните разширения на калниците, червеният кант на решетката, специалният волан и спортните седалки с тапицерия тип шотландско каре. От първото поколение Golf GTI се произвеждат над 460 000 броя вместо планираните 5000.

През 1984 г. излиза втората генерация на модела, който все още разполага със 112 к. с. Утвърждават се емблематичните знаци на GTI като червената лента на решетката и карираната тапицерия на седалките. През 1984 г. мощността за кратко пада до 107 коня в резултат на инсталирането на катализатор, но две години по-късно с новия 16-клапанов мотор ресурсът се вдига до 129 коня. А през 1990 г. се появява компресорна версия със 160 к. с.

Третият Golf GTI (1991 - 1998 г.) отново е с двойни фарове, но под един общ прозрачен панел. Максималната мощност започва от 115 к. с., като година по-късно е увеличена до 150 к. с. През 1996 г. гамата е разширена с турбодизелов модел TDI с ресурс от 110 к. с. Малко по-късно се променят означенията на моторите - GTI (бензин) и GTD (дизел).

Четвъртата генерация Golf GTI е представена през 1998 г. и доразвива дизайна на предишното поколение. Макар че липсват някои отличителни елементи като червената лента на решетката, този модел осъществява прехода към новата, по-изчистена и функционална ера в автомобилната стилистика. Мощността вече достига до 170 “бензинови” коня (с петцилиндров мотор) и 150 “дизелови” коня.

Петият Golf GTI поема по пътищата в края на 2004 г. със значително по-агресивна визия и двигател с турбо, който генерира 200 к. с. и ускорява за 7,2 секунди от 0 до 100 км/ч. с механична трансмисия. Внедряването на нов автоматик с двоен съединител намалява допълнително това време до 6,9 секунди, а максималната скорост достига 235 км/ч.

През 2009 г. на бял свят излиза шестата генерация Golf GTI с мощност 210 к. с., максимална скорост 240 км/ч и електронен блокаж на диференциала. Прилага се саундгенератор и изцяло нова схема на изпускателната система за допълнителен звуков ефект. На практика този GTI пренася внимателно и последователно традициите на оригинала в бъдещето на автомобилните технологии. По случай 35-ата си годишнина моделът получава специално издание с мощност 235 к. с. и максимална скорост 247 км/ч.

През 2013 г. седмото поколение дебютира в две нива на мощност - 220 и 230 к. с. с блокаж на диференциала на задвижващия предния мост и нова архитектура, благодарение на която теглото е намалено с около 40 кг. За първи път максималната скорост достига 250 км/ч. Специалният вариант GTI Clubsport разполага дори с 290 к. с. и ускорява от 0 до 100 км/ч само за 5,9 секунди. Още по-наточена е версията GTI Clubsport S със своите 310 к. с.

Сегашната, осма поред, генерация Golf GTI е само на една година. Четирицилиндровият турбодвигател вече развива мощност 245 к. с., а въртящият момент е 370 Нм. Бързината на реакциите са усъвършенствани с нов главен блок за контрол на динамиката на автомобила, който се възползва от предимствата на пълната мрежова свързаност. Това е система за управление от по-високо ниво, която координира централизирано всички електромеханични функции на ходовата част. Новият модел и изцяло дигитализиран, предлага се адаптивно окачване, различни възможности за настройки, стартиране с пулсиращ червен бутон и LED светлини.

Коментари

Регистрирай се, за да коментираш

Още от Автомобили